Co to jest wskaźnik rentowności i gdzie znajduje zastosowanie?
Zacznijmy od wyjaśnienia, czym jest wskaźnik rentowności. To nic innego jak informacja o zdolności Twojej firmy do wypracowywania zysków. Dzięki niemu dowiesz się, czy Twoje przedsiębiorstwo generuje dochody przewyższające koszty i jak procentowo prezentuje się stosunek jednych do drugich.
Podpowiadamy, że wskaźnik rentowności ma również zastosowanie w przypadku prowadzenia działalności nierejestrowanej, o czym więcej przeczytasz tutaj: https://firmove.pl/aktualnosci/prawo/prawo-gospodarcze/prowadzenie-dzialalnosci-nierejestrowanej-najwazniejsze-zagadnienia. Jest to istotne, jeśli planujesz w bliższej lub dalszej przyszłości rozwijać się w danej branży i powiększać dochody pozyskiwane z wykonywania określonych usług czy sprzedaży towarów.
Najpopularniejsze rodzaje wskaźników rentowności
Na gruncie nauk ekonomicznych wyróżnia się kilka wskaźników rentowności, o których szerzej przeczytasz na portalu dla przedsiębiorców Firmove.pl. Najczęściej wykorzystywane przez duże firmy i sektor MŚP są:
- wskaźnik rentowności sprzedaży (ROS) – jest to iloraz zysku netto wygenerowanego przez firmę oraz wartości przychodu ze sprzedaży pomnożony razy 100%. Wynik pokazuje procentowo opłacalność sprzedaży;
- wskaźnik rentowności aktywów (ROA) – określa, w jakim stopniu posiadane aktywa prowadzą do wypracowywania zysku. Aby go obliczyć, należy podzielić wysokość rocznych zysków przez wartość zainwestowanego kapitału i pomnożyć wynik razy 100%;
- wskaźnik rentowności kapitału (ROE) – pokazuje, jaka część wygenerowanego zysku przypada na każdą jednostkę kapitału własnego, czyli wkładu właścicieli. Prezentuje stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału. Aby go obliczyć, należy podzielić zysk netto przez wartość kapitału własnego i pomnożyć wynik razy 100%.
Interpretacja wskaźników rentowności – co mówią liczby?
Teoria teorią, ale najistotniejsza z punktu widzenia przedsiębiorcy jest prawidłowa interpretacja wskaźników rentowności. Same liczby niewiele powiedzą, jeśli nie będziesz wiedzieć, co tak naprawdę się za nimi kryje. A zatem wyjaśnijmy.
Wskaźnik ROS to nic innego jak marża zysku netto. Pokazuje więc, jaki zysk uzyskała Twoja firma z każdej złotówki pozyskanej ze sprzedaży towaru lub usługi. Im wyższy wskaźnik rentowności sprzedaży, tym większa marża, co z kolei przekłada się na lepszą sytuację finansową przedsiębiorstwa. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku nie mówi się o konkretnej pożądanej liczbie. Ważne jest, aby wskaźnik ROS nie malał, ponieważ mogłoby to oznaczać, że firma pochłania coraz większą część zysków.
Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku wskaźnika rentowności aktywów – im jest wyższy, tym lepiej, ponieważ oznacza to, że przedsiębiorstwo dobrze wykorzystuje środki. I chociaż przy wskaźniku ROA nie mówi się o konkretnych liczbach, przyjmuje się, że nie powinien on być niższy niż 10%. Miej jednak na uwadze, że jego wysokość zależy od specyfiki i branży, w jakiej działa Twoja firma.
Wysokość wskaźnika ROE pokazuje z kolei, w jakim stopniu firma wykorzystuje kapitał własny. Im efektywniej działa przedsiębiorstwo, tym wskaźnik jest wyższy. Systematyczny wzrost wskaźnika rentowności kapitału świadczy o bezpieczeństwie finansowym firmy i jest pożądany z punktu widzenia udziałowców albo akcjonariuszy.