Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
CPK sprawdza stan łódzkich kamienic przed rozpoczęciem drążenia tunelu pod Łodzią dla Kolei Dużych Prędkości. Po oględzinach, w budynku przy 6 sierpnia stwierdzono stan awaryjny. Właściciel otrzymał pismo z długą listą prac do wykonania – wszystko do zrobienia we własnym zakresie. Kto powinien ponosić koszty podziemnej inwestycji?
Przed rozpoczęciem drążenia tunelu dla KDP inspektorzy dokładnie sprawdzają stan leciwych budynków, aby w Łodzi nie powtórzyć katastrofy zawalonej kamienicy przy alei 1 Maja. Po ekspertyzie pan Tomasz Snopkiewicz otrzymał długą listę prac do wykonania. M.in. skucie luźnych tynków, założenie siatek ochronnych na elewację i podparcie licznych belek stropowych. Całość to koszt spokojnie kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Wielki słoń chce od małej mrówki, żebyśmy my partycypowali w jego działaniach, no tego zupełnie nie można pojąć. jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, kiedy pojawiła się sprawa budowy tego tunelu, urząd nakłada na wspólnotę obowiązek dostarczenia ekspertyzy technicznej – mówi pan Tomasz.
CPK: zły stan techniczny stwierdzono wcześniej
CPK odpowiada, że nie jest to wcale przerzucanie kosztów inwestycji na właścicieli kamienic, bo zły stan techniczny stwierdzono jeszcze przed budową tunelu, a obowiązkiem zarządcy budynku jest dbanie o jego należyty stan.
Fakty są takie, że Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego stwierdził zły stan techniczny budynku w chwili obecnej, czyli przed rozpoczęciem budowy tunelu. Obowiązkiem zarządcy budynku jest dbanie o jego należyty stan zgodnie z ustawą prawo budowlane.
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego stwierdził w kamienicy m.in. zawilgocenie ścian piwnic, ugięcie i korozję belek stropowych oraz odsłonięte zbrojenia stropów. Koszty naprawy takich ubytków wyniosłyby kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Pan Tomasz mówi, że sprawy tak nie zostawi.
1. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt, fot. E. Cichosz
2. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
3. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
4. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
5. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
6. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
7. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
8. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
9. Tunel pod Łodzią. Właściciel kamienicy dostał zalecenie, by ją wzmocnić na własny koszt
KDP ma stworzyć szybkie połączenie kolejowe Łodzi z Warszawą, Poznaniem i Wrocławiem. Cały 480-kilometrowy projekt będzie budowany etapami i ma zostać ukończony w 2035 roku.
Posłuchaj relacji i dowiedz się więcej:
- „20250609 152036 513168320 outgoing A203 1” z albumu „TASCAM DR-05X”.