Dzieci romskie w szkołach
Czwartkowa (20 kwietnia) konferencja „Dzieci romskie w szkołach” była poświęcona edukacji romskich dzieci w polskich placówkach oświatowych. W Zgierzu mówiono m.in. o działalności tamtejszej świetlicy integracyjnej i realizowanym, na rzecz Romów, programie rządowym w Łódzkiem.
O roli edukacji, nie tylko dzieci romskich, mówiła Małgorzata Milewska z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. – To najważniejsza kwestia, jeśli chodzi o Romów. Zresztą nie tylko. W przypadku tej społeczności, biorąc pod uwagę jej wielowiekowe wykluczenie i jego konsekwencje, najlepiej, a właściwie najgorzej, widać to w edukacji. To temat, który powinien być nieustannie rozważany – dodaje.
Jak zaznacza Dariusz Pęczek, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Opocznie, konieczne jest wsparcie uczniów pochodzenia romskiego. – Dzieci romskie słabo znają język polski, słabo piszą i czytają. Główną przyczyną jest kiepska frekwencja w szkole. Rodzice nie mają wyrobionego nawyku, że dzieci trzeba posłać do szkoły. Staramy się temu cały czas przeciwdziałać – podkreśla.
Ile romskich dzieci otrzymuje edukację?
W Opocznie społeczność romska liczy około 50 osób – do szkoły uczęszcza sześcioro dzieci. Tylko 2 proc. mieszkających w Polsce dorosłych Romów ma wykształcenie wyższe, a 7 proc. średnie. Ponad 80 proc. to osoby z wykształceniem podstawowym.
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Konferencja „Dzieci romskie w szkole” została zorganizowana przez Kuratorium Oświaty w Łodzi we współpracy z Łódzkim Urzędem Wojewódzkim w Łodzi i Urzędem Miasta w Zgierzu.