Postępują prace przy budowie tunelu średnicowego [ZDJĘCIA]
Trwa rozruch technologiczny maszyn TBM Katarzyny i Faustyny, które będą drążyć tunel średnicowy pod Łodzią. Realizowane są początkowe odcinki podziemnych połączeń i zamontowano pierwsze elementy obudowy tuneli. Inwestycja związania z budową podziemnych połączeń kolejowych między stacją Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska współfinansowana jest ze środków unijnych.
Tunel średnicowy tokontynuacja budowy dworca Łódź Fabryczna, któryzdworca końcowego stanie się przelotowym. Przezścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać pociągi regionalne idalekobieżne- naosi wschód- zachód (przezstacje Łódź Widzew, Fabryczna iKaliska) inaosi północ- południe (przezstacje Łódź Widzew, Fabryczna, Żabieniec). Wramach projektu powstaną nowe przystanki Łódź Polesie, Łódź Śródmieście, Łódź Koziny, które będą zintegrowane zkomunikacją miejską iułatwią mieszkańcom codzienne podróże.
Z przewidzianych wpodziemnym połączeniu trzech przystanków, budowane są już Śródmieście iPolesie.
Naprzystanku Łódź Polesie (wrejonie ulic Ogrodowej iKarskiego) budowane są ściany szczelinowe. Powstają przy użyciu specjalnej maszyny, tzw.głębiarki. Na przystankuŁódź Śródmieście (wrejonie skrzyżowania ul.Zielonej zul.Zachodnią ial.Kościuszki) wykonawca przygotowuje teren budowy dozasadniczych prac. Wprowadzono zmiany wkomunikacji miejskiej. Demontowane są elementy infrastruktury naziemnej. Wdalszej kolejności nastąpi przełożenie sieci zewnętrznych operatorów. Kolejne etapy będą przebiegały zwykorzystaniem specjalistycznego sprzętu podobnie jak naPolesiu.Wykonawca uwzględnia wprojekcie dodatkowy, trzeci przystanek o roboczej nazwie Łódź Koziny.
Budowa podziemnego tunelu średnicowego wŁodzi jest prowadzona podścisłym nadzorem. Wykonawca wdraża system ciągłego monitoringu terenu ipomiary drgań wrejonie prac. Stały podgląd nawyniki badań będzie miał personel nadzorujący prace. Obserwacja zachowania maszyny igruntu stale będzie prowadzona wTBM-ach. Wykonawca zakłada wzmocnienie fundamentów wybranych budynków.
Dla zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców niektórych nieruchomości przewiduje się kilkudniowy pobyt poza miejscem zamieszkania. Inwestor iwykonawca zwyprzedzeniem starają się przekazywać informacje adresatom. Czasowa zmiana lokum naok. 3-5dni, napierwszych odcinkach drążenia tunelu obejmie mieszkańców pojedynczych budynków. Mieszkania będą zabezpieczone całodobowo.
Technologia TBM minimalizuje ryzyka związane zpracami prowadzonymi wsąsiedztwie gęstej zabudowy miejskiej. Specjalna konstrukcja zapobiega np.osiadaniu terenu, budynków, osuwaniu się ziemi idrganiom. Ogranicza także ingerencję wtkankę miejską iminimalizuje kolizje zmiejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.).
Planowane zakończenie inwestycji tokoniec 2022roku.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |