Znamy projekt przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości na linii Warszawa – CPK – Łódź
Spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała wariant Kolei Dużych Prędkości, który ma połączyć Warszawę, CPK oraz Łódź. Licząca 140 kilometrów trasa ma miejscami przebiegać wzdłuż autostrady A2. Brzeziny również mają zostać włączone do trasy.
Wicepremier Piotr Gliński: “Włączenie Brzezin ukłonem w stronę mieszkańców”
O kulisach wyboru mówi wicepremier i minister kultury i dziedzictwa narodowego Piotr Gliński. – To jest wariant, który jest efektem rocznej pracy analitycznej w wykonaniu specjalistów, którzy brali pod uwagę wszystkie istotne kryteria – społeczne, ekologiczne, ekonomiczne. Przeprowadzono tzw. pre-konsultacje. Co prawda, nie są one wymagane prawem, ale z oczywistych względów takie rozmowy są korzystne przy wyborze, bo wtedy można rzeczywiście wybrać najbardziej odpowiedni wariant.
Efektem konsultacji jest m.in. budowa nowej stacji KPD w Brzezinach, przez które będzie przemierzać wybrany wariant. Pozwoli to włączyć miasto do sieci kolejowej. – Po drodze będzie także CPK, czyli możliwość połączenia lotniczego z całym światem. Po drodze pojawi się stacja dodatkowa Brzeziny. To jest ukłon w stronę mieszkańców w ramach konsultacji – podkreśla wicepremier Gliński. – Trasa pójdzie najmniej trudnym wariantem, czyli północnym.
Kolej Dużych Prędkości pozwoli jeździć pociągom na linii Warszawa – Centralny Punkt Komunikacyjny – Łódź z prędkością 250 km/h, a w przyszłości nawet 350 km/h. Ze stolicy do Łodzi trasa zajmie ok. 45 minut.
CPK: Brzeziny włączone do 140-kilometrowego wariantu linii kolejowej Warszawa – CPK – Łódź
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wybrała i opublikowała na swojej stronie wariant inwestorski dla 140-kilometrowego odcinka Kolei Dużych Prędkościna trasie Warszawa-Łódź (LK 85). To oznacza, ze wybrano trasę dla Kolei Dużych Prędkości, która połączy Warszawę, CPKi Łódź. Jedną z istotnych zmian jest włączenie Brzezin do KDP.
Czytaj także: Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak wygląda postęp prac? [ZDJĘCIA]
Jak tłumaczy Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała, wybrany wariant nie jest idealny, ale za to najbardziej optymalny. – Minimalizuje koszty, dość powiedzieć, że w porównaniu z tym najbardziej inwazyjnym wariantem, zostanie zburzonych 100 budynków mniej. To najniższy koszt za kilometr, najszybszy czas przejazdu i stosunkowo najmniejsza ingerencja w środowisko naturalne. Wszędzie tam, gdzie taka ingerencja będzie nieunikniona, wystosujemy odpowiednie kompensacje.
Jak będzie przebiegać trasa w Łódzkiem?
Trasa została podzielona na dwie części – warszawską (Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny) oraz łódzką (CPK – Łódź Fabryczna – Łódź Widzew), omawia część wybranego wariantu koordynator prac projektowych Justyna Mikołajczyk. – Od strony zachodniej mamy ekran, który wyznacza droga krajowa nr 50. Idziemy tam na północ od miejscowości Guzów. Dalej przesuwamy się w stronę miejscowości Bolimów. W tym miejscu przybliżamy trasę do autostrady A2. Dzięki temu, udało nam się oddalić wariant od bardzo ważnego zabytku, jakim jest Pałac w Nieborowie.
Czytaj także: Podpisano umowę na projekt budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości [ZDJĘCIA]
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Znamy projekt przebiegu trasy Kolei Dużych Prędkości na linii Warszawa – CPK – Łódź | audio (m4a) audio (oga) |
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI OKOMUNIKACJI MIEJSKIEJ |