Zielona fala dla tramwajów
Jak mówi Łukasz Kamiński chodzi o takie zaprogramowanie systemu sterowania ruchem, aby pojazdy szynowe nie musiały czekać na światłach.
– Chodzi o to, że tramwaj nie traci czasu na czerwonym świetle. Wszystko ustawione jest tak, aby on przejechał. System jest też inteligentny i potrafi dopasować się do różnych nieprzewidzianych opóźnień w ruchu. Jeżeli np. ktoś wsiada dłużej do tramwaju, system może przedłużyć fazę światła – wyjaśnia Kamiński.
Uczestnicy pikiety wskazywali, że systemy zaprogramowany na zieloną falę dla tramwajów funkcjonuje już np. w Krakowie i Warszawie, co skutkuje ogromnymi oszczędnościami energetycznymi i lepszą jakością komunikacji miejskiej.
30-40 % oszczędności czasu
– Eksperci, z którymi rozmawialiśmy mówią, że w Łodzi można zaoszczędzić 30-40 % czasu. W tej chwili system w ogóle nie jest ustawiony na priorytet dla tramwajów, albo jest źle zaprogramowany. Stąd możliwe tak duże oszczędności – mówi Łukasz Kamiński
Dlatego działacze instytutu proponują zorganizowanie spotkania łódzkich urzędników i władz miasta z ekspertami, zajmującymi się organizacją ruchu tramwajowego w mieście.
Autor: Zuzanna Zawisza