CPK rozstrzygnął przetarg na tunel Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią
Znamy wykonawcę tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. W przetargu wygrał austriacki PORR, który zaproponował najniższą stawkę.
Wydrążenie podziemnego połączenia między Retkinią a dworcem Fabrycznym ma kosztować mniej niż 2 miliardy złotych. To będzie najdłuższy i najszerszy tunel kolejowy w Polsce, a pociągi będą nim kursowały z prędkością 160-ciu kilometrów na godzinę.
Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana do końca czerwca.
Konsorcjum będzie miało 48 miesięcy od momentu zawarcia umowy na to, żeby tą inwestycję zrealizować – mówi rzecznik Centralnego Portu Komunikacyjnego Agnieszka Stefańska Krasowska
Tunel pod Łodzią kluczowy dla KDP
Inwestycja jest częścią kolejowego „Y”, który do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania.
Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia – mówi Maciej Lasek pełnomocnik rządu ds. CPK.
To drugi tunel kolejowy w Łodzi. Wciąż trwa budowa podziemnego połączenia dworca Fabrycznego z Kaliskim i Żabieńcem, ale duża tarcza ma problemy; w lipcu podczas drążenia doszło do zawalenia części kamienicy przy Pierwszego Maja 21.
Tunel dla szybkich pociągów będzie jednak głębszy i prowadzony w innym rejonie, ale i tak zlecono przygotowanie dodatkowych ekspertyz technicznych.