Kongres Kolei Dużych Prędkości w Łodzi
Tematyka dotyczy rozwoju szybkiej kolei i obejmuje zagadnienia związane z infrastrukturą, taborem, finansowaniem i polityką państwa. Gośćmi wydarzenia są kluczowi eksperci i przedstawiciele sektora kolejowego z Polski i krajów środkowoeuropejskich.
Zależało nam, żeby ten pierwszy Kongres odbywał się w Łodzi, dlatego, że w Łodzi zaczęliśmy budowę – mówi europoseł Dariusz Joński.
Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak mówi, że polska Kolej Dużych Prędkości to projekt ambitny, innowacyjny i niezbędny z punktu widzenia polskiej gospodarki.
Do rozmowy o nim zaprosiliśmy ekspertów z całej Europy, samorząd terytorialny, biznes, środowisko naukowe, aby móc planować przyszłość tego niezwykle ważnego projektu w oparciu o twarde dane – powiedział Klimczak.
Wydarzeniem towarzyszącym kongresowi jest XII Europejskie Forum Taborowe, w które zaangażowani są polscy i europejscy eksperci związani z tematyką pojazdów szynowych.
Tunel pod Łodzią
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak odniósł się do kolejnego opóźnienia przy budowie tunelu średnicowego – wykonawca niedawno zawnioskował o dodatkowy rok na dokończenie inwestycji:
Mówimy dzisiaj już o przełomie 2026/27 jeśli chodzi o zakończenie i kluczowe jest, żebyśmy już nie wychodzili dalej z tym opóźnieniem, bo pamiętamy, jaki był pierwotny termin – powiedział.
Kolej Dużych prędkości w Łodzi ma być uruchomiona w dwóch etapach – w 2032 na odcinku Łódź Warszawa oraz w 2035 z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania. KDP pozwoli na dojechanie z Łodzi do stolicy w 45 minut.
Uczestnicy Kongresu wizytowali w poniedziałek (17 marca) w komorze startowej Kolei Dużych Prędkości.
Zobacz galerię [23 zdjęcia]
Z Łodzi do Warszawy w 40 minut
Po 2035 r. Łódź będzie najlepiej skomunikowanym miastem w Polsce – mówi w rozmowie z Radiem Łódź prezes PKP Intercity Janusz Malinowski podczas pierwszego Kongresu Kolei Dużych Prędkości. Za dziesięć lat ma zostać ukończony kolejowy igrek łączący połączeniami dużych prędkości Warszawę przez Łódź i Sieradz z Poznaniem i Wrocławiem. Z miasta włókniarek do stolicy dojedziemy w czterdzieści minut, a do Poznania czy Wrocławia w sto minut:
Liczba połączeń czy do Poznania, czy do Wrocławia, czy do Warszawy, liczba par pociągów w dobie dużych prędkości to będą liczby dwucyfrowe i to z dwójką na przodzie, a do Warszawy myślę, że jeszcze więcej – mówi prezes Intercity Janusz Malinowski.
Pociągi mają kursować z prędkością trzystu kilometrów na godzinę – odcinek KDP z Łodzi do Warszawy ma zostać ukończony w 2032, a dalej do Poznania i Wrocławia w 2035.
Komentowane 1
“Słuchasz i wiesz”???
Ja niestety nie wiem, bo nie słyszę. Proszę o transkrypcję.
Pozdrawiam Radio Łódź.