Firmy logistyczne, firmy spedycyjne, firmy transportowe – Łódź jest dla nich domem
Województwo łódzkie ma bardzo silną pozycję, jeśli chodzi o branżę TSL. O jego znaczeniu świadczy liczba firm już obecnych obecnych w regionie oraz planujących w nim swoje inwestycje. Znajdują się tu liczne magazyny i centra dystrybucyjne. Wiele firm transportowych i spedycyjnych ma tu siedziby lub przynajmniej oddziały. Swoje centra mają tu chociażby Amazon czy DHL.
Łódź wraz z całym województwem jest miejscem, w którym doskonale funkcjonują przedsiębiorstwa oferujące szeroko rozumiane usługi logistyczne – od zwykłego transportu, przez spedycję, po bardziej zaawansowane i specjalistyczne usługi branżowe, np. dedykowane dla klientów z dynamicznie rozwijającego się sektora e-commerce. Zarazem ona sama stanowi hub przeładunkowy z dobrze rozwiniętym rynkiem magazynowym (pod tym tym względem ma trzecie miejsce w kraju po Warszawie i Górnym Śląsku). Dzięki terminalom i punktom przeładunkowym Łódź stanowi istotny ośrodek, jeśli chodzi o transport intermodalny.
O poziomie rozwoju branży TSL oraz jej dużej roli w regionie świadczy także zapotrzebowanie na nowych pracowników. W województwie łódzkim nie brakuje ofert pracy dla techników logistyki, specjalistów ds. eksportu, spedytorów, dystrybutorów czy dyspozytorów. Poszukiwani są kierowcy, dostawcy i kurierzy, pracownicy magazynowi, koordynatorzy, doradcy klienta, kontrolerzy jakości, ludzie zajmujący się obsługą zamówień (np. kompletacją towaru), agenci celni. Potrzeba zarówno managerów, jak i pracowników fizycznych.
Łódź ma świetne perspektywy – firmy logistyczne doskonale to wiedzą
Jest wiele powodów, dla których w województwie łódzkim branża logistyczna znakomicie się rozwija. Jednym z głównych atutów Łodzi i okolic jest strategiczne położenie w centrum Polski. Przez region przebiegają główne szalki komunikacyjne – zarówno z południa na północ kraju, jak i z zachodu na wschód.
Warto przy tym zaznaczyć, że chodzi tu nie tylko o drogi krajowe, ale i trasy międzynarodowe. Korytarz północ – południe prowadzi od Gdańska, Gdyni i Bałtyku do Czech i Słowacji oraz dalej na południe Europy – do Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji czy Włoch. Szlaki transportowe i handlowe z Niemiec i krajów Zachodniej Europy wiodą zaś na wschód kontynentu. To między innymi dlatego Łódź jest kluczowym węzłem transportowym i logistycznym.
Ważnym aspektem, który firmy transportowe i logistyczne biorą pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o inwestowaniu w województwie łódzkim, jest również rozbudowana infrastruktura drogowa. Samą Łódź otacza sieć ważnych dróg krajowych – od północy jest to autostrada A2, od wschodu autostrada A1, a od południa droga ekspresowa S8. Od zachodu jest z kolei S14, zamykająca obwodnicę miasta. I choć całe województwo łódzkie jest dobrze skomunikowane, nowe inwestycje drogowe, takie jak przedłużenie S8 od węzła Łódź Południe do węzła Kozenin pod Tomaszowem Mazowieckim, budowa odcinków dróg ekspresowych S12 i S74 prowadzących do województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego czy poszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy, pozwolą uzyskać jeszcze lepsze warunki do rozwoju branży TSL.
Pod względem infrastrukturalnym warto także podkreślić rolę sieci kolejowej. To dzięki niej w dużej mierze rozwija się tu transport intermodalny. Perspektywiczne są również plany rozwoju Centralnego Portu Komunikacyjnego, zwłaszcza w kontekście transportu lotniczego cargo. Choć lotnisko ma się znaleźć na terenie gminy Baranów w województwie mazowieckim, będzie ono na tyle blisko Łodzi i województwa łódzkiego, że w naturalny sposób region tylko zyska na bliskości dużego obiektu tego typu. I to tym bardziej, gdy weźmie się pod uwagę inwestycje towarzyszące w zakresie transportu kolejowego i drogowego. Ale i bez tych projektów oferta firm logistycznych dla przedsiębiorców stanie się dzięki temu bardziej kompleksowa.
Dla branży TSL znaczenie ma również to, iż Łódź ma rozwinięty sektor przemysłowy i handlowy. Choć przemysł włókienniczy nie pełni dziś takiej roli jak przed laty, gdy miasto było nazywane “polskim Manchesterem”, znaleźć tu można fabryki, zakłady i przedsiębiorstwa znanych marek z różnych branż (w szczególności producentów sprzętu RTV i AGD, urządzeń elektronicznych, odzieży i e-commerce). Działalność w województwie łódzkim prowadzi chociażby Gillette, ABB, Pelion S.A., Atlas czy Dell. Bliskość do ważnych ośrodków przemysłowych i produkcyjnych w innych częściach kraju, a w szczególności Śląska, również zwiększa potencjał biznesowy tego obszaru dla firm logistycznych.
