Kiedy tarcza TBM „Katarzyna” ponownie zacznie drążyć tunel pod Łodzią?
Za półtora miesiąca duża tarcza TBM Katarzyna ma znowu drążyć tunel pod Łodzią.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to przewidujemy, że na przełomie maja i czerwca tarcza już po tym dużym przeglądzie będzie mogła wznowić pracę i drążyć w kierunku przystanku Łódź Śródmieście – mówi rzecznik budowy tunelu Piotr Grabowski
Gotowy już jest blok postojowy pod al. 1 Maja, gdzie tarcza przejdzie przegląd. Mieszkańcy tamtejszych kamienic zostali relokowani na czas przejścia maszyny pod ich domami – od sierpnia w hotelach lub wynajmowanych mieszkaniach nadal przebywa ponad dwieście osób i spędzą kolejne święta poza domami.
To bardzo duża betonowa konstrukcja, do których wywierci się tarcza TBM Katarzyna. Cała ta konstrukcja powstała po to, by móc w bezpiecznych dla otoczenia i dla pracowników sposób przeprowadzić konserwację maszyny, łącznie z wymianą jej najważniejszych elementów – dodaje Grabowski
Tunel średnicowy ma połączyć pod ziemią główny łódzki dworzec, czyli Fabryczną, z Kaliską i Żabieńcem. Pierwsze pociągi prawdopodobnie pojadą pod powierzchnią miasta w 2028 roku, choć pierwszym terminem zakończenia całej inwestycji był rok 2022-gi, następnie 2025-ty, a dziś data na kontrakcie to połowa przyszłego roku. Wykonawca wystąpił jednak do PKP PLK o dodatkowy rok na sfinalizowanie prac, ale inwestor na razie nie zaakceptował nowego harmonogramu.