VIII Śniadanie awangardowe z literą i plakatem
Jak długa jest tradycja projektowania typograficznego w sztuce plakatu? Gdzie powstała koncepcja litery jako ważnego elementu kompozycyjnego i informacyjnego? Kiedy typografia awansowała do rangi sztuki? Tajemnice zdradzą: Jakub Stępien Hakobo, Mariusz Knorowski, Ewa Bloom Kwiatkowska, Piotr Karczewski, Sławomir Iwański i Sławomir Kosmynka.

Śniadania Awangardowe to – wpisująca się w obchody Stulecia Awangardy – cykliczna inicjatywa Wydziału Kultury UMŁ, która raz w miesiącu gromadzi przedstawicieli wybranych dziedzin świata sztuki i kultury, mając formę luźnej dyskusji zaproszonych gości. Punktem wyjścia jest tradycja i dziedzictwo awangardy. Tematem ósmego Śniadania będzie litera i plakat. Spotkanie odbywać się będzie w godz.11-13w Klubie Lokal w Pasażu Schillera.
Spotkanie poprowadzą Agata Gwizdała i Dariusz Pawłowski
GOŚCIE SPOTKANIA:
Jakub Stępień Hakobo
(ur. 1976) należy do 50 najważniejszych obecnie plakacistów na świecie (według Johna Fostera, autora książki New Masters of Poster Design: Poster Design for the Next Century). Doskonale czuje się również w identyfikacji wizualnej, działaniach na pograniczu sztuki i dizajnu, w modzie i ogólnie grafice użytkowej. Współpracuje z wieloma instytucjami kulturalnymi m.in. z Muzeum Sztuki w Łodzi, CSW Zamek Ujazdowski, Galerią Design BWA Wrocław, Tate Britain. Wśród jego klientów znajdują się: Pogo, Festiwal Łódź Design, Wyborowa, TVP i inni. W swoich realizacjach prezentuje charakterystyczny styl, inspirowany zarówno tradycyjnym graficznym rzemiosłem, jak i kulturą ulicy. Zbiór jego prac obejmuje zarówno zdyscyplinowane, proste układy, jak również realizacje wynikające z fascynacji kamuflażem, graficznym noizem i estetyką nadmiaru.
Mariusz Knorowski
Knorowski Mariusz, ur. 25.09.1956 magister historii sztuki, absolwent Wydziału Nauk Humanistycznych KUL, historyk i krytyk sztuki, kurator. W 1975 ukończył II LO im. St. Wyspiańskiego w Pabianicach, w latach 1977-1983 studiował historię sztuki w KUL, uzyskując tytuł magistra w 1986 na podstawie pracy Orientalizm w malarstwie polskim 2 poł. XIX w. Motywy egzotyczne i orientalne (promotor prof. dr hab. Andrzej Ryszkiewicz). W przeszłości, a także obecnie związany zawodowo z Muzeum Plakatu w Wilanowie, 1985-1989, 1991-1997, 2014-; stanowiska kolejno: asystent, adiunkt, kustosz, kurator. W latach 1998-2013 zatrudniony w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku: koordynator programów międzynarodowych, (1998-2000), w latach 2001-2013 na stanowisku dyrektora ds. artystycznych. Pełni rozliczne funkcje w instytucjach kultury: w latach 1993-1998 v-ce Prezes Zarządu Fundacji Sztuki Plakatu; 2007-2014 Prezes Zarządu Fundacji im. J. Brandta, 1994-1996, 2014~ członek Komitetu Organizacyjnego i Rady Programowej Międzynarodowego Biennale Plakatu, komisarz wystaw głównych Biennale: 1994 i 1996; od 2015 członek rady programowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Był członkiem Komisji Stypendialnej MKiS i MKiDN w latach 2001-2005 i 2012-2013; od 2012 pełnomocnik MKiDN ds. budowy pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej, w 2014 członek Kapituły Nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, od 2013 członek AICA.
Ewa Bloom Kwiatkowska
Twórczość w zakresie malarstwa, scenografii, sztuki wideo, instalacji.Tworzy wielopoziomowe rea-lizacje o charakterze transmedialnym. Najnowsze prace: PUNCTUM/ świadomość wzrokowa2013 , KOBRO Identyfikacja / Auto da fe z 2015 roku oraz transmedialny projekt Gdziekolwiek jesteś Claire B 2016 , są rodzajem ekspery-mentu performatywnego, w którym artystka konfrontuje ideę sztuki z presją idei społeczno-politycznych i autobiografią. Prace w zbiorach : Sammlung Hoffmann Kollektion w Berlinie, Die Bildwechsel-Archive Video-museum w Hamburgu ( Archiwum Sztuki Kobiet ) .
Sławomir Kosmynka
Działalność w zakresie grafiki, fotografii, grafiki projektowej i typografii. Twórca akcji interwencyjnych w bunkrach w Międzyrzeczu i szablonów graffiti. W swoim dorobku projektowym posiada projekty i realizacje graficzne książek, serii wydawniczych, szablonów, plakatów, folderów, magazynów, wydawnictw prasowych, teatralnych i muzycznych. Najnowsza seria plakatów – Plakaty Nowego powstała we współpracy z Teatrem Nowym im K.Dejmka w Łodzi.
