Oscary 2024. Ewa Puszczyńska przechodzi do historii
Za nami 96 ceremonia rozdania filmowych Oscarów. Wieczór w Hollywood w Dolby Theather zdominowały dwa obrazy “Oppenheimer” oraz “Biedne Istoty”. “Oppenheimer” wygrał w 7 kategoriach.
Operator filmowy Hoyte van Hoytema, który otrzymał statuetkę za zdjęcia do Oppenheimera, jest absolwentem łódzkiej szkoły filmowej.
Dwie statuetki podczas gali Oscary 2024 otrzymała polsko-brytyjska-amerykańska koprodukcja “Strefa Interesów”, zgłoszona do rywalizacji przez Wielką Brytanię. Współproducentką tej amerykańsko-brytyjsko-polskiej koprodukcji jest Ewa Puszczyńska. Łodzianka to pierwsza polska producentka, która osiągnęła taki sukces.
„Strefa interesów” wbija w fotel. Boli Cię po prostu każdy zmysł. Oskary zasłużone 💪👏 serdecznie gratuluję całej ekipie filmowej z Panią Ewą Puszczyńską na czele!
Zdjęcie: @p_zuchowski @Radio_RMF24 pic.twitter.com/Z6xbobdKPr— J. Scheuring-Wielgus (@JoankaSW) March 11, 2024
“Strefa Interesów” triumfowała w kategorii najlepszego obrazu międzynarodowego, otrzymała również Oscara za najlepszy dźwięk. Reżyser filmu Jonathan Glazer po odbiorze statuetki nawiązał do aktualnych wydarzeń na świecie powiązanych z jego dziełem.
– Nasz film pokazuje, dokąd prowadzi dehumanizacja, w najgorszym wydaniu. To ukształtowało całą naszą przeszłość i teraźniejszość. W tej chwili stoimy tutaj jako ludzie, którzy odrzucają Holokaust. Bez względu na to, czy ofiary 7 października w Izraelu, czy trwający atak na Gazę, wszyscy są ofiarami tej dehumanizacji – mówił reżyser.
„Strefa interesów” to adaptacja powieści Martina Amisa, opowiadająca o rodzinie komendanta obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Film zdobył już Złotą Palmę za reżyserię.
Autorem zdjęć do filmu jest Łukasz Żal. Absolwent łódzkiej Szkoły Filmowej nominacji do Oscara – tym razem – nie otrzymał.
Ewa Puszczyńska jest jedną z najbardziej znanych i cenionych producentek w świecie filmu. Odpowiadała za produkcję oscarowej „Idy” oraz nominowanej do tej nagrody „Zimnej wojny”.
Gala Oscary 2024. Najlepszy “Oppenheimer”
“Oppenheimer” został zwycięzcą tegorocznej gali Oscarów. Dramat biograficzny w reżyserii Christophera Nolana został wybrany najlepszym filmem i w sumie zdobył siedem statuetek – najwięcej w tym roku.
Amerykańska Akademia Filmowa wyróżniła “Oppenheimera” także za najlepszą reżyserię, montaż, zdjęcia i muzykę. Film opowiada o losach twórcy bomby atomowej Roberta Oppenheimera.
W rolę naukowca wcielił się Cillian Murphy, który otrzymał Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego. “Oppenheimer” otrzymał także drugą statuetkę aktorską – dla najlepszego aktora drugoplanowego, którą zdobył Robert Downey Junior.
Oscary 2024. Cztery statuetki dla filmu “Biedne istoty”
Cztery statuetki zdobył z kolei film “Biedne istoty” Yorgosa Lanthimosa z Emmą Stone w roli głównej. To adaptacja powieści szkockiego pisarza Alasdaira Graya o ewolucji młodej kobiety, która zostaje przywrócona do życia przez genialnego i niekonwencjonalnego naukowca. Akademia wyróżniła nie tylko rolę Emmy Stone, ale przyznała “Biednym istotom” nagrody za najlepszą scenografię, kostiumy i charakteryzacje.