Transport ponadgabarytowy w województwie łódzkim
Warto zaznaczyć, że ze względu na swoje położenie i układ dróg województwo łódzkie ma duże znaczenie nie tylko jeśli chodzi o zwykły transport, ale i trasy przewozów bardziej specjalistycznych. Można tu po raz kolejny podkreślić rolę dobrze rozwiniętej infrastruktury drogowej, która posiada odpowiednie parametry techniczne umożliwiające organizację nawet najbardziej wymagających operacji logistycznych.
Doskonałym przykładem może być transport maszyny TBM w listopadzie 2022 roku. Trasa przewozu przez województwo łódzkie wiodła autostradą A1 od Częstochowy do Warszawy, aby finalnie poprzez S8, most na S2 oraz drogami S17 i S19 dotrzeć w okolice Rzeszowa. Maszyna była transportowana w częściach, jednak i tak każdy z elementów był na tyle duży pod względem rozmiaru i wagi, że była to niezwykle wymagająca w organizacji operacja logistyczna. Co istotne, choć transport drogowy obiektu zaczął się w Opolu, do którego
dotarł on z Hiszpanii drogą wodną, zdecydowano się na trasę przez centralną Polskę, a nie bezpośrednio z Opolszczyzny przez Śląsk, Małopolskę na Podkarpacie. To właśnie ten szlak uznano za najbardziej optymalny.
Transport maszyny TBM to ekstremalny przykład, ale pokazuje on możliwości infrastruktury drogowej w województwie łódzkim. Jednocześnie trzeba podkreślić, że to właśnie tędy przebiega trasa przewozu ładunków nienormatywnych z przemysłowego Śląska na północ kraju do trójmiejskich portów, przez które obiekty – takie jak na przykład transformatory – mogą trafiać na zagraniczne rynki. Większość przewozów gabarytowych nie jest też tak spektakularnych, a w regionie działa wiele firm transportowych zajmujących się organizacją tego rodzaju zleceń. Jednym z takich przewoźników jest Jupiter, z którego ofertą można zapoznać się na stronie:
https://jupiter-gabaryty.pl/transport-ponadgabarytowy-lodz/.
Usługi transportowe – Łódź nie bez wyzwań
Firmy logistyczne w województwie łódzkim doskonale się rozwijają, stawiając przy tym na nowe inwestycje. Przewoźnicy oferują też szeroki wachlarz usług transportowych, o czym można przekonać się pod adresem: https://jupiter-transport.pl/uslugi-transportowe-lodz/. Nie oznacza to jednak, że branża TSL z Łodzi nie mierzy się z problemami, choć są to przede wszystkim wyzwania wspólne dla całego kraju.
Jednym z największych kłopotów jest niepewne otoczenie makroekonomiczne i geopolityczne. Pandemia miała ogromny wpływ na firmy logistyczne, a konflikt Rosji z Ukrainą dodatkowo skomplikował sytuację, przyczyniając się do pogorszenia kondycji przewoźników. Do tego dochodzą kwestie związane z wprowadzeniem pakietu mobilności oraz innych regulacji unijnych, utrudniających przedsiębiorstwom z branży TSL funkcjonowanie. Znaczenie mają tu także decyzje innych europejskich państw w zakresie opłat za przejazdy drogowe i podnoszenie standardów emisji.
Działania te wymuszają na przewoźnikach nowe inwestycje, choćby w bardziej ekologiczną flotę transportową czy bardziej nowoczesne i innowacyjne rozwiązania logistyczne. Należy też pamiętać o obowiązkowej wymianie tachografów na bardziej inteligentne urządzenia nowej generacji. To zaś, przy rosnącej presji fiskalnej wynikającej ze wzrostu kosztów pracy i rosnących cenach paliw oraz przy jednoczesnym przyhamowaniu popytu i spadku zamówień na usługi transportowe, w efekcie prowadzi do tego, że niektóre firmy zaczynają tracić płynność finansową i pojawiają się kłopoty z płaceniem zobowiązań
w terminie. Zarazem jednak branża staje się coraz bardziej konkurencyjna, a na znaczeniu zyskuje obsługa klienta na coraz wyższym poziomie, coraz lepiej dopasowana do potrzeb zleceniodawcy.
Transport międzynarodowy w Łodzi – dobre perspektywy na dalszy rozwój
Nie zmienia to jednak faktu, że Łódź i województwo łódzkie są na dobrej drodze, by stać się najważniejszym centrum logistycznym w kraju. Kolejne inwestycje firm z branży TSL tylko się do tego przyczyniają. Pozytywny efekt i wzrost znaczenia województwa może przynieść nie tylko budowa CPK, ale i dalszy rozwój infrastruktury kolejowej. Już istniejące i rozwijane inwestycje, takie jak terminal intermodalny w Strykowie, terminal w Karsznicach czy należący do PCC Intermodal obiekt w Kutnie, znacząco zwiększają możliwości logistyczne w regionie, zwłaszcza w kontekście przewozów międzynarodowych z północy Europy na południe. Firmy z branży TSL działające w Łodzi, Kutnie, Strykowie, Zgierzu, Łowiczu, Koluszkach, Pabianicach, Rzgowie czy Konstantynowie Łódzkim mają coraz większe znaczenie w gospodarce województwa. Wiele wskazuje na to, że wraz z dalszym rozwojem w kolejnych latach tylko będą zyskiwać na znaczeniu.