Niejednokrotnie pełni także funkcję opału. Popyt na transport drewna (https://fixly.pl/kategoria/transport-drewna ) jest więc stosunkowo wysoki, a zajmują się nim specjalistyczne firmy przewozowe. Chcąc świadczyć swoim klientom usługi tego typu, trzeba wiedzieć, jak powinny one przebiegać i ile kosztować.
Transport drewna dłużycowego a przewóz tarcicy
Na samym początku należy zwrócić uwagę na regulacje prawne, które uzależniają metody transportowania drewna od jego rodzaju. Wyróżnia się bowiem dwie kategorie tego ładunku — dłużycę oraz tarcicę. Przewożenie tej pierwszej to jedno z najtrudniejszych zadań w omawianej dziedzinie. W przypadku tej drugiej warunki transportu są jednak zdecydowanie łatwiejsze do spełnienia. Przyjrzyjmy się zatem obu zagadnieniom po kolei.
Przepisy dotyczące transportu dłużycy
Transport dłużycy, czyli drewna okrągłego, wymaga zarówno specjalistycznego sprzętu, jak i wykwalifikowanych fachowców. Prawo nakłada na przewoźnika między innymi konieczność:
- oparcia ładunku o ścianę przednią lub podobną barierę,
- stosowania odciągów łańcuchowych lub taśmowych,
- napięcia odciągów za pomocą urządzenia napinającego,
- sprawdzenia ładunku i odciągów przed wyjazdem na drogę publiczną,
- regularnego kontrolowania ładunku i odciągów podczas transportu.
Zabrania się także przewozu drewna ułożonego poprzecznie, opartego o ścianę przednią i tylny wspornik. Jeżeli chcesz transportować ładunek w ten sposób, musisz zadbać o sztywne ściany boczne pojazdu lub klatkę. W tym drugim przypadku dłużyca nie może oczywiście wystawać przez otwory. Pamiętaj też, że drewno powinno mieć maksymalnie 2,55 m długości i w kierunku wzdłużnym musi zostać podzielone na sekcje za pomocą sztywnych przegród lub kłonic. Każdy ładunek trzeba ponadto zabezpieczyć od góry przynajmniej dwoma odciągami przepasającymi.
Nieco inne zasady dotyczą transportu drewna w układzie wzdłużnym. W takiej sytuacji zewnętrzne kłody powinny opierać się o co najmniej dwie kłonice (i wystawać poza nie o min. 30 cm) lub posiadać zabezpieczenie w postaci łańcuchów zapobiegających ich rozpieraniu na boki. Każda sztuka krótsza niż odległość pomiędzy dwiema kłonicami musi zostać umieszczona na środku ładunku. Co więcej, oś żadnej kłody nie może znajdować się wyżej niż kłonica, lecz górna środkowa sztuka drewna powinna być umieszczona wyżej niż sztuki skrajne.
W takim układzie warto pamiętać także odpowiedniej wytrzymałości przedniej ściany pojazdu oraz automatycznych napinaczach. W przypadku braku któregoś z tych elementów konieczne jest stosowanie odciągów transportowych. Ich liczba powinna zależeć od długości drewna. Jeszcze inną kategorię stanowi przewóz ładunku ułożonego wzdłużnie, za pomocą zespołu pojazdów ze ścianą przednią w pojeździe ciągnącym każdą sekcję. Wówczas konieczne okaże się zastosowanie:
- jednego odciągu przepasającego od góry — jeżeli drewno jest nieokorowane, a jego długość nie przekracza 3,3 m,
- dwóch odciągów przepasających od góry — jeżeli drewno jest okorowane lub jego długość przekracza 3,3 m.
Przepisy dotyczące transportu tarcicy
Na tle powyższych przepisów zasady dotyczące transportu tarcicy powinny wydawać się łatwiejsze do zrozumienia. Wszystko dlatego, że powstaje ona wskutek przetarcia na pilarkach i przyjmuje postać łat, desek, bali, listew, belek czy krawędziaków. W związku z tym możliwe jest jej przewożenie w znormalizowanych pakietach. Są one zgodne z normą ISO 4472 i normami pokrewnymi. Obejmują między innymi:
- podpory drewniane pod kompletnym ładunkiem,
- taśmę wokół kompletnego ładunku,
- okrywę wokół kompletnego ładunku,
- ochraniacz drewna,
- ochraniacz narożnikowy.
Pakiety tarcicy są zazwyczaj związane pasami lub drutem na obu końcach. Najlepiej przewozić je na płaskich platformach wyposażonych w centralne kłonice lub ściany boczne, z wykorzystaniem przepasających od góry odciągów taśmowych. Należy mieć na uwadze, że niewłaściwe mocowanie towaru może spowodować utratę stabilności przez pojazd.
Transport drewna a jego załadunek
Zajmując się transportem drewna, trzeba zwrócić szczególną uwagę na sposób jego załadunku. To w końcu gwarancja bezpieczeństwa i wydajności wykonywanych przewozów. Najważniejszą rolę odegra w tej kwestii takie wyposażenie jak:
- Żuraw do przyczepy leśnej — zapewnia wygodną i efektywną pracę. Wybór kleszczy powinien zależeć od rozmiaru kłód ładowanych na przyczepę. W procesie decyzyjnym warto kierować się między innymi szczelnością ramion, mocą silnika oraz maksymalną szerokością rozwarcia.
- Rotator — może okazać się znaczącym udogodnieniem. Zamontowany do żurawia, pozwala swobodnie obracać chwytakiem.
- Wciągniki — pomagają zarówno przy samym załadunku, jak i podczas transportu. Ich wydajność zależy od konstrukcji. Mniejsze modele mogą podnieść około 250 kg, większe zaś nawet 750 kg.
Ile kosztuje transport drewna?
Trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie o koszty transportu drewna. Wszystko zależy bowiem od rodzaju ładunku, jego wymiarów i wagi, długości trasy oraz regionu, w jakim świadczona jest usługa.
Przewóz drewna opałowego przez lokalną firmę okaże się prawdopodobnie zdecydowanie tańszy niż transport dłużycy przez doświadczonego spedytora. Ceny tego typu usług ustalane są więc zazwyczaj indywidualnie. Oferty różnych wykonawców można wygodnie porównać w takich serwisach internetowych jak na przykład Fixly.
Jak wygląda transport drewna? Podsumowanie
Ze względu na bezpieczeństwo, transport drewna regulowany jest przez wiele restrykcyjnych przepisów. Aby spełniać te wymagania, przedsiębiorca potrzebuje przede wszystkim odpowiedniego wyposażenia i wykwalifikowanych pracowników. To pozwoli mu pozyskiwać nowych klientów i gwarantować im wydajność oraz niezawodność świadczonych usług.