Przez całą dobę w święta ustawowo wolne od pracy, a także w weekendy oraz w dni powszednie od godziny 18.00 do 8.00, można skorzystać z pomocy medycznej w dowolnym punkcie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.
Należy się tam udać, np. w sytuacji nagłego zachorowania, pogorszenia się stanu zdrowia, bólu głowy czy brzucha, które nie ustępują pomimo przyjęcia leków przeciwbólowych. Wizyta u lekarza jest szczególnie wskazana, jeśli dolegliwości te dotyczą małych dzieci lub osób starszych.
Grypa, COVID 19, zaostrzenie przewlekłej choroby, ból zęba. W świąteczne dni pomocy medycznej przez całą dobę udzielą nam poradnie nocnej pomocy.
Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina o kilka ważnych sprawach:
- Nie trzeba skierowania i wcześniejszej rezerwacji, można wybrać poradnię na terenie całej Polski.
- W sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia wzywamy zespół ratownictwa medycznego.
- Dzięki specjalnej mapie sprawdzisz czas oczekiwania na kontakt z lekarzem w SOR.
Na naszej stronie internetowej oraz Łódzkiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ dostępne są informacje, w których miastach i placówkach dostępna będzie świąteczna pomoc medyczna w Łódzkiem.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna
Poradnie nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej udzielają pomocy od poniedziałku do piątku w godz. 18-8 dnia następnego oraz całodobowo w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy.
W razie nagłego pogorszenia stanu zdrowia, pacjent, bez względu na miejsce zamieszkania, może skorzystać z pomocy w każdej poradni nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, tam, gdzie ma najbliżej. Pomocy udzielają lekarze i pielęgniarki w ambulatoriach lub w domu pacjenta.
Świadczenia nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są bezpłatne i udzielane bez skierowania.
Pacjent może skorzystać z tej formy opieki zdrowotnej w każdej przychodni, która udziela takiej pomocy (w całej Polsce), może wezwać lekarza lub pielęgniarkę do domu (należy jednak pamiętać, że o wizytę domową lekarza lub pielęgniarki można poprosić tylko w poradni znajdującej się na obszarze, w którym przebywamy) albo skonsultować się z lekarzem przez telefon w przypadku:
- nagłego zachorowania,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia lub istotny uszczerbek zdrowia, a zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.
W ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej nie można uzyskać:
- wizyty kontrolnej w związku z wcześniej rozpoczętym leczeniem,
- recepty na stosowane stale leki w związku ze schorzeniem
przewlekłym, - rutynowego zaświadczenia o stanie zdrowia.
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna w NFZ woj. łódzkiego
Lp. | Nazwa świadczeniodawcy | Adres miejsca realizowania świadczeń | Telefon | Deklarowana obecność lekarza pediatry |
---|---|---|---|---|
1 | Wojewódzki Specjalistyczny Szpital im. dr W. Biegańskiego | Łódź, ul. Herlinga Grudzińskiego 61 | 42 657 41 25 510 935 692 | |
2 | Miejskie Centrum Medyczne im. dr K. Jonschera w Łodzi | Łódź, ul. Przyrodnicza 7/9 | 42 655 01 70 | |
3 | Wojewódzkie Wielospecjalistyczne Centrum Onkologii i Traumatologii im. M. Kopernika w Łodzi | Łódź, ul. Pabianicka 62 | 42 689 50 05 | |
4 | Bonifraterskie Centrum Medyczne Spółka z o.o. | Łódź, ul. Kosynierów Gdyńskich 61 | 42 687 50 54 | |
5 | Wojewódzki Specjalistyczny Szpital im. M. Pirogowa w Łodzi | Łódź, ul. Wileńska 37 | 42 680 47 81 | |
6 | Miejskie Centrum Medyczne im. dr K. Jonschera w Łodzi | Łódź, ul. Rewolucji 1905 r. nr 54 | 693 104 900 | tak |
7 | Miejskie Centrum Medyczne im. dr K. Jonschera w Łodzi | Łódź, ul. Milionowa 14 | 42 672 19 18 | |
8 | Szpital Wojewódzki im. Jana Pawła II w Bełchatowie | Bełchatów, ul. Czapliniecka 123 | 44 687 50 54 | |
