Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży było tematem dzisiejszej konferencji poświęconej kształtowaniu odporności psychicznej w tych grupach społecznych.
Psychoedukacja jest dla mnie w tym momencie jednym z najważniejszych rzeczy, którą powinniśmy się zajmować. Bo to nie chodzi tylko o matematykę, polski, to chodzi przede wszystkim też o życie, o to jak sobie radzić z trudnymi sytuacjami, jak sobie radzić z porażkami i niepowodzeniami. Czym są w ogóle te emocje, dlaczego się pojawiają, jak sobie z nimi radzić – mówi pedagog Dorota Maślanka
Kluczem do zrozumienia dzieci i ich emocji jest rozmowa. Błędem jest natomiast umniejszanie ich problemom.
Błędem dorosłych jest to, że my czasami nie reagujemy na to, co mówią dzieci, na to jak się dzieci zachowują. Bagatelizujemy sygnały, które są niepokojące. Czasami jest tak, że my jesteśmy po prostu tym przerażeni, bo sami nie wiemy, jak zareagować na to… Rozmowa, no rozmowa jest kluczem do wszystkiego – mówi Joanna Paduszyńska z Fundacji Słonie na Balkonie
Inspiracją dla dzisiejszej konferencji, zorganizowanej przez Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego oraz Biuro Aktywności Miejskiej UMŁ, była książka autorstwa Katarzyny Walęckiej-Matyi i Elżbiety Napory zatytułowana „Mam. Jestem. Mogę. Kształtowanie odporności psychicznej u dzieci i młodzieży”. Książka ta oferuje zestaw gotowych scenariuszy zajęć psychoedukacyjnych, które mają być wsparciem dla nauczycieli.