Autobusy ŁKA mają się przyczynić do zmniejszenia wykluczenia komunikacyjnego
Inwestycja ma na celu zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego. Na całą podróż, autobusem i pociągiem, będzie obowiązywał jeden bilet – mówi prezes
Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Janusz Malinowski.
– Dzisiaj otrzymujemy 20 autobusów hybrydowych firmy Solaris, które wyjadą w województwo łódzkie.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna jest liderem w Polsce odnośnie dynamiki przyrostu pasażerów. Różnica w przewozie pasażerów pomiędzy tym rokiem, a rokiem 2019, czyli tym najlepszym rokiem przed pandemią to jest 72 proc. My wozimy 72 proc. więcej pasażerów niż w roku 2019. Ta oferta w przyszłym roku w ujęciu kolejowym i autobusowym znów wzrośnie o ponad 25 proc. To będzie więcej autobusów i pociągów kursujących w granicach województwa łódzkiego – mówi Janusz Malinowski.
– Złożyłem obietnicę mówiącą o poszerzaniu wpisanego w nasze działania programu walki z wykluczeniem komunikacyjnym. 20 autobusów zakupionych z tego programu dociera do naszego województwa. Już od listopada tego roku będą te autobusy jeździły na tak zwanej ostatniej mili po to, żeby można było pasażerów dowozić. Pociągi to jest bardzo dobra rzecz, ale są miejsca, z których trzeba dotrzeć do tego pociągu i trzeba przejechać jakiś odcinek, po którym nie ma żadnej komunikacji publicznej i właśnie temu celowi służą autobusy – tłumaczy Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.
Przez wiele lat linie autobusowe likwidowano
Czy zauważa pani, że brakuje w województwie w tych mniejszych miejscowościach połączeń autobusowych?
– Z tego, co się słyszy, to tak, są tylko pojedyncze autobusy raz na godzinę. Ciężko jest się dostać na czas wszędzie. Ludzie muszą sobie jakoś inaczej radzić – mówi jedna z mieszkanek województwa.
– Niestety, przez wiele lat linie autobusowe likwidowano. Linia zlikwidowana, ponieważ była pozornie nieopłacalna, a tak naprawdę doprowadziła do wykluczenia ludzi z możliwości przedostania się do jakichś sąsiednich miejscowości czy do stolicy województwa. W tej chwili to jest przywracane, a więc myślę, że to jest bardzo ciekawy i innowacyjny projekt kolejowo-drogowy. Jak najbardziej jest odpowiedzią na postulaty mieszkańców województwa, aby mogli swobodniej poruszać po terenie województwa i między powiatami – zapewnia Rafał Jóźwiak, dyrektor departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego.
Autobusy ŁKA kupiono dzięki dofinansowaniu z programu Polski Ład, które wyniosło ponad 27 mln zł.
Posłuchaj: