Debata o osiągnięciach łódzkich uczelni artystycznych
Podczas konferencji dotyczących łódzkich uczelni artystycznych nazwano je kuźnią twórców sztuki.
– Konferencja z panią prezydent Hannę Zdanowską i z rektorami wyższych uczelni artystycznych dotyczyła takiego stanu kultury, czy też takiego środowiskowego jakby raportu, trochę z tego, jak te uczelnie pracują, czy jakie ma osiągnięcia. Jest to dosyć niesamowite, jak one też ze sobą współpracują – mówi Adam Mazur, dyrektor InLodz21 Kamienica Hilarego Majewskiego.
Posłuchaj:
Podczas konferencji omawiano między innymi osiągnięcia poszczególnych uczelni, nie tylko tegoroczne.
Fundament sukcesu
Zapytaliśmy władze łódzkich uczelni artystycznych, jaki jest fundament sukcesu szkoły artystycznej:
Rektor Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, Przemysław Wachowski:
Na pewno nie jest to jedna rzecz, jeden element. Na pewno można by mówić o takich sprawach jak finanse. W tych czasach, w pierwszej kolejności, ale z pewnością nie to jest najważniejsze. Myślę, że najważniejsi są pedagodzy. Osoba pedagoga, nauczyciela, może być źródłem rozwoju, satysfakcji z pracy, satysfakcji z nauki albo źródłem wielkiej frustracji – na każdym poziomie nauczania i tutaj nie mam najmniejszych wątpliwości. Ja też jestem absolwentem, właśnie, uczelni, którą mam zaszczyt kierować. Moje wspomnienia wiążą się przede wszystkim z konkretnymi postaciami i myślę, że większość z nas – mówię tutaj o całej społeczności akademii, społeczności pedagogów – większość z nas zawdzięcza to kim jesteśmy teraz, tym, którzy nas uczyli, tym, którzy przekazywali pewne wartości. Wartości do których nawiązujemy teraz, prowadząc sami zajęcia.
Rektor Łódzkiej Szkoły Filmowej, Milenia Fiedler:
Kształcenie artystyczne jest specyficzne. Wyobraźni, wrażliwości, kreatywności i talentu – tego się nie da nauczyć i tego w szkołach artystycznych nie możemy robić, bo to jest niemożliwe. To, co szkoła artystyczna może zaoferować i powinna to robić w jak najlepszym stopniu, to są warunki dla młodych ludzi. Warunki, żeby tę wyobraźnię i kreatywność w sobie odkryli i rozwinęli, nauczyli się z niej korzystać. Gro naszego działania jest skupione na stworzeniu warunków dla przyszłych młodych artystów, dla adeptów sztuki. Żeby mogli w tej twórczości artystycznej samodzielnie eksperymentować, szukać swojego stylu, tworzyć i rozpoznawać siebie. Czyli to jest stworzenie warunków do twórczości. Dostarczanie ku temu środków, narzędzi, plus stworzenie środowiska, w którym o sztuce – w naszym przypadku o sztuce filmowej – się dyskutuje. Gdzie można rozmawiać o dziełach innych, gdzie można usłyszeć, podyskutować o swoim własnym dziele. Wymieniać się myślą, ideami, inspirować się wzajemnie. Także, środowisko, które żyje tą dziedziną sztuki, ma ku temu pasje, rozmawia i dzieli się tym co tworzy i też dzieli się, tym takim wglądem w proces. To są czasem bardzo intymne kwestie. Z drugiej strony warunki dla szkoły filmowej, to jest, warunki do tworzenia filmów, do tworzenia spektakli, przedstawień czy fotografii, bo również taki kierunek mamy.
Kanclerz Akademii Muzycznej w Łodzi, Agnieszka Grochulska:
Talent, niewątpliwie talent i to w przypadku każdej szkoły artystycznej, ale także praca. W związku z tym studenci, którzy przychodzą do naszej uczelni na przykład, pracując pod kierunkiem znakomitych pedagogów, mają szansę na dobrą karierę. I na satysfakcję własną, bo to jest też bardzo istotne.