Czy aplikacja dla pacjentów ze stomią będzie powszechnie dostępna?
Refundacja to ważny krok, ponieważ pacjent stomijny powinien mieć stałą opiekę medyczną i regularne kontrole.
Nasza aplikacja Stoma Alert jest przede wszystkim wyrobem medycznym. Sama istota jest taka, żeby zapewnić pacjentom ze stomią ciągłość opieki po wypisaniu ze szpitala. Aplikacja pełni funkcję tak naprawdę zdalnej, poradni stomijnej – mówi Joanna Mik-Wojtczak z firmy współtworzącej aplikację.
Stomia to sztuczny otwór w ciele, umożliwiający usuwanie produktów przemiany materii, gdy naturalna droga jest zablokowana. Może być wynikiem operacji, np. przy nowotworach czy chorobach jelit.
Każdego roku do Narodowego Funduszu Zdrowia w Łodzi zgłasza się około 8 tysięcy osób ze stomią, czyli są to osoby, które odbierają od nas refundowane worki stomijne, ale także pudry, paski, czyli wszystkie takie drobne produkty, które pomagają stomikowi opiekować się swoją stomią – mówi Anna Leder z łódzkiego oddziału NFZ.
W Polsce żyje ponad 60 tysięcy osób ze stomią, a wykwalifikowanych pielęgniarek jest tylko około 150. Aplikacja ma zapewnić stały dostęp do specjalistycznej opieki oraz narzędzie do robienia odpowiednich zdjęć dla medyków.
