O Łodzi porównywanej do Detroit. “Upadłe Miasto” Grupy TARTAK w klubie Wytwórnia
Sami o sobie mówią: Nie jesteśmy teatrem, jesteśmy warsztatem sztuki. Tworzymy, zadajemy pytania, dajemy Wam wybór. Chcemy tworzyć, nie odtwarzać. 1 i 2 lipca w klubie Wytwórnia premiera Upadłego Miasta Grupy TARTAK, spektaklu multimedialnego niepozbawionego oprawy muzycznej.

Grupapowstała z inicjatywy Dagmary Mrowiec-Matuszak i Rafała Matuszaka. Artyści tworzą spektakle w “intensywnym tempie”. Za każdym razem zrzeszają ludzi z różnych dziedzin kultury, a każdy ich projekt jest autonomiczny, stanowi też połączenie nowych energii i inspiracji. Celem Grupy jest podjęcie wyzwania w postaci cyklicznego wystawiania premier.
Premiera Upadłego Miasta odbędzie się 1 lipca w klubie Wytwórnia, zaś dzień później sztuka zostanie wystawiona ponownie.
Artyści zapowiadają, że forma wydarzenia będzie dla widzów zaskoczeniem. Koncert / performance / spektakl – taka kolejność terminów najlepiej je oddaje. Dlaczego? Otóż “Upadłe miasto” cechuje się formą otwartą, pełną niespodziewanych zwrotów akcji oraz zaskoczeń. To z całą pewnością spektakl multimedialny, niepozbawiony oprawy muzycznej. Bo to właśnie muzyka jest istotnym elementem – tworzona i miksowana na żywo podczas występu. Specjalnie na potrzeby sztuki utworzono zespół Bydlaki, który otworzy spektakl w punkowym stylu inspirowanym Jackiem Whitem. Dodatkowo napisany został utwór klasyczny na orkiestrę symfoniczną opowiadający o upadku miasta, o przekornym tytule “Prosperity”.
O czym opowiada “Upadłe Miasto”?Punktem wyjścia jest historia Detroit amerykańskiego miasta-legendy, będącego symbolem przemysłowego rozkwitu, jak również spektakularnego upadku. Klęska tego miejsca doprowadziła do skażenia środowiska, a ludziom odebrała możliwość normalnego bytu. Zostawieni sami sobie, bez pomocy, potraktowani przez polityków jak część zepsutego miasta.
Twórcy oddają głos mieszkańcom, na co dzień pomijanym w publicznym dyskursie. Słuchają natury, która chce wypowiedzieć się na temat ciągłego dewastowania jej. Starają się zwrócić uwagę na ekspansywność ludzkich siedlisk i zadawać pytania o etyczne prawo do eksploatacji środowiska oraz granice pomiędzy korzystaniem a nadużywaniem ziemskich zasobów.
Te pozornie fragmentaryczne zagadnienia przenoszą publiczność w otwartą, demokratyczną przestrzeń. Autorzy opowiadają o miastach, które sami tworzymy i które formują naszą rzeczywistość.
Miejsce powstawania sztuki jest w tym wypadku bardzo symboliczne. Spektakl powstaje w Łodzi, czyli w mieście, które jest do Detroit często porównywane, gdyżprzeszło niemal analogiczną drogę. W spektaklu wskrzeszane są miasta, które zdążyły upaść i przeminąć. Twórcy z nadzieją spoglądają w przyszłość, rysując wizje metropolii mających dopiero nadejść.
– Nasze historie rysują się na przecięciu Łodzi, Detroit i naszych rodzinnych miast. W ten sposób na czas trwania spektaklu wraz z widzami formujemy nową, tymczasową przestrzeń, której przyjdzie funkcjonować wobec swoich protoplastów i opowiedzieć się po stronie hedonistycznego dobrobytu, technologicznego rozwoju albo szacunku dla przyrody – mówi autor tekstu spektaklu Amadeusz Nosal.
Realizatorzy:
- reżyseria – Jacek Jabrzyk
- tekst – Amadeusz Nosal
- scenografia/kostiumy – Mirek Kaczmarek
- choreografia – Milena Czarnik
- muzyka – Rafał Matuszak
Obsada:
- Urszula Gryczewska
- Dagmara Mrowiec-Matuszak
- Tomasz Kocuj
- Paweł Paczesny
Realizatorzy:
- światła: Adam Zamana
- dźwięku: Piotr Sobkowski
Spektakle zaczynają się o godz. 19w klubie przy ul. Łąkowej 29.