Sześć razy wyższa kwota
Dzisiaj otwarto oferty w drugim już przetargu na modernizację Wolborskiej i Podrzecznej na odcinku Nowomiejska-Franciszkańska. Poprzednie postępowanie unieważniono w maju. Powód? Wybrana firma odmówiła zawarcia umowy.
W maju budżet na tę inwestycję opiewał jeszcze na 7,8 mln zł brutto. Tyle ZIM chciał zapłacić firmie, która ostatecznie nie przystąpiła do podpisania umowy na przebudowę Wolborskiej i Podrzecznej. ZIM w uzasadnieniu unieważnienia pierwszego przetargu poinformował, że druga najtańsza oferta na przebudowę Wolborskiej i Podrzecznej opiewa na 8,9 mln zł, a to przewyższa kwotę przeznaczoną na realizację tego zamówienia.
Obecnie kwota przeznaczona na to zadanie wynosi tylko 3,29 mln zł. Natomiast przedstawione ZIM oferty wielokrotnie ją przewyższają. Do przetargu stanęło dwóch oferentów. Jeden zaproponował kwotę 14,24 mln zł zł, drugi 19,9 mln zł.
Co ma dać przebudowa?
Jak Wolborska i Podrzeczna miały się zmienić po przebudowie? Na odcinku od Starego Rynku do ulicy Zuli Pacanowskiej wykonany miał zostać chodnik bezpośrednio przy jezdni. Z kolei na odcinku od ul. Zuli Pacanowskiej do ul. Jakuba chodnik miał być oddzielony od jezdni 3-metrowym pasem zieleni. Natomiast na Wolborskiej / Podrzecznej od ul. Jakuba do ul. Franciszkańskiej nowy chodnik miał być znowu bezpośrednio przy jezdni.
Kolejny chodnik miał zostać wybudowany po południowej stronie wzdłuż Starego Rynku. Jezdnia wzdłuż Starego Rynku po przebudowie miała mieć szerokość 6 m i powinna znajdować się na tej samej wysokości, co nowa płyta rynku. Jezdnia miała zostać poszerzana w kierunku północnym. Zakres robót na Wolborskiej i Podrzecznej miał też obejmować remont oraz naprawę kanalizacji, sieci wodnej, sieci gazowej, zabezpieczenie sieci grzewczej, przebudowę siei elektrycznej i wymianę istniejącej infrastruktury oświetleniowej.
Dodatkowo na Wolborskiej i Podrzecznej mają powstać: 12 stojaków rowerowych, 670 metrów “barierki trawnikowej”, 16 opraw oświetlenia ulicznego, 14 słupów oświetleniowych z wysięgnikami, 12 ławek ulicznych, 12 koszy ulicznych.
Z czego zrezygnują?
Prawdopodobnie postępowanie zostanie unieważnione, bo różnica w oczekiwanych kwotach jest ogromna. Być może ZIM ogłosi trzeci przetarg uwzględniający mniejszy zakres robót. Tak zrobiono w przypadku modernizacji pobliskiej ul. Północnej. Żeby zmniejszyć koszty, urzędnicy zrezygnowali z modernizacji pętli tramwajowej przy ul. Północnej. Nie oznacza to jednak, że stan torów na krańcówce jest w dobry. Wręcz przeciwnie, torowisko wymaga tam remontu.
Czytaj: Gigantyczne korki w pobliżu Centrum Krwiodawstwa. Czy to najbardziej zakorkowane miejsce w Łodzi? [ZDJĘCIA]
Rozkopaliby objazd Północnej
Trudno przewidzieć z czego urzędnicy ZIM zrezygnują w przypadku Wolborskiej i Podrzecznej, ale ich modernizacja na pewno się opóźni, co ucieszy kierowców stojących w korkach na modernizowanej ul. Północnej. Co ważne, wielu zmotoryzowanych by uniknąć korków na ul. Północnej wybiera na objazd właśnie ul. Wolborską i Podrzeczną. A modernizację Wolborskiej i Podrzecznej planowano rozpocząć również w tym roku i ukończyć w 2023 r.