Pierwszy na świecie spawany most jest w Łódzkiem
Most powstał pod koniec lat dwudziestych i był prawdziwym przełomem w inżynierii i budownictwie.
Gdyby ten most został wykonany w tradycyjnej, wówczas najbardziej popularnej technologii nitowania, ważyłby około 70 ton. Dzięki technologii spawania waży tylko 55 ton, więc różnica jest kolosalna. To pokazuje skok w inną epokę – mówi rzecznik łódzkiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej Zalewski.
Most w Maurzycach został zaprojektowany przez profesora Stefana Bryłę – polityka, nauczyciela akademickiego, ale przede wszystkim inżyniera i twórcy wielu znanych obiektów:
Na przykład budynek PZU w Łodzi, najwyższy przed wojną budynek stolicy, czyli budynek Prudentialu, budynki Muzeum Narodowego w Warszawie, hala targowa w Katowicach. Pracował zresztą nie tylko w Polsce. Jest współtwórcą jednego z najwyższych budynków w przedwojennym Chicago – mówi Zalewski.
Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej zgłosił postulat wpisania zabytkowego mostu w Maurzycach na krajową listę pomników historii, a to początek starań o wpis na listę światowego dziedzictwa UNESCO.