• O nas
  • Reklama
  • Prywatność
  • Kontakt
42 678 78 78 – 606 78 78 78
SŁUCHAJ NA ŻYWO
czwartek, 22 maja 2025
  • Zaloguj
Radio Łódź
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
Radio Łódź
LIVE
Brak wyników
View All Result
  • Wiktoria Makowska
    Wiktoria Makowska
    Zobacz wszystkie artykuły
  • 19 lutego 2024 10.07
  • 19 lutego 2024 10.07

Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji w Uniwersytecie Łódzkim

Uniwersytet Łódzki jest jedną z pierwszych polskich uczelni, które powołały specjalny Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji. Jego działania koncentrują się na analizie trendów w rozwoju AI i ocenie ich znaczenia dla uczelni, w tym zwłaszcza w zakresie kształcenia i aktywności naukowo-badawczej.
Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji w Uniwersytecie Łódzkim

uni.lodz.pl

Udostępnij na FacebookuTwittnij

Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji w Uniwersytecie Łódzkim

Zespół ds. GenAI w UŁ odpowiada za propagowanie wiedzy, dobrych praktyk i przygotowanie wizji posługiwania się narzędziami. Zespół ma charakter interdyscyplinarny, co zdecydowanie zwiększa możliwości postrzegania tej technologii i jej narzędzi w sposób kompleksowy, z uwzględnieniem tożsamości i potrzeb poszczególnych dziedzin i dyscyplin naukowych.

Rekomendacje wykorzystania technologii GenAI w procesach dydaktycznych i naukowo-badawczych, Uniwersytet Łódzki przygotował już w czerwcu 2023 r. Weszły one w życie półtora miesiąca później. Kluczowe zapisy odnoszą się do kwestii prawnych i etycznych determinujących sposób wykorzystania narzędzi AI, konieczności ich jawnego oznaczania, a także odpowiedzialności z tego tytułu. Plany na przyszłość wymagają uważności.

Czytaj także: Muzeum Książki Artystycznej na Piotrkowskiej w Łodzi

Dynamiczny rozwój narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (ChatGPT, Bard, Dall-E, Midjourney, Microsoft Copilot) niewątpliwie stwarza ogromne możliwości dla szkolnictwa wyższego, zarówno w obszarze dydaktyki, przygotowania i prowadzenia badań naukowych, jak i działań administracyjnych czy komunikacji ze społecznością akademicką oraz otoczeniem uczelni.

Dopuszczamy możliwość wykorzystania narzędzi GenAI, ale w sposób racjonalny i oparty na jasnych zasadach. Zakaz korzystania z nich mógłby bowiem doprowadzić do powstania nierówności cyfrowych i osłabienia pozycji członków naszej społeczności akademickiej. To zaś miałoby negatywny wpływ na prowadzone badania naukowe, komercjalizację ich wyników i poziom przygotowania naszych absolwentów do wymogów rynku pracy – mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska.

Jak wynika z licznych raportów branżowych, możliwości dostosowania poszczególnych narzędzi sztucznej inteligencji do potrzeb i specyfiki różnych branż oraz sektorów rynku są w zasadzie nieograniczone. Co więcej, jak wskazują eksperci World Economic Forum w raporcie „The Future of Jobs  2023” zrozumienie, tego w jaki sposób technologie cyfrowe będą wpływały na rynek pracy, ma kluczowe znaczenie dla określenia tempa realokacji pracowników pomiędzy zawodami schyłkowymi i nowymi. To zaś wymusza konieczność refleksji, jak przygotować absolwentów do szybko zmieniającego się rynku pracy.

– To, w jaki sposób generatywna sztuczna inteligencja będzie zmieniała sektor szkolnictwa wyższego w najbliższych latach, w dużej mierze zależy od umiejętności nowego spojrzenia na ten rynek i zrozumienia kierunku, w jakim będą rozwijały się uczelnie przyszłości – dodaje dr Dominika Kaczorowska-Spychalska.

Na zespół składają się:

  • prof. dr hab. Grzegorz Celichowski – Wydział Chemii UŁ
  • dr hab. Grażyna Horbaczewska, prof. UŁ – Wydział Matematyki i informatyki UŁ
  • dr hab. Tomasz Kamiński, prof. UŁ – Wydział Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ
  • dr hab. Marek Majewski, prof. UŁ – Wydział Matematyki i informatyki UŁ
  • dr hab. Piotr Pęzik, prof. UŁ – Wydział Filologiczny UŁ
  • dr Dominika Kaczorowska-Spychalska – Wydział Zarządzania UŁ
  • dr Karolina Sztobryn – Wydział Prawa i Administracji UŁ
  • dr Remigiusz Żulicki – Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ

Naukowcy, dydaktycy i studenci – czy są gotowi na zmiany? 

Badania przeprowadzone przez firmę Digital Care wśród polskich studentów we wrześniu 2023 roku wskazują, że aż 68 procent z nich deklarowało chęć wykorzystania narzędzi GenAI (przede wszystkim w zakresie tłumaczeń swoich tekstów na języki obce, tworzenia prezentacji potrzebnych na zajęcia czy pisania prac zaliczeniowych, w tym także prac dyplomowych). Wzbudziło to szereg pytań o jakość tych prac, ich wiarygodność, a także skuteczność dotychczasowych metod weryfikacji wiedzy.

