Polska premiera filmu “Dziewczyna z Kolonii” i jazzowa uczta w studiu im. Henryka Debicha
Film “Dziewczyna z Kolonii” jest inspirowany historią Very Brandes, osiemnastolatki, która zorganizowała najpopularniejszy koncert jazzowy w historii. Improwizacja fortepianowa Keitha Jarretta z tego koncertu została zarejestrowana na płycie „The Köln Concert” i stała się najlepiej sprzedającym się solowym albumem w historii jazzu oraz najlepiej sprzedającym solowym nagraniem fortepianowym wszechczasów
Film jest koprodukcją Niemiec, Polski i Belgii. Polskim koproducentem jest Ewa Puszczyńska (Extreme Emotions BIs).
Uroczysta premiera filmu odbędzie się 21 czerwca o godz. 19:30 w Łodzi w kinie NCKF w EC1 ul. Targowa 1/3. Następnego dnia w niedzielę, 22 czerwca, Radio Łódź zaprasza na odsłuch płyty winylowej Keitha Jarreta “The Köln Concert” w Studiu im. Henryka Debicha. To idealne miejsce na usłyszenie tego, co stało się na scenie w Kolonii 24 stycznia – studio dysponuje unikalnymi w skali Europy walorami akustycznymi. Dodatkowym autem będzie odtworzenie oryginalnej płyty wydanej właśnie w 1975 r. na najlepszym sprzęcie audiofilskim, który zapewni Salon Q21.
Spotkanie w Radiu Łódź to także okazja, aby porozmawiać o fenomenie tej płyty. W radiowym Studio im. Henryka Debicha będą gościć m.in. Ewa Puszczyńska producentka filmu „Dziewczyna z Kolonii”, Hubert Walkowski – autor muzyki filmowej, Marcel Baliński – muzyk jazzowy, pianista i kompozytor, zdobywca Fryderyka 2025 w kategorii muzyka improwizowana za album „Współgłosy”. Wydarzenie poprowadzi Bartosz Florczak.
Zaproszenia będzie można zdobyć słuchając Radia Łódź – m.in. audycji autorskich po godz. 21:00 i w tygodniu, w paśmie popołudniowym – po godz. 17:00.
Premierze filmowej w Kinie NCKF towarzyszą dwa pokazy przedpremierowe. Bilety są dostępne na stronie online.

Opis filmu “Dziewczyna z Kolonii”
Młoda i zbuntowana Vera postanawia zorganizować koncert pianisty jazzowego Keitha Jarretta. Stawia wszystko na jedną kartę, by w zdominowanym przez mężczyzn świecie jazzu spełnić swoje marzenia. Wbrew woli konserwatywnych rodziców, na przekór piętrzącym się problemom, wynajmuje operę. Jej plan na początku zdaje się skazany na porażkę, a jednak brawurowo osiąga swój cel. Kulisy legendarnego koncertu to tętniąca muzyką opowieść o młodzieńczej determinacji i sile marzeń.
Film pojawi się w polskich kinach 11 lipca.

Zobacz zwiastun:

„Dziewczyna z Kolonii” (2025)
Reżyser, Scenarzysta – Ido Fluk
Zdjęcia – Jens Harant
Scenografia – Jutta Freyer
Kostiumy – Ola Staszko
Muzyka – Hubert Walkowski, Martin Hossbach
Obsada:
Vera Brandes – Mala Emde
Keith Jarrett – John Magaro
Michael Watts – Michael Chernus
Isa – Shirin Eissa
Jan – Enno Trebs
Fritz Brandes – Leo Meier
Oliver – Leon Blohm
Dr Brandes – Ulrich Tukur
Ilse Brandes – Jördis Triebel
Vera Brandes (50) – Susanne Wolff
Ronnie Scott – Daniel Betts
Manfred Eicher – Alexander Scheer
Finansowanie: Film- und Medienstiftung NRW, Eurimages, Medienboard Berlin-Brandenburg, FFF Bayern, DFFF, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Łódzki Fundusz Filmowy, BNP Paribas Fortis Film Finance, Screen Flanders, oraz fundusze referencyjne z BKM & FFA.
W koprodukcji z Extreme Emotions (Ewa Puszczyńska), Lemming Film Belgium, Alamode Filmproduktion
Dystrybucja: Madness Distribution

Keith Jarrett
Urodził się 8 maja w 1945 roku w Allentown w Pensylwanii. Jest nie tylko pianistą, ale i kompozytorem. Jarrett rozpoczął swoją karierę z Art Blakey’em, a później grał z Charlesem Lloydem. W 1970 roku Jarrett rozpoczął współpracę z Milesem Davisem. W tym czasie Davies grał wraz z Herbie Hancockiem na instrumentach elektrycznych. W latach 70. Keith Jarrett występował i nagrywał wspólnie z saksofonistą Janem Garbarkiem, basistą Palle Danielssonem oraz Jonem Cristensenem w tzw. Kwartecie Europejskim. Nagrał z nimi pięć płyt. Potem wybrał tradycyjny fortepian, wsyątując już wyłącznie solo. Jego kompozycje opierają się na jazzie, jazzie fusion i muzyce klasycznej, ale improwizacje czerpią nie tylko z tradycji jazzu i innych gatunków, ale zarazem gospel, bluesa i etnicznej muzyki ludowej.
Jarrett jest uznawany za mistrza improwizacji.

Album „The Köln Concert”
Nagrany 24 stycznia 1975 roku koncert Keitha Jarreta oraz wydana rok później przez wytwórnię ECM płyta, wciąż pozostaje najlepiej sprzedającym się solowym albumem w historii jazzu oraz najlepiej sprzedającym solowym nagraniem fortepianowym wszech czasów. Artysta nie podziela zachwytów publiczności nad tym albumem, twierdząc, że nagrał znacznie lepsze płyty niż ta właśnie.
Na początku nagrania słychać bardzo ciche śmiechy wśród publiczności – improwizacja rozpoczyna się kurantem zegara kolońskiego ratusza.
Part I – 26:02
Part II A – 14:55
Part II B – 18:14
Part II C – 6:57
Jarrett zagrał koncert w Kolonii na fortepianie marki Bösendorfer, model Baby Grand Piano, który służył wyłącznie do prób i rozgrzewek. Zamówionego modelu 290 Imperial Vera Brandes nie zdołała dostarczyć na scenę. Fortepian był bardzo rozregulowany. Jarrett dotarł do Kolonii kilka godzin wcześniej, jadąc 600 km samochodem z Zurychu. W podróży towarzyszył mu Manfred Eicher, szef legendarnej wytwórni ECM Records. Po zapoznaniu się z instrumentem zastępczym, Jarrett odmówił występu. Cudem, Vera Brandes zdołała zmienić Jego decyzję. Koncert zaczął się o godz. 23:30, a Jarrett zagrał kompozycje, które kreował na żywo, walcząc z fortepianem.


