Łódzkie MPK już myśli o zimie. Jako pierwszy, miejski przewoźnik chce testować rozwiązanie z kolei
Chociaż lato coraz bliżej, MPK-Łódź już szykuje się do przyszłej zimy. Wkrótce zainstaluje kolejny system do odladzania sieci trakcyjnej. Specjalne urządzenie zamontowane na tramwaju będzie nakładało cienką warstwę smaru na sieć. Do tej pory stosowano tylko płyn. Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce, które wykorzysta taką technologię.
Prosto z kolei
Jak podaje portal nakolei.pl, takie rozwiązanie było do tej pory stosowane tylko w przypadku taboru kolejowego. To właśnie dla tego typu pojazdów specjalne systemy oferuje firma, z którą łódzki przewoźnik zawarł porozumienie. Kiedy dostarczy ona do Łodzi system przeciwoblodzeniowy? MPK-Łódź nie udzieliło nam odpowiedzi na ten temat, podobnie jak na pytanie dotyczące ceny takiego systemu.
Trasa do Zgierza na pierwszy ogień
Na pewno system najpierw zostanie przetestowany w najbliższym sezonie zimowym. Już w ubiegłym roku specjalistycznym smarem, który ma być nakładany na sieć, zabezpieczono część nowej trasy do Zgierza. Łódzcy “sieciowcy” są zdania, że zdał on egzamin, więc chcą przetestować system do odladzania na większą skalę.
Smar zamiast płynu
Specjalistyczny smar ma być nakładany na sieć trakcyjną poprzez urządzenie zamontowane na zmodernizowanym konstalu. Już jeden wagon MPK-Łódź dostosowało do odladzania w ubiegłym roku. Prezentowało go nawet na ubiegłorocznych targach transportu kolejowego w Gdańsku. Jednak tamten pojazd techniczny rozprowadza na sieci płyn, a nie smar.Poza tym cienka warstwa specjalistycznego smaru, nakładana na dolną część przewodu jezdnego, ma nie tylko zabezpieczać go przed oblodzeniem, ale też konserwować.
Czytaj: Tramwaj techniczny łódzkiego MPK nagrodzony na targach
Lód z sieci usuwają teżspecjalne dostosowane tramwaje, zwane przecierkami. Za pomocą specjalnych nakładek zamontowanych na pantografach usuwają oblodzenie z drutu jezdnego.
Paraliż na kilka godzin
Można się zastanawiać, czy to nie za duża przezorność ze strony łódzkiego przewoźnika. Jednak oblodzenie każdej sieci trakcyjnej, czy to tramwajowej czy kolejowej, kończy się zawsze utrudnieniami, a w skrajnych przypadkach paraliżem ruchu. Znajdująca się warstwa lodu czy szadzi znacznie ogranicza przewodnictwo prądu. Tym samym tramwaje nie kursują wówczas przez kilka godzin.
Czytaj:MPK wymieni tramwaje obsługi technicznej [ZDJĘCIA]
Norwegia i Holandia od przyszłej zimy
Z takich systemów, jaki ma być testowany w Łodzi, od lat korzystają już zagraniczni organizatorzy transportu miejskiego. Od przyszłej zimy do tego grona dołączą także przewoźnicy tramwajowi w Holandii oraz Norwegii.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI OKOMUNIKACJI MIEJSKIEJ |