„Dziewczyna z igłą” z szansą na Oscara
W Stanach Zjednoczonych zaprezentowano oscarowe shortlisty. W kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy szansę na statuetkę wciąż ma „Dziewczyna z igłą”, duńsko-polsko-szwedzka koprodukcja w reżyserii Magnusa von Horna, absolwenta Szkoły Filmowej w Łodzi.
Jest do duński kandydat do nagrody Akademii, a zdjęcia realizowano m.in. w Łodzi i Zgierzu. Stolica województwa łódzkiego udaje na ekranie Kopenhagę z początku XX wieku. Ekipa filmowa realizowała zdjęcia także na Dolnym Śląsku (okolice Bystrzycy Kłodzkiej i Wrocław) oraz w szwedzkim Goteborgu.
Niestety, z wyścigu po Oscary odpadł polski kandydat – „Pod wulkanem” w reżyserii Damiana Kocura.
Oscary 2025. Shortlista w kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy
- „I’m Still Here” (Brazylia),
- „Waves” (Czechy),
- „Dziewczyna z igłą” (Dania),
- „Emilia Pérez” (Francja),
- „Kneecap” (Irlandia),
- „Touch” (Islandia),
- „Mowa wspólna” (Kanada),
- „Flow” (Łotwa),
- „Nasienie świętej figi” (Niemcy),
- „Armand” (Norwegia),
- „From Ground Zero” (Palestyna),
- „Dahomey” (Senegal),
- „How to Make Millions Before Grandma Dies” (Tajlandia),
- „Santosh” (Wielka Brytania),
- „Vermiglio” (Włochy).
„Dziewczyna z igłą” doczekała się już nominacji do Złotych Globów. Te oscarowe poznamy 17 stycznia 2025 roku. W kategorii najlepszy pełnometrażowy film międzynarodowy znajdzie się 5 tytułów.
Filmowa opowieść o niechcianych dzieciach
Bohaterką najnowszego filmu Magnusa von Horna jest Karoline (w tej roli Vic Carmen Sonne), młoda ciężarna szwaczka, której mąż nie wrócił z wojny. Kobieta stara się przetrwać w bezwzględnych powojennych realiach. Natrafia na Dagmar (Trine Dyrholm), kobietę, która na tyłach swojego sklepu prowadzi coś na kształt agencji adopcyjnej i znajduje porzuconym dzieciom nowe domy.
„Dziewczyna z igłą” to opowieść o ukrytej uwodzicielskiej sile zła oraz próbie uwolnienia się od niego i przetrwania nawet w tych najmroczniejszych czasach, kiedy po świecie chodzą demony w ludzkiej skórze.
„Dziewczyna z igłą” współfinansowana jest przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Jednym z koproducentów jest EC1 Łódź.