Agata i film. Pasja w kinie
Od kina niemego do realizacji w XXI wieku, od dosłownych adaptacji przez metaforę do kontrowersji. Temat męki i śmierci Chrystusa jest jednym z najczęściej interpretowanych motywów w historii kinematografii.
Z filmoznawcą Michałem Dondzikiem rozmawialiśmy o tych najbardziej znanych produkcjach takich, jak “Pasja” Mela Gibsona, “Ostatnie kuszenie Chrystusa” Martina Scorsese, czy “Żywot Brian” Terry Jonesa i o tych, które nie przebiły się do szerokiej publiczności.
Na wielki ekran wróciły najważniejsze polskie produkcje ostatnich 20-lat. Wszystko w związku z jubileuszem Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W ramach akcji “Przeżyj to w kinie. 20 lat z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej” wybrano 20 tytułów, które od 18 kwietni dostępne są w kinach studyjnych.
Naszym gościem był Daniel Witowski, p.o. rzecznika prasowego PISF”
Pełna lista filmów:
“Katyń” (2007), reż. Andrzej Wajda;
“Rewers” (2009), reż. Borys Lankosz;
“W ciemności” (2011), reż. Agnieszka Holland;
“Pokłosie” (2012), reż. Władysław Pasikowski;
“Jesteś bogiem” (2012), reż. Leszek Dawid;
“Ida” (2013), reż. Paweł Pawlikowski;
“Bogowie” 2014), reż. Łukasz Palkowski;
“Moje córki krowy” (2015), reż. Kinga Dębska;
“Ostatnia rodzina” (2016), reż. Jan P. Matuszyński;
“Twój Vincent” (2017), reż. DK Welchman, Hugh Welchman;
“Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” (2018), reż. Maria Sadowska;
“Kler” (2018), reż. Wojciech Smarzowski;
“Zimna wojna” (2018), reż. Paweł Pawlikowski;
“Boże ciało” (2019), reż. Jan Komasa;
“Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” (2021), reż. Mateusz Rakowicz;
“Piosenki o miłości” (2021), reż. Tomasz Habowski;
“Johnny” (2022), reż. Daniel Jaroszek;
“IO” (2022), reż. Jerzy Skolimowski;
“Niebezpieczni dżentelmeni” (2022), reż. Maciej Kawalski;
“Kos” (2023), reż. Paweł Maślona.
Popularne gwiazdy, młodzi zdolni twórcy, relacje z najważniejszych filmowych wydarzeń i powroty do klasyki. W każdą sobotę Agata Gwizdała, dziennikarka Telewizji Polsat, zaprasza do świata X muzy. Sprawdza, co na bieżąco dzieje się na wielkim i małym ekranie, przywołuje najważniejsze tytuły polskiej i światowej kinematografii, rozmawia z twórcami i krytykami. Z mikrofonem zagląda na plany filmowe, wystawy, odwiedza archiwa i wydarzenia branżowe… A przede wszystkim czeka na filmowe rekomendacje słuchaczy Radia Łódź.
op. dm