– W planach widzimy przebieg KDP przez blisko 40 gospodarstw po południowej stronie gminy i kilkunastu na północy gminy. Jak my się czujemy? Nikt z nami nie rozmawiał na ten temat, nie pytał nas o zdanie. Zamiast tego organizowane jest spotkanie, które jest tak naprawdę przypieczętowaniem pewnej wizji. Musimy walczyć, co kosztuje nas mnóstwo sił – mówi współorganizator protestu, mieszkaniec gminy Błaszki – Mikołaj Dorożała.
Protest trwał kilkadziesiąt minut, a o godz. 19.30 zaplanowano konsultacje z przedstawicielami spółki CPK – inwestora KDP.
Przedstawiciele CPK – nie zostali jednak wpuszczeni do budynku Centrum Kultury w Błaszkach. Protestujący stanowczo sprzeciwiają się wysiedleniom.
– Nie jest nam tak łatwo jak inwestorom dróg, czy kolei konwencjonalnej. Nasza budowa przewiduje dużo większy łuk i geometria musi być prawie prosta. Trudno więc ominąć kolizję. Każdy wariant doprowadza do jakiejś kolizji, większej lub mniejszej. Dlatego mamy cztery warianty, tak aby wybrać ten najbardziej odpowiedni – tłumaczy Zuzanka Witek z Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Przedstawiciele spółki CPK w porozumieniu z władzami gminy Błaszek mają wybrać kolejny termin konsultacji. Protestujący nie wykluczają kolejnej blokady dróg i spotkania z inwestorem.
Mieszkańcy gminy Błaszki jak dotąd zebrali tysiąc podpisów pod petycją o zablokowanie inwestycji – dokument trafił m.in do wojewody łódzkiego, marszałka woj. łódzkiego i władz pow. sieradzkiego.
Komentowane 6
Budowa linii kolejowej przechodząca przez gminę Błaszki i Wróblew niszczy najbardziej rozwinięte gospodarstwa naszego powiatu . Pozbawia rolników domów ,budynków gospodarczych i infrastruktury /studnie i wodociągi/ .Stanowczo sprzeciwiamy się budowie CPK .Będziemy walczyć o swoje gospodarstwa.
To niepojęte że władza która tak wiele obiecała mieszkańcom wsi dzisiaj ZABIERA WSZYSTKO. NIEZAPOMNIMY.
O tak zabiera, szczególnie w gminie Wróblew, gdzie linia idzie przy dotychczasowej 🙂
Uprawiasz propagandę kolego!
Przystanek na linii KDP jest pokazany na mapach przebiegu kolei. W wariancie W1 przystanek ma być bardzo blisko miasta: 300 m od zabudowań; przeciętny mieszkaniec będzie miał 1,5 km do stacji.
Przystanek nie jest dla pociągów KDP, ale dla szybkich pociągów międzymiastowych. Będą one musiały jechać z prędkością 160 km/h (minimalna prędkość na linii) i będą musiały być zasilane prądem 2×25 kV AC.
Mapa LK85 W1:
https://www.arcgis.com/home/webmap/viewer.html?webmap=a938cdea997a4d7a839b7711d65dc663&extent=16.6753,52.1263,17.6895,52.4778
O stanie obecnej stacji trzeba było powiedzieć na spotkaniu konsultacyjnym CPK. Trzeba się było również zapytać o ilość pociągów zatrzymujących się na linii KDP w Błaszkach.
Co do twojego gospodarstwa. Trzeba im zasugerować, żeby na liniach kolejowych też była możliwość wymiany gospodarstwa przez nich organizowaną, jeżeli planowana linia w istotny sposób wpływa na budynki gospodarcze i dom. Taki program jest w okolicach lotniska. Wy nie jesteście gorsi.
Na trasie, którego wariantu jest Twoje gospodarstwo?
O czym ty bredzisz? Jakie lansowanie Samoobrony bis? Na tym proteście lansowała się właśnie posłanka z PO, wyskoczyła do nas z pretensjami że w gminie Błaszki uzyskala w ostatnich wyborach tylko 9 głosów, a na pytanie czy po wygranych wyborach będzie za likwidacją CPK powiedziała że tak, ale na pytanie czy PO też będzie nie chciała odpowiedzieć.
Co do kolei w Błaszkach – byłeś i widziałeś jak wygląda dworzec? widziałeś jak wygląda droga z Błaszek do Maciszewic gdzie znajduje się dworzec? I w ciągu dnia nie zatrzymuje się 7 pociągów a 3. Po trzecie jak sama nazwa wskazuje ma to być kolej dużych prędkości, w związku z tym będzie się zatrzymywać w Sieradzu a potem w Kaliszu. Kto Ci naopowiadał bzdur o przystanku w Błaszkach? A teraz wątek osobisty, mam gospodarstwo które budowały pokolenia /moi dziadkowie rodzice/ Mam dom w którym mieszkają trzy pokolenia, mam duża stodołe z oborą, mam garaże wiatę na maszyny dookoła mam rozrzucone pola /żadne nie jest działką budowlaną/. To wszystko ma być zburzone. Gdzie mam się wyprowadzić? Obiecują nam tymczasowe lokum, co mam zrobić z maszynami, ze zwierzętami z całym dobytkiem gromadzonym przez lata, ze zbożem, z kapustą i ziemniakami w przechowalni? To nie jest To nie jest przeprowadzka z mieszkania w Bloku do innego mieszkania.Zaraz mi odpowiesz że jestem zacofany, ze interes społeczny jest ponad to wszystko, że jestem chamem ze wsi który myśli tylko o sobie. Tak myślę o sobie i uważam że takie inwestycje powinny być planowane kilka lat do przodu, żebyśmy mieli czas na przygotowanie się na przeorganizowanie swojego bytu, a nie ze dwa tygodnie temu dowiadujemy się o kolei, dzisiaj są konsultacje, w listopadzie mają być rzeczoznawcy, a w pierwszej połowie przyszłego roku wysiedlenia. To jest chore
Trzeba wybrać najmniej ingerujący wariant W1 (niebieski), który idzie w dużej mierze koło obecnej linii kolejowej do Kalisza zarówno w gminie Wróblew, jak i w gminie Błaszki. Należy zasugerować to, aby linie kolejowe LK85 (KDP) oraz LK14 (dotychczasowa linia) szły koło siebie na jak największej odległości: LK14 musi być dosunięta do LK85. Wówczas poszatkowanie terenu będzie minimalne.
Strona konsultacji z linkami do map:
http://www.cpk.pl/pl/dla-mieszkancow/stes-sieradz-kalisz-pleszew-poznan
7 połączeń kolejowych z Błaszek do Sieradza, czy do Kalisza ciężko jest nazwać wykluczeniem komunikacyjnym. Mam wrażenie, że ktoś z tej błaszkowskiej SAMOOBRONY-BIS próbuje się WYLANSOWAĆ.
—————–
Dokładniej przyjrzałem się odcinkowi LK85 między Kaliszem i Sieradzem. Planowany jest jeden przystanek, właśnie w Błaszkach. Akurat ten przystanek kolejowy na linii KDP w Błaszkach ma być bardzo blisko miasta: 300 m od zabudowań; przeciętny mieszkaniec będzie miał 1,5 km do stacji. To jest bardzo dobry wynik tym bardziej, że teraz jest to 3-4 km do stacji na starej linii.