Zakłada ona, że miasto będzie kompaktowe, ekologiczne i skoncentrowane na poprawie jakości życia mieszkańców, z dbałością o historyczne dziedzictwo i przyrodę. Mówi Kosma Nykiel, radny niezrzeszony .
To jest kontynuacja polityki i wizji rozwoju miasta, która jest obecna w mieście już od przeszło dekady. To jest polityka rozwoju miasta do środka. Przede wszystkim chodzi o pieniądze. Chodzi o to, że kiedy rozwijamy miasto na obszarach już uzbrojonych i zurbanizowanych, ponosimy mniejsze koszty utrzymania infrastruktury. W sytuacji, kiedy byśmy szli w odwrotną stronę, czyli pozwoleń na niekontrolowaną zabudowę różnych obszarów miasta, to byśmy musieli budować nowe wodociągi, nowe szkoły, wprowadzać nowe linie tramwajowe. To kosztuje i myślę, że to jest przede wszystkim rachunek ekonomiczny, od którego nie uciekniemy – mówi Nykiel.
Jednym z celów strategicznych jest rozwój Łodzi jako miasta 15-minutowego. Taka idea oznacza, że większość usług i miejsc publicznych znajduje się blisko mieszkańców. Rozwój ekologicznego transportu i przestrzeni przyjaznych pieszym ma być krokiem w tym kierunku.