Integracja terminala z systemem kasowym – co musisz wiedzieć?
Terminal płatniczy pozwala m.in. na przyjmowanie płatności kartowych, a ponieważ płatności bezgotówkowe zyskują na popularności, warto takie urządzenie wprowadzić do swojej firmy. Aby ograniczyć błędy ludzkie i zapewnić wyższą jakość obsługi, można je zintegrować z systemem kasowym.
Artykuł partnera
Czym się różni system kasowy od kasy fiskalnej?
Kasy fiskalne to urządzenia, z których korzystają głównie właściciele niewielkich firm. Ponieważ mają one ograniczone możliwości, mogą okazać się niewystarczające w większych przedsiębiorstwach. Rozwiązaniem odpowiednim dla średnich i dużych firm są systemy kasowe, czyli specjalne oprogramowanie sprzedażowe oraz urządzenie fiskalne, np. drukarka fiskalna, terminal POS lub tablet. System ten można w zależności od potrzeb i branży rozbudowywać o kolejne urządzenia i funkcje, a więc m.in. czytnik kodów kreskowych czy wagę. Systemy kasowe dostarczane są przez różne firmy i są przydatne w wielu branżach. Korzystają z nich zarówno sklepy, jak i punkty usługowe salony fryzjerskie, kawiarnie, cukiernie, restauracje czy hotele.
Dlaczego warto połączyć terminal płatniczy z systemem kasowym?
Integracjaterminala płatniczegoz systemem kasowym to nic innego, jak połączenie tego urządzenia z urządzeniem, na którym zainstalowane zostało oprogramowanie sprzedażowe. W tym celu wykorzystuje się odpowiednie przewody lub połączenie wi-fi. Jakie korzyści niesie to rozwiązanie? Przede wszystkim po zintegrowaniu terminala z systemem kasowym nie ma konieczności ręcznego wprowadzania kwoty na urządzeniu dane o płatności są automatycznie przekazywane do terminala. W ten sposób można więc wyeliminować ryzyko błędów ludzkich, ale też oszczędzić czas i zmniejszyć kolejki do kasy, bo płatności bezgotówkowe odbywają się szybciej. Warto też wspomnieć, że integracja terminala płatniczego z systemem kasowym pozwala zaoszczędzić miejsce przy kasie, co wpływa na schludniejszy wygląd stanowiska. Miejsce w tej strefie można dzięki temu wykorzystać np. na wyeksponowanie produktów impulsowych.
Obsługa klienta na najwyższym poziomie
Pod koniec 2021 roku w Polsce funkcjonowało 1 123 060 terminali POS, a liczba tych urządzeń stale wzrasta.[1] Nie ma w tym nic dziwnego biorąc pod uwagę fakt, że w ostatnim kwartale 2021 roku w Polsce dokonano łącznie 1 991 422526 transakcji kartowych, z czego 93,6% stanowiły transakcje bezgotówkowe.[2] Terminal płatniczy w punkcie handlowym czy usługowym pozwala więc dokonać klientowi płatności w preferowany przez niego sposób. Integracja urządzenia z systemem kasowym wpływa z kolei na szybszą obsługę, eliminuje błędy ludzkie, a co za tym idzie zmniejsza liczbę reklamacji. Przedsiębiorca wybierający odpowiednie oprogramowanie sprzedażowe i decydujący się na zintegrowanie go z różnymi urządzeniami zapewnia więc sprawniejszą pracę w firmie, a dodatkowo może budować pozytywny wizerunek swojej marki oraz zyskać stałych klientów.
Od kiedy integracja terminala z systemem kasowym będzie obowiązkowa?
Zgodnie z założeniami Polskiego Ładu Ministerstwo Finansów planowało wprowadzenie obowiązkowej integracji terminali płatniczych z systemami kasowymi od 1 lipca 2022 roku. Za niedopełnienie tego obowiązku miały grozić kary grzywny w wysokości do 5000 zł. Resort odroczył jednak jego wprowadzenie do 1 stycznia 2025 roku. Powodem są problemy techniczne i dla wielu przedsiębiorców konieczność zakupu nowych terminali, które są przystosowane do podłączenia z systemem kasowym. Warto jednak zaznaczyć, że integracja terminala z systemem kasowym niezależnie od planowanego wprowadzenia tego obowiązku niesie dla przedsiębiorcy wiele korzyści, które zostały wymienione wyżej. Jeśli prowadzisz własny biznes i chcesz zapewnić swoim klientom najwyższą jakość obsługi, takie rozwiązanie może okazać się rozsądnym krokiem.
[1] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_04_2021.pdf
[2] https://www.nbp.pl/systemplatniczy/karty/q_04_2021.pdf