Etykę w biznesie warto stosować na co dzień
Po raz 19. polskie firmy mają szansę zaprezentować się w najstarszym ogólnopolskim programie promującym etykę w biznesie. Właśnie ruszyła XIX edycja programu Przedsiębiorstwo Fair Play, a przyjmowanie zgłoszeń potrwa do końca maja

Postrzeganie etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności w Polsce zmienia się z roku na rok, a CSR staje się jednym ze stałych zadań przedsiębiorstwa wynika z obserwacji Fundacji Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym.* Realizacja społecznie odpowiedzialnych inicjatyw przypisywana jest przede wszystkim do zadań osób lub działów odpowiadających za marketing, PR i politykę personalną. W tworzenie ich koncepcji osobiście angażują się właściciele i zarządy firm, dlatego podejmowane działania wynikają z wartości wyznawanych przez najważniejsze osoby w firmie i są często zbieżne z ich zainteresowaniami czy hobby. Rodzaj inicjatyw wynika również ze specyfiki branży, w której działa firma, ale nie jest to regułą. Na pierwsze miejsce wybijają się pomoc potrzebującym, warsztaty dla dzieci, sport i ekologia. Społecznie odpowiedzialny biznes to jednak przede wszystkim etyczne postępowanie na co dzień w relacjach z pracownikami, klientami i kontrahentami. Takie wartości już od 19 lat promuje Fundacja Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym w ramach programu Przedsiębiorstwo Fair Play.
Cele programu
Celem programu Przedsiębiorstwo Fair Play jest ocenienie wszystkich aspektów działalności firmy, w tym sposobu i stylu jej prowadzenia, a nie tylko wyników ekonomicznych czy jakości wyrobów. Kryterium oceny są zasady wpisujące się w ideę etyki w biznesie i społecznej odpowiedzialności biznesu.
Firmy dają dobry przykład
Program wspiera kreowanie dobrego wizerunku polskich przedsiębiorstw. Certyfikat Jakości Biznesu Przedsiębiorstwo Fair Play, poparty wieloaspektową weryfikacją, pomaga budować silną markę pracodawcy i godnego zaufania partnera w biznesie. Laureaci programu, ich osiągnięcia i przykłady dobrych praktyk są źródłem wiedzy o polskich praktykach z zakresu CSR i jako takie są prezentowane przez organizatorów na konferencjach branżowych, forach, spotkaniach w regionach, a także podczas zagranicznych misji gospodarczych i w kontaktach z placówkami dyplomatycznymi w Polsce i za granicą. Poprzez pokazanie praktycznego wymiaru etycznego postępowania w biznesie organizatorzy programu pomagają wzmocnić pozycję rynkową polskich firm.
Zasady
Weryfikacja firm zgłoszonych do programu przebiega dwuetapowo. W pierwszym etapie uczestnicy wypełniają ankietę nt. działalności przedsiębiorstwa. Ankiety są oceniane przez Komisje Regionalne. Firmy, które zdobędą wymaganą regulaminem liczbę punktów, przechodzą do II etapu i odbywa się w nich audyt. Celem audytu jest sprawdzenie zgodności informacji zawartych w ankiecie ze stanem firmy odpowiedzialnymi za poszczególne aspekty oraz z właścicielami lub przedstawicielami zarządu, a także zapoznają się z dokumentacją firmy. Dodatkowym elementem weryfikacji jest sondaż przeprowadzany wśród losowo wybranych klientów i kontrahentów firm. Suma przyznanych przez audytorów, klientów i kontrahentów ocen decyduje o rekomendacji przedsiębiorstwa do tytułu i certyfikatu Przedsiębiorstwo Fair Play. Ostateczną decyzję podejmuje Kapituła programu, w skład której co roku wchodzą m.in. przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu, władz państwowych i samorządowych oraz mediów.
Organizatorzy
Fundacja Instytut Badań nad Demokracja i Przedsiębiorstwem Prywatnym KIG utworzona w 1993 r. jest jednym zpierwszych wPolsce niezależnych instytutów badawczych inależy doczołowych polskich think tank. Instytut, poprzez realizowane projekty, obiektywne badania ianalizy, edukację iopracowywane rekomendacje dla polityki gospodarczej, wspiera reformy rynkowe, rozwój instytucji demokratycznych itworzenie przyjaznego klimatu dla działalności gospodarczej.
Krajowa Izba Gospodarcza powstała w 1990 r. i jest największą niezależną organizacją biznesu w Polsce. Reprezentuje największą liczbę przedsiębiorców, łącząc ponad 150 organizacji biznesowych. KIG promuje społeczną wrażliwość biznesu, dba o interesy polskich przedsiębiorców na arenie międzynarodowej i działa na rzecz poprawy wizerunku Polski na świecie.