Oscary 2024. Pierwszy raz w historii statuetka dla Ukrainy
Pierwszy raz w historii Oscara w tym roku dostał film ukraiński. Obraz “20 dni w Mariupolu” otrzymał nagrodę za najlepszy długometrażowy film dokumentalny. Film w reżyserii Mstysława Czernowa pokazuje pierwsze trzy tygodnie w Mariupolu po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Oscary 2024 – pełna lista nominowanych i laureatów
Najlepszy film
- „American Fiction”
- „Anatomia upadku”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”
- „Poprzednie życie”
- „Biedne istoty”
- „Strefa interesów”
Najlepszy/a reżyser/reżyserka
- „Anatomia upadku” (Justine Triet)
- „Czas krwawego księżyca” (Martin Scorsese)
- „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
- „Biedne istoty” (Giorgos Lanthimos)
- „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
- Anette Bening („Nyad”)
- Lily Gladstone („Czas krwawego księżyca”)
- Sandra Huller („Anatomia upadku”)
- Carey Mulligan („Maestro”)
- Emma Stone („Biedne istoty”)
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
- Bradley Cooper („Maestro”)
- Colman Domingo („Rustin”)
- Paul Giamatti („Przesilenie zimowe”)
- Cillian Murphy („Oppenheimer”)
- Jeffrey Wright („American Fiction”)
Najlepsza aktorka drugoplanowa
- Emily Blunt („Oppenheimer”)
- Danielle Brooks („Kolor purpury”)
- America Ferrera( „Barbie”)
- Jodie Foster („Nyad”)
- Da’Vine Joy Randolph („Przesilenie zimowe”)
Najlepszy aktor drugoplanowy
- Sterling K. Brown („American Fiction”)
- Robert De Niro („Czas krwawego księżyca”)
- Robert Downey Jr. („Oppenheimer”)
- Ryan Gosling („Barbie”)
- Mark Ruffalo („Biedne istoty”)
Najlepszy scenariusz adaptowany
- „American Fiction” (Cord Jefferson)
- „Barbie” (Greta Gerwig i Noah Baumbach)
- „Oppenheimer” (Christopher Nolan)
- „Biedne istoty” (Tony McNamara)
- „Strefa interesów” (Jonathan Glazer)
Najlepszy scenariusz oryginalny
- „Anatomia upadku” (Justine Triet i Arthur Harrari)
- „Przesilenie zimowe” (David Hemingson)
- „Maestro” (Bradley Cooper i Josh Singer)
- „Obsesja” (Samy Burch)
- „Poprzednie życie” (Celine Song)
Najlepszy film międzynarodowy
- „Ja, kapitan” (Włochy)
- „Perfect Days” (Japonia)
- „Śnieżne bractwo” (Hiszpania)
- „Pokój nauczycielski” (Niemcy)
- „Strefa interesów” (Wielka Brytania)
Najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny
- „Bobi Wine. Prezydent z getta”
- „The Ethernal Memory”
- „Cztery córki”
- „To Kill a Tiger”
- „20 dni w Mariupolu”
Najlepszy film animowany
- „Chłopiec i czapla”
- „Między nami żywiołami”
- „Nimona”
- „Pies i robot”
- „Spider-Man: Poprzez multiwersum”
Najlepszy film krótkometrażowy
- „Później”
- „Invincible”
- „Knights of Fortune”
- „Red, White and Blue”
- „Zdumiewająca historia Henry’ego Sugara”
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
- „The ABCs of Book Banning”
- „The Barber of Little Rock”
- „Island In Between”
- „The Last Repair Shop”
- „Nai Nai & Wai Po”
Najlepszy krótkometrażowy film animowany
- „Letter to a Pig”
- „Ninety-five Senses”
- „Our Uniform”
- „Pachyderme”
- „War Is Over!”
Najlepsze zdjęcia
- „Hrabia” (Edward Lachman)
- „Czas krwawego księżyca” (Rodrigo Prieto)
- „Maestro” (Matthew Libatique)
- „Oppenheimer” (Hoyte van Hoytema)
- „Biedne istoty” (Robbie Ryan)
Najlepsza muzyka
- „American Fiction” (Laura Karpman)
- „Indiana Jones i artefakt przeznaczenia” (John Williams)
- „Czas krwawego księżyca” (Robbie Robertson)
- „Oppenheimer” (Ludwig Goransson)
- „Biedne istoty” (Jerskin Fendrix)
Najlepsze kostiumy
- „Barbie”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsza scenografia
- „Barbie”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Napoleon”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsza charakteryzacja
- „Golda”
- „Maestro”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
- „Śnieżne bractwo”
Najlepszy montaż
- „Anatomia upadku”
- „Przesilenie zimowe”
- „Czas krwawego księżyca”
- „Oppenheimer”
- „Biedne istoty”
Najlepsze efekty specjalne
- „Twórca”
- „Godzilla Minus One”
- „Strażnicy Galaktyki: Volume 3”
- „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
- „Napoleon”
Najlepszy dźwięk
- „Twórca”
- „Maestro”
- „Mission Impossible: Dead Reckoning. Część 1”
- „Oppenheimer”
- „Strefa interesów”
Najlepsza piosenka oryginalna
- „Fire Inside” („Flamin’ Hot: Smak sukcesu”)
- „I’m Just Ken” („Barbie”)
- „It Never Went Away” („Jon Baptiste: Amerykańska symfonia”)
- „Wahzhazhe (A Song For My People)” („Czas krwawego księżyca”)
- „What Was I Made For?” („Barbie”)