Plakaty w zbiorach m.in: Muzeum Plakatu w Wilanowie, Galerii Plakatu w Krakowie / Krzysztof Dydos Poster Collection, BWA w Katowicach; Smith Poster Gallery London, UK; Fort Collins University Texas, USA; Ogaki City Art Museum, Japan; Lahti Poster Museum, Finland; Tokyo Poster Museum, Japan; Stadt Galerie Osnabruck, Germany; OX Gallery, Berlin; Galerii Noumen, Stichting Nederlands Archief Grafisch Ontwerpers (NAGO), Utrecht, Holland; Marmara University Fine Arts Faculty, Istambul, Turkey; Archiwum Teatru Nowego w Łodzi; Archiwum Teatru Ateneum w Warszawie; Archiwum Teatru Ochoty w Warszawie, Archiwum Teatru Studyjnego w Łodzi; Archiwum Teatru Wielkiego w Łodzi, Archiwum Polskiego Teatru Tańca w Poznaniu; w kolekcjach prywatnych w kraju i za granicą.
Piotr Karczewski
Urodzonyw 1964 r. w Łodzi. W 1989 roku Dyplom w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w Katedrze Projektowania Graficznego na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Od ukończenia uczelni zajmuje się projektowaniem graficznym. Od 2001 r. adiunkt w Pracowni Projektowania Grafiki Przestrzennej i Plakatu w Katedrze Projektowania Graficznego Akademii Sztuk Pięknych im. Wł. Strzemińskiego w Łodzi. W 2008 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego. Od października 2010 r. zatrudniony na stanowisku kierownika w Pracowni Informacji Wizualnej w Katedrze Projektowania Graficznego ASP w Łodzi. Od 2012 r. pełni funkcję prodziekana Wydziału Grafiki i Malarstwa.
Sławomir Iwański
Urodzony w 1947 w Sieradzu. Studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi, na Wydziale Grafiki i Malarstwa. Dyplom z wyróżnieniem w 1976 roku. Od 1978 roku pracuje w macierzystej Uczelni. W roku 1988 i 1990 odbył staże zagraniczne w Agencji Carre Noir w Paryżu.Od 1997 roku profesor tytularny, prowadzi Pracownie Projektowania Opakowań,(obecna nazwa – Pracownia Projektowania Grafiki Przestrzennej i Plakatu).Od 1997 roku dodatkowo zatrudniony w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej,Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi, gdzie prowadzi na Wydziale Operatorskimi Realizacji Telewizyjnej, Pracownię Plastyki Obrazu Filmowego. Przez dwie kadencje (1990-1993 i 1993-1996) pełnił funkcję prorektora d/s Nauczania i Studentów PWSSP w Łodzi. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Projektowania Graficznego. Od ukończenia studiów przygotował kilkanaście wystaw indywidualnych oraz brał udział w kilkudziesięciu wystawach ogólnopolskich i międzynarodowych poświęconych sztuce projektowania graficznego. Obecnie pełni funkcję kierownika Katedry Projektowania Graficznego.
W styczniu odbyło się I Śniadanie Awangardowe poświęcone głównie Katarzynie Kobro oraz Władysławowi Strzemińskiemu z udziałem m.in. prof. Stanisława Fijałkowskiego, prof. Józefa Robakowskiego i Iwony Siekierzyńskiej. Tematem wyjściowym II Śniadania Awangardowego była muzyka: o tradycji awangardy w tej sztuce, ale też nowych drogach rozwoju rozmawiali Michał Urbaniak, Piotr Trzaskalski, Marcin Stańczyk, Marek Kądziela oraz twórca nurtu unizmu w muzyce inspirowanego teoriami Władysława Strzemińskiego, prof. Zygmunt Krauze.
Podczas III Śniadania o skomplikowanych związkach fantastyki z awangardą rozmawiali: Joanna Karpowicz, Wojciech Siudmak, Andrzej Sapkowski, Tomasz Bagiński oraz Maciej Parowski. IV Śniadanie poświęcone było kobietom. W spotkaniu wzięły udział: Anda Rottenberg, Ewa Partum, Ifi Ude, Chi Chi Ude. V Śniadanie Awangardowe dedykowane było Teatrowi. W dyskusji uczestniczyli: Anna Augustynowicz, Adam Orzechowski, Tomasz Rodowicz. Tematem szóstego – wrześniowego – spotkania była fotografia. W dyskusji wzięli udział: Andrzej Świetlik, Andrzej Różycki, Marcelo Zammenhoff.
Podczas VII Śniadania Awangardowego rozmawialiśmy m.in z kuratorkami Muzeum Sztuki w Łodzi na temat związków awangardy z I wojną światową. Spotkania, transmitowane na żywo przez Radio Łódź, odbywają się w klubie Lokal w Pasażu Schillera. Ich organizatorami są: Miasto Łódź, Klub Lokal oraz Radio Łódź.
Zobacz relacje z poprzednich Śniadań Awangardowych:
– VII Śniadanie Awangardowe. Śladami Władysława Strzemińskiego
– Migawka z Lokalu. VI Śniadanie Awangardowe [ZDJĘCIA, RELACJA]
Wartoprzeczytać
–V Śniadanie Awangardowe w Lokalu [RELACJA, ZDJĘCIA]
–Rottenberg, Partum, Ude. Kobiety awangardy na IV Śniadaniu Awangardowym [RELACJA, ZDJĘCIA]
–Nieoczywiste związki z fantastyką na III Śniadaniu Awangardowym