#KolejNaPolskę. Umowa w sprawie linii dużych prędkości Warszawa CPK – Łódź podpisana
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zawarła dziś kontrakt na prace przygotowawcze pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości. Między Warszawą, Centralnym Portem Komunikacyjnym a Łodzią pociągi będą jeździły z prędkością 250 km/godz. W przygotowaniu są już następne odcinki, które uzupełnią istniejącą sieć i skrócą czasy przejazdów dla pasażerów z całej Polski.

Premier Mateusz Morawiecki, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała oraz prezes spółki CPK Mikołaj Wild przedstawili dziś stan przygotowań do budowy tzw. szprych, czyli linii kolejowych CPK. Stało się to na konferencji prasowej na modernizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe stacji Warszawa Zachodnia, gdzie zacznie swój bieg linia Kolei Dużych Prędkości (KDP) prowadząca w stronę CPK, Łodzi, Poznania i Wrocławia. – Zawarta dziś pierwsza umowa realizacyjna to jedna z wielu, jakie podpiszemy w ciągu najbliższych tygodni, przygotowując nowy system komunikacyjny Polski, którego sercem będzie CPK. Dzięki inwestycjom kolejowym CPK atrakcyjność inwestycyjna Warszawy, Łodzi oraz wielu innych miasti regionów radykalnie się zwiększy. Mieszkańcy zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu do większości miast w Polsce powiedział Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Nazwa | Plik | Autor |
CPK zawarła umowę na prace przygotowawcze Kolei Dużych Prędkości | audio (m4a) audio (oga) |
Podpisana dziś umowa dotyczy prac przygotowawczych dla prawie 140-kilometrowego odcinka Warszawa CPK – Łódź. Harmonogram zakłada, że linia dużych prędkości między Warszawą Zachodnią a Łodzią Fabryczną zostanie uruchomiona równocześnie z Portem Solidarność, czyli w 2027 r.
Premier @MorawieckiM na placu budowy PKP #Warszawa Zachodnia: Niech ten jeden z największych placów budowy w Polsce świadczy o tym jak poważnie podchodzimy do tego wyzwania i jak zasadniczo zmieniamy układ komunikacyjny i wzmacniamy powiązania międzyregionalne w Polsce. pic.twitter.com/pB9fvNoNCQ
Kancelaria Premiera (@PremierRP) June 7, 2021
Dzięki tej inwestycji pasażerowie dojadą do nowego lotniska: z Warszawy w ok. 15 min, z Łodzi w ok. pół godziny, a z Warszawy do Łodzi w ok. 45 minut (prawie dwa razy szybciej niż obecnie). Pociągi z pasażerami będą jeździły z prędkością do 250 km/godz. Przyjęte przez spółkę CPK założenia projektowe umożliwią jej podniesienie w przyszłości nawet do 350 km/godz., jeśli będzie takie zapotrzebowanie.

To historyczny moment. Wspólnie z wykonawcą przygotujemy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) dla pierwszej linii KDP w Polsce. Planowana linia zapewni pasażerom wygodny dojazd do Portu Solidarność, a zarazem na nowo połączy Łódź i Warszawę, skracając czas podróży miedzy tymi miastami o połowę. Rozpoczyna się nowy rozdział w historii transportu RP mówił Mikołaj Wild, prezes CPK.

Finalnym efektem umowy będzie wskazanie rekomendowanego przebiegu linii kolejowej między Warszawą a Łodzią w zakresie koniecznym do prowadzenia działań inwestycyjnych. W dalszej kolejności nowa trasa Warszawa – Łódź zostanie wydłużona, dzięki czemu powstanie szybkie połączenie kolejowe miedzy Warszawą, CPK i Łodzią a Wrocławiem i Poznaniem, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywane igrekiem.

Na Mazowszu w ramach programu kolejowego CPK powstanie łącznie ok. 344 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK, a kolejne ok. 654 km zostanie zmodernizowane przez PKP PLK. W Łódzkiem będzie wybudowanych ok. 219 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 305 km zostanie zmodernizowanych. W skali całej Polski w trakcie prac przygotowawczych są już w sumie ok. 743 km nowych linii kolejowych CPK.

W ciągu ostatnich dni spółka wskazała wykonawców sześciu z ośmiu przetargów na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Jednocześnie CPK oczekuje na uprawomocnienie się wyboru ofert w postępowaniach na wykonawcę prac przygotowawczych dla węzła CPK, a także projektu budowlanego dla tunelu dalekobieżnego CPK (dla pociągów jadących od strony Warszawy i CPK zacznie się w tym samym miejscu co drążony obecnie przez PKP PLK tunel aglomeracyjny i regionalny na stacji Łódź Fabryczna).
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |