Kongres Nowej Mobilności w EC1 w Łodzi
Zeroemisyjne samochody elektryczne i wodorowe, systemy szybkiego ładowania, nowoczesne akumulatory litowo-jonowe – to zaledwie kilka elementów wielkiej układanki jaką jest “Nowa Moblilność”. W łódzkim EC1 zorganizowano Kongres Nowej Mobilności. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej, samorządowcy i działacze na rzecz czystego transportu dyskutowali o sposobach rozwoju ekologicznych środków lokomocji.
Tematów do dyskusji nie brakuje. Wyzwaniem dla transportu jest wdrożenie unijnego pakietu Fit for 55 zakładającego znaczącą redukcję emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku. Minister Klimatu Michał Kurtyka mówi, że ta moneta ma dwie strony – z jednej strony korzyści, a z drugiej zagrożenia dla polskiej gospodarki. – Polska będzie największym beneficjentem nowopowstałego funduszu socjalno-klimatycznego w Unii Europejskiej. Będziemy bronić przemysłów energochłonnych, sektora stali, cementu czy nawozów w okresie przejściowym przed nielojalną konkurencją, standardami ekologicznymi spoza Europy.
Koszty wdrożenia pakietu Fit for 55 dla całej Europy to 320 mld euro rocznie, ale mimo to, warto myśleć o przyszłości, dodaje prezydent Łodzi Hanna Zdanowska. – Musimy zadać sobie pytanie, w jakim środowisku chcemy wychowywać przyszłe pokolenia?
Posłuchaj:
Nazwa | Plik | Autor |
Kongres Nowej Mobilności w EC1 w Łodzi | audio (m4a) audio (oga) |
Unia Europejska chce aby w 2035 r. nie można było sprzedawać nowych samochodów z silnikami spalinowymi. Pozostaje wodór lub prąd i nadzieja, że samochody elektryczne będą tanieć, mówi dyrektor zarządzający PSPA Maciej Mazur. – Z perspektywy kolejnych trzech, czterech lat, samochody elektryczne zrównają się z samochodami konwencjonalnymi i to pozwoli ten rynek umasowić. To nie jest tak, że samochody elektryczne są dwukrotnie droższe. Były dwukrotnie droższe, a teraz ta różnica wynosi około 30 procent. Tak zmniejszyła się na przestrzeni ostatnich dwóch lat – podkreślaMaciej Mazur.
Samochody elektryczne parkują w miastach za darmo i mogą jeździć po buspasach. Dziś na kongresie zaprezentowano elektryczny samochód prosto z Kutna – Vosko EV2. – Prędkość maksymalna tego auta to 140 km/h. Zasięg przy pełnym naładowaniu to 210 kilometrów. Ten samochód jest zaprojektowany do segmentu B, czyli auto typowo miejskie.
Kongres Nowej Mobilności w sobotę zagości na Rynku Manufaktury. Zlecą się tam samochody elektryczne. Będzie można też posłuchać wykładu jak przerobić samochód spalinowy na elektryka.
Do Kongresu Nowej Mobilności wrócimy jutro. Więcej na temat elektrycznego następcy Syreny oraz zagadnienia carsharingu opowiemy w piątkowym magazynie motoryzacyjnym o 14:40.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |