Piątek, 25 sierpnia
Wydarzenia, wystawy, projekcje, spotkania, premiery, koncerty. Oto kilka propozycji, w których warto wziąć udział.
16. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki w Łodzi
Blisko tysiąc prac z całego świata prezentowanych jest na 16 .Międzynarodowym Triennale Małe Formy Grafiki w Łodzi. Impreza organizowana jest przez Miejską Galerię Sztuki w Łodzi od 1979 roku.
Początkowo odbywała się w cyklu biennale, a od 1993 roku jest przygotowywana jako triennale. Do udziału w tegorocznej edycji zgłosiło się ponad 600 artystów z 53 krajów. Otwarciu wystawy głównej tradycyjnie towarzyszy też aukcja miniatur graficznych polskich twórców. – W ogromnej skali, w różnym wymiarze prezentujemy polską i światową sztukę graficzną w tzw. technikach szlachetnych. Chodzi o te techniki, które coraz bardziej najbierają znaczenia, których nie zdominowała fotografia i techniki komputerowe – mówi Elżbieta Fuchs, kuratorka Triennale i dyrektor Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi.
Podczas Triennale najlepsze zestawy prac zostały wyróżnione Medalami Honorowymi. W tym roku otrzymało je 14 artystów. – Poziom prac był bardzo wysoki, o czym świadczyć może między innymi liczba tych wyróżnień – mówi jeden z członków jury prof. Witold Kaliński z łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych.
Program uzupełniają trzy wystawy towarzyszące: Christine Ravaux. Lumiere noire, Zbigniew Purczyński. Obrazy graficzne i Andrzej Marian Bartczak. Księga/The Book/Le Livre.
Wystawa główna w ramach Triennale prezentowana jest w Galerii Willa, a ekspozycje towarzyszące w Ośrodku Propagandy Sztuki, w Galerii Re:Medium oraz w Galerii Bałuckiej.
16. Międzynarodowe Triennale Małe Formy Grafiki Polska – Łódź 2017 potrwa do 3 września.
Włoski futuryzm i polska awangarda. Enrico Prampolini w Muzeum Sztuki
Wystawa “Enrico Prampolini. Futuryzm, scenotechnika i teatr polskiej awangardy” pokazuje w chronologiczny sposób bardzo bogaty dorobek twórczości Prampoliniego we wszystkich dziedzinach, w których działał. Zbiega się równocześnie z jubileuszem 100-lecia awangardy w Polsce,

Enrico Prampolini to jedna z najważniejszych osobowości artystycznych międzynarodowej awangardy. W jego twórczości odnaleźć można echa niemal wszystkich prądów nowej sztuki I połowy XX w.: od futuryzmu, który współtworzył wraz z ugrupowaniem Filippa Tommasa Marinettiego, przez dadaizm, konstruktywizm i surrealizm, aż po udział w kręgu paryskich abstrakcjonistów: Cercle et Carr. Był malarzem, rzeźbiarzem, scenotechnikiem, choreografem, architektem, grafikiem, tworzył reklamy, plakaty, fotomontaże, wielkie murale, oprawy plastyczne do kilku filmów. Był organizatorem życia artystycznego w Paryżu, Pradze i Rzymie, a także kuratorem ostatniej międzynarodowej wystawy scenotechniki awangardowej na VI Triennale w Mediolanie (1936).
Czytaj także:100 lat awangardy w Polsce i w Radiu Łódź
To właśnie Prampolini postanowił odrzucić terminy scenografia i dekoracja teatralna na rzecz scenotechniki bliższej nie malarstwu, lecz architekturze i nowoczesnemu pojmowaniu przestrzeni sceny. Polscy artyści kręgu Zwrotnicy, Bloku i Praesensu w równym stopniu opowiedzieli się po stronie architektonicznych konstrukcji scenicznych, odrzucając tradycyjne dekoracje malarskie. Ich twórczość świadczyła o radykalnej zmianie, która dzięki awangardzie dokonała się w pojmowaniu i praktyce scenografii.
Ekspozycja w Muzeum Sztuki to pierwsza w historii wystawa, która zestawiać będzie projekty włoskiego futuryzmu z polską awangardą. Podejmuje też w szerszym kontekście kwestie kontaktów między artystami obu formacji. W końcu to właśnie dzięki namowom Jana Brzękowskiego Prampolini ofiarował w 1930 roku swój obraz Tarantella do łódzkiej kolekcji, gromadzonej przez grupę a.r..
Wystawa będzie czynna do 8 października wms, Ogrodowa 19.