Województwo łódzkie zyska na budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego
Przekonywali o tym uczestnicy debaty w ramach forum ‘Wspólnie dla przyszłości’ na Politechnice Łódzkiej

Chodzi przede wszystkim o współpracę naszego regionu z chińskim Chengdu. Od 4 lat między Łodzią, a stolicą prowincji Syczuan działa regularne połączenie cargo. W najbliższych latach pociągów na tej trasie będzie coraz więcej.
– W 2017 roku z Chin do Europy przyjechało niespełna 2 tys. pociągów, a plany na najbliższe lata to 5-6 tys. rocznie. Przygotowujemy się do tego – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo S.A.
Relacje budowane między Łodzią a Chengdu zaprocentują w najbliższych latach.
– W Chinach wiele ośrodków rywalizuje o to, który zostanie na jedwabnym szlaku. W 2020-21 skończą się w Chinach połączenia dotowane i zostanie kilka miast i regionów na placu boju. Już dzisiaj możemy powiedzieć, że będą to Syczuan i Chengdu, które wyrasta na czołowy ośrodek w zachodnich Chinach – dodaje Radosław Pyffel, zastępca dyrektora w Azjatyckim Banku Inwestycji Infrastrukturalnych.
W tym i przyszłym roku mają trwać przygotowania do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, w Baranowie pod Grodziskiem Mazowieckim. Samo lotnisko ma być gotowe do końca 2027 roku. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie.
Koszt budowy samego portu szacowany jest na 35 mld zł, kolejne 40 mld zł trzeba będzie wydać na przygotowanie infrastruktury kolejowej,czyli ok. 700 km nowych linii kolejowych.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |