• O nas
  • Reklama
  • Prywatność
  • Kontakt
42 678 78 78 – 606 78 78 78
SŁUCHAJ NA ŻYWO
poniedziałek, 2 czerwca 2025
  • Zaloguj
Radio Łódź
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
  • Ramówka
    • Poniedziałek
    • Wtorek
    • Środa
    • Czwartek
    • Piątek
    • Sobota
    • Niedziela
  • Podcasty
    • 7 dni w Łodzi i regionie
    • A.B.C Polskiego Rapu
    • Agata i film
    • Czas na kulturę
    • Dbaj o zdrowie
    • Ekologia. Bez. Ogródek
    • Ekonomiczna migawka
    • Gość Radia Łódź
    • Historie nieodległe
    • Im dalej w las
    • Inne audycje i podcasty
    • Liczy się człowiek
    • Łódzkie, jestem stąd
    • Masz głos
    • Na prawo patrz
    • Nasze dzieci
    • Nawiasem mówiąc
    • Niesamowity świat owadów
    • Okolice jazzu
    • Pierwszy dzień tygodnia
    • Podróże ze smakiem
    • Policja, słucham
    • Polityczny poniedziałek
    • Poranek dla aktywnych
    • Radio – czytelnia
    • Radio Nocą
    • Strefa kultury / Więcej kultury
    • Strefa ŁDK
    • Studio reportażu Radia Łódź
    • Szczeliny Łodzi
    • Szkiełko i oko
    • Świat mediów bez tajemnic
    • Taki jest świat
    • To jest temat
    • Z archiwum Radia Łódź
    • Zbudujmy rodzinę
    • Zdrowym być
    • Zwiesz się zwierz
  • Akademia Młodego Radiowca
  • Konkursy
  • Kalendarz
  • Patronat
  • Radio Łódź
    • Kontakt
    • Reklama
    • Promocja
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • BIP
    • Rada programowa
    • Polityka prywatności
Brak wyników
View All Result
Radio Łódź
LIVE
Brak wyników
View All Result
    • 12 sierpnia 2022 16.16

    Czy wykorzystanie wizerunku Lewandowskiego przez łódzki magistrat to strzał w dziesiątkę?

    Na fejsbukowym profilu Łodzi, administrowanym przez miejskich urzędników, zamieszczono post - mem, z wizerunkiem Roberta Lewandowskiego. Oryginalnie zrobione zdjęcie przedstawiało piłkarza, podpisującego się na plakacie. Na przeróbce - Lewandowski pisze: "Kocham Łódź". Czy może budzić kontrowersje?
    Udostępnij na FacebookuTwittnij

    Czy wykorzystanie wizerunku Lewandowskiego przez łódzki magistrat to strzał w dziesiątkę?

    Na fejsbukowym profilu Łodzi, administrowanym przez miejskich urzędników, zamieszczono post – mem, z wizerunkiem Roberta Lewandowskiego. Oryginalnie zrobione zdjęcie przedstawiało piłkarza, podpisującego się na plakacie. Na przeróbce – Lewandowski pisze: “Kocham Łódź”. Czy może budzić kontrowersje?

    Chwyt nie za bardzo oklepany?

    Post zyskał sporo reakcji – ponad 2 tysiące, i ponad 120 komentarzy. Wygląda na udany chwyt marketingowy.

    Zdobywca Pucharu Europy, kapitan naszej reprezentacji, od niedawna – zawodnik FC Barcelona. Łodzianie cenią i lubią piłkarza:

    – Wiadomo, Robert Lewandowski, duma narodu – mówi łodzianin.
    – Jest ikoną aktualnego sportu polskiego – dodaje drugi mieszkaniec Łodzi.

    Popularność zawodnika wykorzystali administratorzy oficjalnego fanpage’u Łodzi – dla promocji miasta. Dobry pomysł? Zapytaliśmy doktora Krzysztofa Grzegorzewskiego z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego:

    – Mamy do czynienia z postacią, która obecnie jest ikoną sportu, ikoną popkultury i takim bohaterem masowej wyobraźni Polaków. Jest rzeczywiście od tej strony strzałem w dziesiątkę, natomiast możemy się zastanawiać czy to nie jest chwyt za bardzo oklepany, może za bardzo ostentacyjny. Jeśli jednak chodziło urzędnikom z Urzędu Miasta Łodzi o to żeby było głośno i żeby się mówiło, to bez wątpienia tak, to jest mocny strzał – mówiKrzysztof Grzegorzewski.

    Wizerunek wykorzystany zgodnie z prawem?

    Czy wykorzystanie wizerunku Roberta Lewandowskiego może budzić jakieś wątpliwości – o czym piszą w komentarzach niektórzy internauci?

    – Są tutaj pułapki, mam nadzieję, że urząd miasta to przemyślał, na przykład co się stanie, gdy się okaże, że ten wizerunek nie został wykorzystany niezgodnie z prawem. Zakładam jednak, że urząd miasta ma prawników, którzy tę właśnie sprawę zbadali – podkreślaKrzysztof Grzegorzewski.

    Czy zbadali? Czy utytułowany zawodnik wie, że jego wizerunek został wykorzystany w promocji Łodzi? – o to zapytałam rzecznika prezydenta miasta, Marcina Masłowskiego. Zamiast odpowiedzi – przesłał krótki komunikat. Cytujemy w całości:

    Komunikacja Miasta w mediach społecznościowychczęsto wykorzystuje bieżące trendy w Internecie i real time marketing. Po prezentacji Roberta Lewandowskiego na Camp Nou w sieci pojawiło się dużo przeróbek i memów opartych o kadry z transmisji telewizyjnej tego wydarzenia. Także Łódź postanowiła wpisać się w ten trend – w dowód ogromnej sympatii łodzian do Roberta Lewandowskiego.

    Na ponowną prośbę o rozmowę – rzecznik nie odpowiedział. Zatem o prawne zawiłości zapytałam eksperta.

    Media społecznościowe jak prasa?

    Specjalizujący się w prawie autorskim adwokat, Piotr Krystoń, mówi, że sytuację należy rozpatrzeć w kilku aspektach. Pierwszy – to kwestia wykorzystania wizerunku:

    – Mamy artykuł 81 prawa autorskiego, który mówi, że można rozpowszechniać wizerunki osób powszechnie znanych, utrwalone w związku z ich funkcjami m.in. zawodowymi, czyli tak jak tutaj mamy wykonywanie zawodu piłkarza – zaznaczaPiotr Krystoń.

    Druga kwestia – to prawa autorskie fotografa – autora zdjęcia:

    – I tu również mamy przepisy art. 25, który pozwala wykorzystywać rozpowszechnione w prasie, radiu i telewizji fotografie reporterskie. Teraz oczywiście powstaje wątpliwość czy media społecznościowe, tak jak Facebook czy Instagram, spełniają definicję prasy, bo oczywiście nie radia i telewizji. Tutaj jest to kwestia dyskusyjna . Natomiast treść tego zdjęcia z charakterystycznym podpisem “Kocham Łódź” powoduje, że powstał z tego tzw. mem i jest to istotna okoliczność, ponieważ możemy zastosować kolejny przepis prawa autorskiego art. 29, który stanowi, że wolno korzystać z utworów na potrzeby parodii, pastiszu i karykatury i można powiedzieć, że ten przepis daje postawę do tworzenia memów – wyjaśniaPiotr Krystoń.

    Zabieg marketingowy w granicach prawa

    Prawnik dodaje, że problem mógłby pojawić się, gdyby zdjęcie wykorzystano w celach komercyjnych.

    – Miasto nie sprzedaje poprzez tę stronę usług czy towarów, tylko promuje siebie jako miasto, więc w tym przypadku cel komercyjny nie był realizowany poprzez umieszczenie tego zdjęcia. Całościowo oceniając, powiedziałbym, że bardzo udany zabieg marketingowy, mieszczący się w granicach prawa – przyznajePiotr Krystoń.

    Zatem – zdaniem Piotra Krystonia – post nie powinien budzić kontrowersji prawnych. Nie budzi też obyczajowych, jak niektóre inne kampanie promocyjne łódzkich urzędników. Choćby ta – kiedyś głośna, zachęcająca do odwiedzin ZOO w Walentynki, czy szokujący spot promujący Kartę Łodzianina, w którym standuper Rafał Pacześ użył wulgarnego słowa.

    – Chodzi o to, żeby było głośno – mówi doktor Krzysztof Grzegorzewski.

    Wartoprzeczytać

    Długi, sierpniowy weekend

    Kolejowy wakacyjny rozkład jazdy zbliża się wielkimi krokami. Z Łodzi prosto do Gdyni i Zakopanego

    2 czerwca 2025
    Wyjątkowa pamiątka 200. urodzin Zduńskiej Woli. "Pomnik ma być gotowy w październiku"

    Wyjątkowa pamiątka 200. urodzin Zduńskiej Woli. “Pomnik ma być gotowy w październiku”

    2 czerwca 2025
    Rozdanie medali "Serce - Dziecku" w łódzkim parku im. Szarych Szeregów. "Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo do całego życia" [ZDJĘCIA]

    Rozdanie medali “Serce – Dziecku” w łódzkim parku im. Szarych Szeregów. “Osoby z niepełnosprawnościami mają prawo do całego życia” [ZDJĘCIA]

    2 czerwca 2025
    Seria wypadków na łódzkim odcinku S8. Służby apelują o bezpieczeństwo na drodze

    Seria wypadków na łódzkim odcinku S8. Służby apelują o bezpieczeństwo na drodze

    2 czerwca 2025

    Nadmiar nachalnej prostoty

    Choć, jak dodaje doktor z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, chwyt z Lewandowskim nie do końca jest obliczony na taki efekt.

