Wartoprzeczytać
Modernizacja trasy tramwajowej do Konstantynowa była planowana na 16 miesięcy
Mija rok od podpisania umowy na modernizację trasy tramwajowej do Konstantynowa. Wstępnie odcinek torowiska o długości 7 km miał być gotowy w sierpniu tego roku, bo realizacja inwestycji była zaplanowana na 16 miesięcy.
43bis i 43, więc to były dwa dodatkowe pojazdy by dostać się do miasta – zaznacza mieszkanka Konstantynowa.
Czy według mieszkańców modernizacja trasy zakończy się zgodnie z pierwotnym harmonogramem, czyli w sierpniu?
W ubiegłym tygodniu na odcinku konstantynowskim rozpoczęły się prace budowlane
Trudno o inną opinię, gdy dopiero w ubiegłym tygodniu rozpoczęto w Konstantynowie prace budowlane. Przypomnijmy, że rozbiórka starego torowiska i sieci trakcyjnej zakończyła się na konstantynowskim odcinku w ubiegłym roku. W Łodzi nadal nie wykonano jej w stu procentach. Mimo to władze Łodzi zapewniają, że prace budowlane zaczynaj się zgodnie z planem.
– Chciałam przypomnieć, że przetarg podpisaliśmy dużo, dużo wcześniej, ale ponieważ ten system prac, które tu są prowadzone, jest w systemie zaprojektuj-wybuduj, to najpierw wykonawca prac musiał uzyskać pozwolenia na budowę, czyli przede wszystkim zaprojektować i uzyskać decyzje ZRID-owskie (Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – red.). W Konstantynowie wszystkie pozwolenia są, więc prace się zaczęły praktycznie terminowo i mamy nadzieję, że równie terminowo te prace się zakończą. W przypadku terenu łódzkiego czekamy jeszcze na decyzję. Z chwilą, kiedy tą decyzję otrzymamy, również i pracę tam się rozpoczną. Na ten moment oczywiście prace rozbiórkowe się już odbyły na terenie należącym do naszego miasta. Tam nastąpiło rozbiórka istniejących starych torów, korytowanie pod nowe tory i oczywiście w tej chwili czekamy tak, jak wspomniałam, na decyzje, żebyśmy mogli uzyskać prawomocne pozwolenie na budowę – zapewnia Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.
W Łodzi nadal nie zdemontowano całego, starego torowiska
Jednak na łódzkim odcinku trasy tramwajowej do Konstantynowa nie dokonano wszystkich rozbiórek. Zaczynają się one dopiero za skrzyżowaniem z Krańcową, około 5 m za pierwszym mostkiem. Między Krakowską a Krańcową nadal jest stare torowisko. Biorąc jednak za przykład Konstantynów, który rozbiórki zakończył w ubiegłym roku, nie gwarantuje to prac zgodnie z harmonogramem. Przez kilka miesięcy wykonawcy nie było na placu budowy. Mimo to, władze Konstantynowa zapewniają, że nie można mówić o wstrzymaniu prac.
– My nie mówimy na obecnym etapie o wznowieniu prac, my mówimy o ich kontynuacji, ponieważ ten projekt jest realizowany w procedurze zaprojektuj-wybuduj i jak zakończyły się prace związane z demontażem starej infrastruktury, trwały prace projektowe, które w przypadku części konstantynowskiej już zakończyły się wydaniem pozwolenia na budowę. Kontynuujemy pracę, nie możemy mówić o ich wznowieniu, bo one nigdy nie zostały przerwane – zapewnia Robert Jakubowski, burmistrz Konstantynowa.
Projekt miał być tworzony przez 7 miesięcy od podpisania umowy
Warto przypomnieć, że podczas ubiegłorocznej konferencji, na której poinformowano o podpisaniu umowy na modernizację trasy tramwajowej do Konstantynowa, zaznaczono, że inwestycja ma być realizowana przez 16 miesięcy. Z tego pierwsze siedem ma być przeznaczone na tworzenie projektu, czyli powinien być on gotowy w listopadzie ubiegłego roku, gdy w Ksawerowie rozpoczęły się rozbiórki torowiska i sieci trakcyjnej na większą skalę.
Czy jest zatem szansa na ukończenie prac do końca tego roku na obu odcinkach trasy tramwajowej do Konstantynowa?
– To, co dla mnie bardzo ważne firmy, które tą inwestycję realizują, do tej pory realizowały inwestycje w miarę poprawnie terminowo, więc tu jest też nadzieja, że na początku przyszłego roku pojedziemy już tym nowym, wyremontowanym torowiskiem – podkreśla Hanna Zdanowska.
– Rzeczowy zakres realizacji projektu kończy się 31 grudnia 2023 roku, bo zarówno część łódzka, jak i ta konstantynowska jest współfinansowana środkami z Unii Europejskiej. to czas, w którym te prace muszą być zakończone. Bezwzględnie do 31 grudnia tego roku. Natomiast z umowy, którą mamy podpisaną z wykonawcą, te prace powinny się zakończyć 30 listopada bieżącego roku, tak, aby można jeszcze było dokonać wszelkich technicznych czynności związanych już z rozliczeniem – dodaje Robert Jakubowski.
Montaż gotowych mostów?
Nadal jednak na łódzkim odcinku nie ma wydanej decyzji ZRID co do budowy trzech mostów. Według prezydent Łodzi wykonawca może zamontować gotowe estakady dla tramwajów, nie musi ich budować. Jak podkreśla Hanna Zdanowska, gotowy wiadukt na Trasie Górnej zamontowano w jedną noc.
Operacja montowania nowego wiaduktu na Trasie Górna trwała w 2013 r. trzy doby. Biorąc pod uwagę takie tempo prac, obecne opóźnienie prac na obu etapach trasy tramwajowej do Konstantynowa może nie powinno jeszcze martwić.
To są rzeczy nieprzewidywalne, w związku z czym my patrzymy na umowę, która wiąże nas z wykonawcą i mam nadzieję, że ta umowa zostanie dotrzymana – dodaje prezydent Łodzi.
Tramwaj linii 43 będzie dojeżdżał albo do Zdrowia albo do skrzyżowania Legionów i Włókniarzy
Zarząd Dróg i Transportu też planuje, że tramwaj do Konstantynowa powróci na początku przyszłego roku.
gdzie będziemy mieli możliwość przesiadki na inne linie tramwajowe czy też autobusowe. Natomiast sukcesywnie z realizacją kolejnych projektów, które są przewidziane przez miasto Łódź, czyli przebudowa Legionów, Zielonej ulicy Srebrzyńskiej, linia 43 jeżdżąca z Konstantynowa będzie dojeżdżała dalej do centrum Łodzi. O tym, w którym kierunku, zdecydujemy z pasażerami – tłumaczy Tomasz Andrzejewski, rzecznik ZDiT.
Komunikacja zastępcza po Włókniarzy
Na razie mieszkańcy Konstantynowa zdecydowali, jak będzie kursowała komunikacja zastępcza do czasu aż łódzkie inwestycje zostaną ukończone.
zamknięty. Mieszkańcy Konstantynowa zadecydowali
Modernizacja odcinka torów wzdłuż Konstantynowskiej w Łodzi oraz Łódzkiej i Jana Pawła II w Konstantynowie Łódzkim ma kosztować 81 mln zł.