TBM Katarzyna wznowiła drążenie tunelu
Tarcza TBM Katarzyna miała nieplanowany przestój od 6 września, kiedy zawaliła się część kamienicy przy al. 1 Maja 23. Wykonawca inwestycji, PBDiM w ciągu ostatnich dwóch miesięcy zrealizował niezbędne prace zalecone przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Łodzi tj. wzmocnił i ustabilizował podłoże gruntowe oraz budynki przy al. 1 Maja 21, 23 i ul. Próchnika 44.
Działania te były konieczne do wykonania, aby umożliwić kontynuację budowy tunelu kolejowego. Dla zamawiającego PLK SA i wykonawcy PBDiM priorytetem jest jak najszybszy powrót mieszkańców do swoich mieszkań, jak również zapewnienie bezpieczeństwa ludzi i budynków na całej trasie drążenia tunelu aż do dworca Łódź Fabryczna – mówi Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP PLK S.A.
Kiedy mieszkańcy wrócą do swoich lokali?
Po wyjechaniu tarczy, zespół rzeczoznawców ponownie oceni stan techniczny budynków i mieszkań. Jeżeli eksperci budowlani uznają, że jest bezpiecznie, relokowani mieszkańcy będą mogli wracać do swoich lokali. Ostateczne decyzje dotyczące przyszłości oficyny prawej kamienicy al. 1 Maja 23 zostaną podjęte po wyjechaniu tarczy spod budynku oraz po zrealizowaniu rozbiórki zawalonej części oficyny, usunięciu gruzowiska i wykonaniu ekspertyz.
Nadal obowiązującym terminem zakończenia inwestycji jest termin kontraktowy tj. 2026 rok. Zmiany w nim mogą nastąpić po odpowiednio udokumentowanym i uzasadnionym roszczeniu wykonawcy, które będzie przedmiotem rozpatrzenia i rekomendacji inżyniera kontraktu.