    – Jestz jednej strony taki sztampowy, bo wszyscy mówią teraz o Robercie Lewandowskim, więc nas oczywiście nie może tutaj zabraknąć. Wydaje mi się jednak, że te pomysły wciąż mają w sobie mało oryginalności albo za dużo kontrowersyjności. W Łodzi dzieje się dużo ciekawego i pewnie dużo będzie się działo i trochę szkoda psuć to pomysłami, w których brakuje konceptu albo jest nadmiar nachalnej prostoty czy wręcz prostactwa – podkreślaKrzysztof Grzegorzewski.

    Posłuchaj:

    NazwaPlikAutor
    Czy wykorzystanie wizerunku Lewandowskiego przez łódzki magistrat to strzał w dziesiątkę?audio (m4a)
    audio (oga)
    Poprzedni artykuł

    Pożar i ewakuacja w Głownie

    Następny artykuł

    Bezpieczny sierpniowy weekend 2022, czyli liczne kontrole na drogach

    Następny artykuł

    Bezpieczny sierpniowy weekend 2022, czyli liczne kontrole na drogach

    Festiwal gier komputerowych Meet At Rift w Hali Maszyn EC1

    Radio Łódź

    • Zasięg i częstotliwości
    • Historia Radia Łódź
    • Kalendarium Radia Łódź
    • Polityka prywatności
    • BIP
    • Rada programowa
    • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
    • Kontakt

    Do pobrania

    • Księga Znaku Radio Łódź
    • LOGO Radio Łódź [PDF]
    • Księga Znaku Radio Łódź Nad Wartą
    • LOGO Radio Łódź Nad Wartą [PDF]

    Warto przeczytać

    Długi, sierpniowy weekend

    Kolejowy wakacyjny rozkład jazdy zbliża się wielkimi krokami. Z Łodzi prosto do Gdyni i Zakopanego

    2 czerwca 2025
    Wyjątkowa pamiątka 200. urodzin Zduńskiej Woli. "Pomnik ma być gotowy w październiku"

    Wyjątkowa pamiątka 200. urodzin Zduńskiej Woli. “Pomnik ma być gotowy w październiku”

    2 czerwca 2025

    BIP

    • BIP Radio Łódź
    • Informacje ogólne o spółce
    • Struktura Radia Łódź
    • Władze spółki
    • Akcjonariusze
    • Organy opiniodawczo – doradcze
    • Udostępnianie informacji
    • Dokumenty
    • Środki publiczne
    • Ogłoszenia publiczne
    • Instrukcja obsługi BIP

    © 2012-2024 Radio Łódź

    Witaz ponownie!

    Sign In with Facebook
    Sign In with Google
    Sign In with Linked In
    OR

    Zaloguj się poniżej do swojego konta

    Zapomniane hasło?

    Przypomnij hasło

    Please enter your username or email address to reset your password.

    Zaloguj

    Dodaj nową listę

    Brak wyników
    View All Result
    • Ramówka
      • Poniedziałek
      • Wtorek
      • Środa
      • Czwartek
      • Piątek
      • Sobota
      • Niedziela
    • Podcasty
      • 7 dni w Łodzi i regionie
      • A.B.C Polskiego Rapu
      • Agata i film
      • Czas na kulturę
      • Dbaj o zdrowie
      • Ekologia. Bez. Ogródek
      • Ekonomiczna migawka
      • Gość Radia Łódź
      • Historie nieodległe
      • Im dalej w las
      • Inne audycje i podcasty
      • Liczy się człowiek
      • Łódzkie, jestem stąd
      • Masz głos
      • Na prawo patrz
      • Nasze dzieci
      • Nawiasem mówiąc
      • Niesamowity świat owadów
      • Okolice jazzu
      • Pierwszy dzień tygodnia
      • Podróże ze smakiem
      • Policja, słucham
      • Polityczny poniedziałek
      • Poranek dla aktywnych
      • Radio – czytelnia
      • Radio Nocą
      • Strefa kultury / Więcej kultury
      • Strefa ŁDK
      • Studio reportażu Radia Łódź
      • Szczeliny Łodzi
      • Szkiełko i oko
      • Świat mediów bez tajemnic
      • Taki jest świat
      • To jest temat
      • Z archiwum Radia Łódź
      • Zbudujmy rodzinę
      • Zdrowym być
      • Zwiesz się zwierz
    • Akademia Młodego Radiowca
    • Konkursy
    • Kalendarz
    • Patronat
    • Radio Łódź
      • Kontakt
      • Reklama
      • Promocja
      • Kampanie społeczne w Radiu Łódź
      • BIP
      • Rada programowa
      • Polityka prywatności

    © 2012-2024 Radio Łódź

    Ta strona korzysta z plików cookie. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na używanie plików cookie. Odwiedź naszą Politykę prywatności.
    Przejdź do treści
    Otwóz pasek narzędzi Dostępność

    Dostępność

    • Zwiększ tekstZwiększ tekst
    • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
    • Czarno-białeCzarno-białe
    • Wysoki kontrastWysoki kontrast
    • NegatywNegatyw
    • Lekkie tłoLekkie tło
    • Podkreślone odsyłaczePodkreślone odsyłacze
    • Czytelny tekstCzytelny tekst
    • Reset Reset
    spinner
    spinner
    ładuj więcej