9 | Szpital Powiatowy w Brzezinach | Brzeziny, ul. M. Skłodowskie-Curie 6 | 46 874 20 11 | |
10 | Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej “Kutnowski Szpital Samorządowy” | Kutno, ul. Kościuszki 52 | 24 388 03 71 | |
11 | Szpital Łask | Łask, ul. Warszawska 62A | 43 677 36 35 | |
12 | Zespół Opieki Zdrowotnej w Łęczycy | Łęczyca, ul. Zachodnia 6 | 24 721 21 87 | |
13 | Zespół Opieki Zdrowotnej w Łowiczu | Łowicz, ul. Ułańska 28 | 46 837 56 11 wew. 508; 46 837 56 12 wew. 508 | |
14 | Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Powiatowy im. E. Biernackiego w Opocznie | Opoczno, ul. Partyzantów 30 | 44 754 48 45 | |
15 | Pabianickie Centrum Medyczne Sp. z o.o. | Pabianice, ul. Jana Pawła II 68 | 42 225 36 13 | |
16 | Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Pajęcznie | Pajęczno, ul. Wiśniowa 26 | 459 595 700 34 311 25 85 | |
17 | Samodzielny Szpital Wojewódzki im. M. Kopernika w Piotrkowie Trybunalskim | Piotrków Trybunalski, ul. Rakowska 15 | 44 648 04 63 lekarze; 44 648 03 91 lekarze; 44 648 04 22 pielęgniarki; 44 648 04 71 pielęgniarki; | |
18 | Poddębickie Centrum Zdrowia | Poddębice, ul. Mickiewicza 16 | 43 828 82 00 505 948 433 | |
19 | Szpital Powiatowy w Radomsku | Radomsko, ul. Jagiellońska 36 | 44 306 16 39 | |
20 | Szpital Powiatowy w Radomsku | Przedbórz, ul. Częstochowska 25 | tel. 44 306 16 39 – od piątku od godz.18:00 do poniedziałku do godz.8:00 i w dni ustawowo wolne od pracy | |
21 | SP ZOZ w Rawie Mazowieckiej | Rawa Mazowiecka, ul. Warszawska 14 | 729 059 545 zespół pielęgniarski stacjonarny; 729 059 544 zespół lekarski stacjonarny; 729 059 546 zespół pielęgniarski wyjazdowy; 729 059 547 zespół lekarski wyjazdowy | |
22 | Szpital Wojewódzki im. S. Wyszyńskiego w Sieradzu | Sieradz, ul. Armii Krajowej 7 | 43 827 82 51 | tak |
23 | Wojewódzki Szpital Zespolony im. S. Rybickiego w Skierniewicach | Skierniewice, ul. Sobieskiego 4 | 46 834 08 95 | |
24 | Tomaszowskie Centrum Zdrowia Sp. z o.o. w Tomaszowie Mazowieckim | Tomaszów Mazowiecki, ul. Jana Pawła II 35 | 44 725 72 73 | |
25 | Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej w Wieluniu | Wieluń, ul. Szpitalna 16 | 43 840 67 63 | |
26 | Powiatowe Centrum Medyczne Sp. z o.o. NZOZ Szpital Powiatowy w Wieruszowie | Wieruszów, ul. Warszawska 104 | 62 784 55 47 | tak |
27 | Zduńskowolski Szpital Powiatowy Sp. z o.o. w Zduńskiej Woli | Zduńska Wola, ul. Królewska 29 | 43 824 41 55 | |
28 | Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. M. Skłodowskiej – Curie w Zgierzu | Zgierz, ul. Parzęczewska 35 | 42 714 45 98 | tak |
29 | Szpital Głowno Grupa Zdrowie Sp. z o.o. | Głowno, ul. Wojska Polskiego 32/34 | 22 749 10 80 |
Dyżury aptek całodobowych w Łodzi
Apteki pełnią funkcję podstawowych placówek ochrony zdrowia. Zapewniają pacjentom dostęp do leków, a niejednokrotnie są pierwszym miejscem, w którym osoba chora szuka pomocy. W Łodzi funkcjonuje dziewięć aptek całodobowych:
- ul. Limanowskiego 80, tel. (42) 653 92 03
- ul. Narutowicza 55, tel. (42) 630 50 88
- ul. Niciarniana 15, tel. 736 697 604
- ul. Rzgowska 51, tel. (42) 646 40 95
- ul. Rydzowa 22, tel. 736 697 912
- ul. Tatrzańska 42/44, tel. (42) 643 23 78
- ul. Żeromskiego 39, tel. (42) 633 48 29
- ul. Bratysławska 2a, tel. (42) 688 48 48
- al. Wyszyńskiego 99, tel. (42) 239 79 15
System ratownictwa medycznego
Naczelnym celem sytemu Państwowe Ratownictwo Medyczne jest zapewnienie pomocy każdej osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, czyli stanu wymagającego podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych, w związku na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniem się objawów pogorszenia zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub uszkodzenie ciała, lub utrata życia.
