Na czym polega ewidencja czasu pracy?
Szczegółowe informacje na temat ewidencji czas pracy znajdziemy w Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej. Odpowiednio przygotowana dokumentacja powinna zawierać przede wszystkim wyszczególnienie wszystkich przepracowanych godzin w czasie dnia i nocy oraz ewentualnych nadgodzin.
Istotne jest ponadto uwzględnienie dni wolnych oraz zaznaczenie ich statusu wraz z ewentualnymi nieobecnościami usprawiedliwionymi i nieusprawiedliwionymi razem z uzasadnieniem. Co więcej, skrupulatne zaznaczenie rozpoczęcia i zakończenia czasu praca pozwala na przestrzeganie ustawowej doby pracowniczej. W zależności od sposobu funkcjonowania zakładu można zdecydować się na prowadzenie dokumentacji papierowej lub elektronicznej.
Jak zorganizować ewidencję czasu pracy zdalnej?
Polskie ustawodawstwo nie reguluje sposobu ewidencji pracy wykonywanej zdalnie. Powinna być ona przeprowadzana na zasadach ogólnych i obejmować wspomniane wcześniej kwestie dokładnie doprecyzowane w przytoczonym rozporządzeniu. Warto przy tym zaznaczyć, iż pracodawca nie ma obowiązku zaznaczać faktu, iż praca wykonywana była zdalnie. Konieczne jest jednak wskazanie liczby przepracowanych godzin, czasu rozpoczęcia i zakończenia zmiany oraz uwzględnienie dni wolnych.

Szukasz przydatnych narzędzi do ewidencjonowania czasu pracy z domu? Skorzystaj z oferty firmy Inewi, dostępnej na stronie: https://inewi.pl/Funkcje/Ewidencja-Czasu-Pracy. Wygodne w użytkowaniu narzędzie pozwala na automatyczne kontrolowanie przepracowanego czasu. Dodatkowo monitoruje ewentualne nieobecności, spóźnienia oraz nadgodziny. Jest to sprawdzony sposób, pozwalający na bezbłędne ustalenie prawidłowego wynagrodzenia zgodnie z obowiązującym prawem pracy. Korzystanie z cyfrowych aplikacji jest przy tym wygodniejsze niż prowadzenie tradycyjnej papierowej dokumentacji.
Warto przeczytać
W jaki sposób można ewidencjować czas pracy z domu?
Innym sposobem na weryfikowanie rozpoczęcia i zakończenia czasu pracy może być informacja mailowa. W takiej sytuacji pracodawca powinien poinformować zatrudnione osoby o konieczności wysłania wiadomości w momencie rozpoczęcia i zakończenia dnia roboczego. Można korzystać także z innych alternatywnych aplikacji lub stworzyć dokument w chmurze, do którego będą mieć dostęp zarówno pracownicy, jak i osoby odpowiedzialne za kwestie kadrowe.
W zależności od charakteru obowiązków pracodawca może zobowiązać dodatkowo pracownika do ewidencjonowania czynności. Warto jednak podkreślić, iż prowadzenie tego rodzaju dokumentacji nie zwalnia przełożonego z konieczności sporządzania ewidencji czasu pracy. Chcesz usprawnić codzienny obieg informacji? Zależy Ci na zoptymalizowaniu zarządzania swoim przedsiębiorstwem? Na stronie https://inewi.pl/Funkcje/Delegacje-Online znajdziesz szereg przydatnych funkcjonalności, w tym systemy ułatwiające planowanie delegacji, przesyłanie dokumentów oraz ewidencję czasu pracy.