Reklama Aquaparku Fala wzbudziła kontrowersje
Zaplanowane na 19 października 2024 r. wydarzenie przewidywało od godziny 9 do 22 wstęp dla osób powyżej 18 roku życia i promowane było hasłem “Dzień na basenie bez chlapania, dziecięcych pisków i kolejek na zjeżdżalnie”. Beata Olczak z działu marketingu wyjaśniała, że pomysł jest odpowiedzią na prośby klientów:
Na życzenie naszych dorosłych klientów jest to taki jeden jedyny dzień w roku, kiedy mogą wejść do nas osoby dorosłe 18+ po to, żeby bardziej w spokoju, w ciszy móc spędzić ten czas i zrelaksować się – tłumaczyła Olczak.
Na reklamę zareagował Rzecznik Praw Dziecka:
Pani prezydent została poproszona o wyjaśnienie tej sytuacji, dlatego, że rzeczniczka stoi na stanowisku, że tworzenie stref wolnych od dzieci jest czymś wysoce niepokojącym. Jeżeli mówimy o budowaniu społeczeństwa obywatelskiego, o partycypacji młodych osób, że nikt nie ma prawa być wykluczony z uwagi na wiek, płeć, wyznanie, kwestie niepełnosprawności, no to nie możemy w XXI wieku tworzyć stref wolnych od kogokolwiek – podkreślała Paulina Nowosielska z zespołu prasowego biura Rzecznika Praw Dziecka.
Reklama Aquaparku Fala uznana za naruszającą godność
Komisja Etyki Reklamy poinformowała właśnie o swojej uchwale w sprawie wspomnianej reklamy.
(…) skarżona reklama zawiera treści dyskryminujące ze względu na wiek. Wydarzenie promowane przez Skarżoną w sposób nieuzasadniony ogranicza dostęp dzieci do przestrzeni publicznej, co może stanowić naruszenie ich podstawowych uprawnień, w tym przywileju równego dostępu do usług rekreacyjnych. Nie bez znaczenia jest fakt, że wydarzenie miało miejsce w sobotę, czyli w czasie, który dla wielu rodzin jest jedyną okazją do wspólnego spędzania czasu. Ogranicza to możliwość korzystania z miejskiej infrastruktury przez rodziny z dziećmi w dogodnym dla nich terminie – napisano w uchwale.
KER zwróciła też uwagę, że za reklamę odpowiada spółka miejska.
(…) tym bardziej nieodpowiednie jest dopuszczenie się wskazanej praktyki przez podmiot odpowiedzialny m.in. za świadczenie usług użyteczności publicznej. Podmiot taki powinien realizować swoje działania, mając na celu interes ogólny i dobro społeczne. Nie może także ujść uwadze, że Polska i Europa mierzą się ze skutkami niżu demograficznego. Działania wykluczające dzieci i wzbudzające niechęć do najmłodszych nie wspierają przeciwdziałaniu temu zjawisku. ZO zachęca Skarżoną do uwzględniania ww. aspektów w swoich działaniach – wskazano.
W końcowej części uchwały KER zwróciła się do Aquaparku Fala o zaprzestanie rozpowszechniania reklamy.