“Rosyjska Arka” na jednym ujęciu
Ostatnie spotkanie z cyklu “Mastershot” w Kinie Szkoły Filmowej poprowadzi autor zdjęć filmowych – Michał Bukojemski.

Bukojemski opowie o filmach realizowanych bez cięć montażowych. Tylko reżyserzy “szaleńcy” decydują się realizację całego pełnometrażowego filmu na jednym ujęciu. Taka decyzja musi oznaczać oddanie sporej odpowiedzialności za projekt w ręce autora zdjęć, ponieważ każdy błąd oznacza, przynajmniej w teorii, powtórzenie zdjęć w całości.
Porywanie się na to, co niemożliwe, a także próba redefinicji ograniczeń produkcyjnych, doskonale oddają charakter pracy przy filmie “Rosyjska Arka” Aleksandra Sokurowa – jednego z najciekawszych i najambitniejszych projektów rosyjskiej kinematografii początku XXI wieku. Dzieło Sokurowa to trwająca ponad półtorej godziny projekcja, która jest jednym ciągłym ujęciem. Mistrzowski mastershot wykonał za czwartym podejściem niemiecki operator Tilman Bttner. Osiągnięcie jest tym większe, że Sokurow mówi wyłącznie po rosyjsku i musiał komunikować się z autorem zdjęć przez tłumacza.
Unikalnym dodatkiem do spotkania i projekcji będzie pokaz półgodzinnego filmu dokumentalnego “One Take Movie” z 2002 roku, który ukazuje fundament myślenia Aleksandra Sokurowa o sztuce filmowej na tle ostatniej fazy przygotowań do realizacji filmu “Rosyjska Arka” – formalnego eksperymentu polegającego na realizacji 90-minutowej fabuły w jednym ujęciu.
Środa, 30 marca, godz. 19,ul. Targowa 61/63.