Zespół ratownictwa medycznego udziela świadczeń w miejscu zdarzenia i jeżeli zachodzi potrzeba transportuje osobę w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do najbliższego pod względem czasu dotarcia, szpitalnego oddziału ratunkowego lub do szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora ratownictwa medycznego.
Na terenie województwa łódzkiego, zgodnie z planem działania systemu, w stałej dyspozycji pozostają:
- 103 Zespoły Ratownictwa Medycznego (ZRM), w tym: 23 specjalistyczne (S) i 78 podstawowych (P) stacjonujących w poszczególnych powiatach i na terenie aglomeracji łódzkiej.
- 20 – Szpitalnych Oddziałów Ratunkowych (w skrócie: SOR) funkcjonujących w strukturach szpitali wieloprofilowych.
LISTA WSZYSTKICH SZPITALNYCH ODDZIAŁÓW RATUNKOWYCH W ŁÓDZKIEM DOSTĘPNA JEST TUTAJ.
Wezwanie zespołu ratownictwa medycznego
Aby wezwać zespół ratownictwa medycznego należy zadzwonić:
- z telefonu stacjonarnego na numer 999 lub 112
- z telefonu komórkowego na numer 999 lub 112
Może to zrobić każdy, kto zauważy osobę lub osoby znajdujące się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego lub jest świadkiem zdarzenia powodującego taki stan.
Kiedy wezwać zespół ratownictwa medycznego?
Biorąc pod uwagę, naczelne zadanie systemu ratownictwa medycznego wynikające z przepisów prawnych, wezwanie zespołów ratownictwa medycznego lub wizyta w szpitalnym oddziale ratunkowym powinny mieć miejsce wyłącznie w sytuacjach wymagających natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych w stosunku do osoby znajdującej się stanie zagrożenia zdrowotnego.
Taki stan sugerować mogą między innymi takie objawy jak:
- utrata przytomności
- zaburzenia świadomości
- drgawki
- nagły, ostry ból w klatce piersiowej
- zaburzenia rytmu serca
- nasilona duszność
- nagły ostry ból brzucha
- uporczywe wymioty, zwłaszcza z domieszką krwi
- masywny krwotok z dolnego odcinka przewodu pokarmowego
- masywny krwotok z dróg rodnych
- gwałtownie postępujący poród
- ostre i nasilone reakcje uczuleniowe (wysypka, duszność) będące efektem zażycia leku, ukąszenia, czy użądlenia przez jadowite zwierzęta
- zatrucia lekami, środkami chemicznymi czy gazami
- rozległe oparzenia
- udar cieplny
- wyziębienie organizmu
- porażenie prądem
- podtopienie lub utoniecie
- agresja spowodowana chorobą psychiczną
- dokonana próba samobójcza
- upadek z dużej wysokości
- rozległa rana, będąca efektem urazu
- urazy kończyny dolnej, uniemożliwiające samodzielne poruszanie się
- w każdej innej nie wymienionej powyżej sytuacji, gdy istnieje obawa o zagrożenie zdrowia lub życia.
Udzielanie pomocy przez zespół ratownictwa medycznego
Powiadomienia telefoniczne na numer 999 lub 112, odbierane są przez dyspozytorów medycznych.
