Powrócą do budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego?
Kilka gmin regionu łódzkiego chce wrócić do pomysłu budowy Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Chodzi o połączenia Ozorków, Łódź, Pabianice oraz Lutomiersk i Łódź.
Marek Cieślak, wiceprezydent Łodzi: – Statystyki pokazują, że z regionu do Łodzi przyjeżdża w ciągu doby sto, sto dwadzieścia tysięcy ludzi. Przyjeżdżają do szkoły, pracy, do różnych swoich aktywności. Więc poza Łódzką Koleją Aglomeracyjną warto też takie alternatywne środki transportu rozwijać.
Wstępne, zawarte już porozumienie w tej sprawie zakłada wspólne sfinansowanie studium wykonalności pod tę inwestycję. – Wczoraj obyło się spotkanie wszystkich zainteresowanych gmin. Ośmiu gmin, przez które ten tramwaj by przebiegał. Doszliśmy do porozumienia. Wszyscy dajemy pieniądze na to, żeby przygotować studium wykonalności i znaleźć pomysł na sfinansowanie tego projektu. Oczywiste jest, że Tramwaj powinien dalej funkcjonować, natomiast w jaki sposób to sfinansować to już nie jest takie proste – tłumaczy Cieślak.
Na sfinansowanie inwestycji potrzeba około siedmiuset milionów złotych. – Podejmiemy próbę znalezienia jakiegoś mniej konwencjonalnego sposobu sfinansowania. Bank Gospodarstwa Krajowego i Polskie Inwestycje Rozwojowe deklarowały, że wchodzą w projekty także komunikacyjne, które będą kosztować powyżej pięćdziesięciu milionów złotych. Bardzo wstępnie szacując, ile by ten projekt kosztował, wydaje się, że powinien kosztować około sześciuset, siedmiuset milionów złotych – ocenia wiceprezydent Łodzi.
Jak dodał Marek Cieślak, problem ze sfinansowaniem inwestycji ze środków unijnych polega na tym, że gminy nie mają pieniędzy na wkład własny. Dlatego będą szukać innych sposobów na pozyskanie środków.