Studenci brytyjscy przebadani przez The Knowledge Academy deklarują z kolei, że tego typu narzędzia mają na nich pozytywny wpływ, pozwalając im lepiej przygotować się do egzaminów i sprawdzać na bieżąco poziom swojej wiedzy. Studenci mają jednak szereg obaw o to, jak GenAI będzie wpływała na przyszły rynek pracy i możliwości kształtowania się ich indywidualnych ścieżek kariery – wynika z grudniowego raportu sporządzonego przez Our Future Foundation we współpracy z Akademią Leona Koźmińskiego.

A co o AI myśli kadra akademicka? W raporcie Ośrodka Przetwarzania Informacji – Państwowego Instytutu Badawczego pt. „Rozwój sztucznej inteligencji w sektorze nauki w Polsce” podkreślano, że wraz ze wzrostem wiedzy na temat tej technologii rośnie poziom świadomości naukowców co do jej potencjału, a to wpływa pozytywnie na zaufanie wobec niej. Uznano także, że jej dalszy rozwój nie doprowadzi do osłabienia roli nauczycieli akademickich, chociaż wskazano, że poziom ich kompetencji cyfrowych jest wciąż niewystarczający, a sposób, w jaki pracują, będzie ulegał zmianie.

Wartoprzeczytać

Pogoda na czwartek. Znowu może popadać

Pogoda na czwartek. Znowu może popadać

22 maja 2025
Tomasz Piotrowski, fot. Konrad Ciężki

Remontowe fuszerki na placu Wolności i Cmentarnej. Tomasz Piotrowski: zamiast wypadającej kostki, powinien być cement i asfalt [WIDEO]

21 maja 2025
Pasażerowie zdecydują o rozkładzie jazdy kolei. Będą konsultacje

Awaria sterowania na stacji Łódź Widzew. Przez burzę pociągi ŁKA jeżdżą opóźnione

21 maja 2025
Cezary Grabarczyk zrezygnował z szefowania PO w Łódzkiem

Cezary Grabarczyk zrezygnował z szefowania PO w Łódzkiem

21 maja 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi: 19 lutegouniwersytet łódzkiWiadomości ŁódźZespół ds. GenAI w UŁZespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji
Poprzedni artykuł

Dysk M.2 1TB vs dysk M.2 2TB? Sprawdź jaki dysk SSD marki Samsung będzie najlepszy dla Ciebie

Następny artykuł

51-latek zasnął za kierownicą na A1. 3 osoby poszkodowane

Następny artykuł
51-latek zasnął za kierownicą na A1

51-latek zasnął za kierownicą na A1. 3 osoby poszkodowane

BAFTA 2024. Hoyte van Hoytema z nagrodą za najlepsze zdjęcia

BAFTA 2024. Najlepszy „Oppenheimer” z łódzkim akcentem. „Strefa interesów” z trzema statuetkami

Radio Łódź

  • Zasięg i częstotliwości
  • Historia Radia Łódź
  • Kalendarium Radia Łódź
  • Polityka prywatności
  • BIP
  • Rada programowa
  • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
  • Kontakt

Do pobrania

  • Księga Znaku Radio Łódź
  • LOGO Radio Łódź [PDF]
  • Księga Znaku Radio Łódź Nad Wartą
  • LOGO Radio Łódź Nad Wartą [PDF]

Warto przeczytać

Na prawo patrz. Wynagrodzenie dla adwokata z urzędu

Na prawo patrz. Wynagrodzenie dla adwokata z urzędu [PODCAST]

22 maja 2025
O krok od tragedii w Kutnie. Policjanci uratowali tonącego 58-latka

O krok od tragedii w Kutnie. Policjanci uratowali tonącego 58-latka

22 maja 2025

BIP

  • BIP Radio Łódź
  • Informacje ogólne o spółce
  • Struktura Radia Łódź
  • Władze spółki
  • Akcjonariusze
  • Organy opiniodawczo – doradcze
  • Udostępnianie informacji
  • Dokumenty
  • Środki publiczne
  • Ogłoszenia publiczne
  • Instrukcja obsługi BIP

© 2012-2024 Radio Łódź

Witaz ponownie!

Sign In with Facebook
Sign In with Google
Sign In with Linked In
OR

Zaloguj się poniżej do swojego konta

Zapomniane hasło?

Przypomnij hasło

Please enter your username or email address to reset your password.

Zaloguj

Dodaj nową listę

Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności

© 2012-2024 Radio Łódź

Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności.
Przejdź do treści
Otwóz pasek narzędzi Dostępność

Dostępność

  • Zwiększ tekstZwiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Czarno-białeCzarno-białe
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • NegatywNegatyw
  • Lekkie tłoLekkie tło
  • Podkreślone odsyłaczePodkreślone odsyłacze
  • Czytelny tekstCzytelny tekst
  • Reset Reset
spinner
spinner
ładuj więcej