Zadaniem dyspozytora jest przeprowadzenie wywiadu medycznego, pozwalającego w szczególności na:
- ustalanie czy osoba, której dotyczy powiadomienie o zdarzeniu, znajduje się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
- podjęcie decyzji o zadysponowaniu zespołu ratownictwa medycznego, w tym lotniczego zespołu ratownictwa medycznego, albo – w razie stwierdzenia, na podstawie przeprowadzonego wywiadu medycznego, braku stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego – o odmowie zadysponowania zespołu ratownictwa medycznego.
Dlatego, tak ważne jest aby spokojnie i rzeczowo odpowiadać zadawane przez niego pytania (nawet gdyby wydawały się błahe). a gdy zachodzi potrzeba stosować się do zaleceń w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Izba przyjęć
W przypadku subiektywnego poczucia zagrożenia życia lub w sytuacjach nagłych pacjent ma prawo skorzystać z pomocy doraźnej w szpitalnej izbie przyjęć bez skierowania. W razie konieczności pacjent jest w izbie zabezpieczany medycznie i transportowany do innej, specjalistycznej placówki. Izba przyjęć nie jest miejscem, w którym udzielane są porady planowe. Świadczenia planowe pacjent może otrzymać w ciągu dnia, w trybie ambulatoryjnym, u swojego lekarza rodzinnego lub lekarza specjalisty. W izbie przyjęć udzielane są świadczenia wyłącznie w trybie nagłym.
Szpitalny oddział ratunkowy (SOR)
W szpitalnym oddziale ratunkowym udzielana jest pomoc chorym znajdującym się w stanie zagrożenia zdrowia i życia, np. z powodu wypadku, urazu, czy też zatrucia. Do szpitalnego oddziału ratunkowego pacjent może zgłosić się bez skierowania. Nie obowiązuje rejonizacja. Pomoc udzielana jest niezależnie od miejsca zamieszkania pacjenta i miejsca zdarzenia.
Ze świadczeń szpitalnego oddziału ratunkowego nie należy korzystać w celu uzyskania:
- recepty na stosowane przewlekle leki,
- konsultacji specjalistycznych i badań dodatkowych, poza niezbędnymi w danym momencie,
- zwolnienia lekarskiego, wniosku do ZUS, skierowania do sanatorium oraz innych zaświadczeń i druków medycznych niezwiązanych z aktualnym zachorowaniem.
Szpitalny oddział ratunkowy jest przeznaczony dla pacjentów wymagających pomocy w stanie nagłym, ale nie zastępuje lekarza podstawowej opieki zdrowotnej ani lekarza poradni specjalistycznej.
Gdy zaboli ząb
A jeśli zaboli ząb? Pomoże świąteczny dentysta. W razie nagłego bólu zęba czy powikłań związanych z wcześniejszym leczeniem można skorzystać z pomocy stomatologa poradni doraźnej opieki stomatologicznej.
Poradnie pracują w dni powszednie od 19 do 7 rano, a w soboty, niedziele i święta przez całą dobę. Mapa dyżurów stomatologicznych w całej Polsce jest pod tym linkiem: https://pacjent.gov.pl/artykul/dorazna-pomoc-dentystyczna. W Łódzkiem są 3 doraźne poradnie stomatologiczne:
- Centrum Stomatologii Duodent w Piotrkowie Trybunalskim,
ul. Rwańska 5
telefon do rejestracji 604 727 554 - Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Poradnia ALEX-DENT w Łodzi,
ul. Okrzei 40,
telefon do rejestracji 42 640 77 10 - Niepubliczny Stomatologiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Super-Dent w Łodzi,
ul. Wodna 25/1BU,
telefon do rejestracji 42 673 35 98
Transport sanitarny
W ramach funkcjonowania systemu ratownictwa medycznego, zespoły ratownictwa medycznego służą do ratowania życia i zdrowia ludzi, znajdujących się w stanie zagrożenia zdrowotnego. Nie należy zatem ich wzywać, gdy potrzeby jest transport sanitarny.
Skorzystanie z transportu sanitarnego możliwe jest na kilka sposobów w zależności od określonych uwarunkowań i tak:
- Jeżeli wymagane jest podjęcie natychmiastowego leczenia w innej placówce leczniczej, w celu kontynuacji i zachowania ciągłości leczenia albo trzeba udać się na leczenie, a dysfunkcja narządu ruchu uniemożliwia korzystanie ze środków transportu publicznego (bez względu na schorzenie), wówczas można skorzystać z bezpłatnego transportu sanitarnego.
