Od 1 stycznia 2025 r. koniec z papierowym awizo dla instytucji publicznych, takich jak samorządy czy urzędy skarbowe, a także dla zawodów zaufania publicznego: adwokatów i radców prawnych.
E-doręczenie to elektroniczne odpowiedniki listu poleconego. Dzięki niemu bez wychodzenia z domu i bez dodatkowych opłat będzie można odebrać swoją korespondencję. e-doręczenia mają taką samą moc prawną jak tradycyjne listy polecone.
Ta usługa docelowo ma zastąpić awizo, bo dzięki niej można wysyłać i odbierać dokumenty przesyłane drogą elektroniczną. Mogą być wykorzystywane w każdym procesie administracyjnym czy sądowym – mówi Joanna Trzaska-Wieczorek, rzeczniczka Poczty Polskiej.
System działa już od 3 lat, a jego stosowanie, wraz z 1 stycznia 2025 r., staje się obowiązkowe dla podmiotów publicznych oraz osób wykonujących zawody zaufania publicznego.
Z systemu e-doręczeń może korzystać każdy – trzeba tylko założyć cyfrową skrzynkę odbiorczą. Wniosek o nadanie adresu do doręczeń elektronicznych można złożyć na stronie edoreczenia.gov.pl.