- W sytuacjach, gdy osoba jest zdolna do samodzielnego poruszania się bez stałej pomocy innej osoby, ale wymaga pomocy przy korzystaniu ze środków transportu publicznego lub wymaga korzystania z pojazdów dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych wówczas transport częściowo płatny przysługuje w przypadku leczenia:
- chorób krwi i narządów krwiotwórczych,
- chorób nowotworowych,
- chorób oczu,
- chorób przemiany materii,
- chorób psychicznych i zaburzeń zachowania,
- chorób skóry i tkanki podskórnej,
- chorób układu krążenia,
- chorób układu moczowo-płciowego,
- chorób układu nerwowego,
- chorób układu oddechowego,
- chorób układu ruchu,
- chorób układu trawiennego,
- chorób układu wydzielania wewnętrznego,
- chorób zakaźne i pasożytnicze,
- urazów i zatruć,
- wad rozwojowych wrodzonych, zniekształceń i aberracji chromosomowych.
Transport sanitarny w podstawowej opiece zdrowotnej przysługuje pacjentom w następujących sytuacjach:
- kiedy zachodzi konieczność leczenia określonego schorzenia w innej placówce leczniczej – z wyłączeniem stanów nagłego zagrożenia zdrowia lub życia;
- dla zachowania ciągłości leczenia – gdy jest ono realizowane przez lekarza POZ.
Skierowanie na transport sanitarny POZ wystawia lekarz podstawowej opieki zdrowotnej.
Transport sanitarny "daleki" w POZ
Z tak zwanego transportu sanitarnego „dalekiego” w POZ można skorzystać w następujących sytuacjach:
- kiedy z przyczyn losowych musiałeś skorzystać z pomocy medycznej w szpitalu za granicą, a Twój stan zdrowia w momencie wypisu ze szpitala jest stabilny, ale nie pozwala na samodzielny powrót do domu. Taki transport jest realizowany od granicy Polski do miejsca Twojego zamieszkania;
- kiedy z przyczyn losowych musiałeś skorzystać z pomocy medycznej w zagranicznym szpitalu, ale wymagasz kontynuacji leczenia w kraju, a stan Twojego zdrowia pozwala na uzyskanie wypisu i nie ma medycznych przeciwwskazań do przewozu ambulansem. W takim przypadku przysługuje Ci transport od granicy Polski do szpitala, który jest położony najbliżej Twojego domu i w którym możliwe jest kontynuowanie leczenia.
- kiedy z przyczyn uzasadnionych medycznie musisz korzystać ze świadczeń konkretnej poradni specjalistycznej oddalonej od miejsca zamieszkania o więcej niż 120 km “tam i z powrotem”, a ogólny stan Twojego zdrowia nie pozwala na samodzielne dotarcie do poradni. Transport przysługuje wtedy z Twojego miejsca zamieszkania do najbliższego świadczeniodawcy, który udzieli Ci świadczeń i z powrotem.
Pierwsza pomoc w aplikacji mobilnej mojeIKP
Każdy może znaleźć się w sytuacji, kiedy będzie musiał udzielić pierwszej pomocy. Jak to zrobić? W aplikacji mobilnej mojeIKP można znaleźć praktyczny przewodnik, który krok po kroku pokazuje jak prawidłowo wykonać czynności ratujące życie.
Aplikacja jest bezpłatna. Wystarczy pobrać ją na telefon komórkowy. Co istotne, aby uruchomić pierwszą pomoc, nie trzeba logować się do aplikacji.
Bezpłatna i całodobowa infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia – 800 190 590
Przez 24 godziny na dobę – również w czasie Świąt Wielkanocnych – do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci infolinii Narodowego Funduszu Zdrowia.
Pod bezpłatnym i całodobowym numerem telefonu 800 190 590 każdy uzyska wszelkie niezbędne informacje na temat pomocy medycznej w czasie Świąt. Konsultanci podpowiedzą m.in., gdzie jest najbliższy szpital i punkt nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.