Tramwaje wracają na Kilińskiego i Franciszkańską. Niestety tylko na odcinek 550 m [ZDJĘCIA]
Od poniedziałku szykuje się rewolucja w komunikacji miejskiej spowodowana wyłączeniem z eksploatacji pl. Wolności. Tramwaje nie jeżdżą już po rozkopanej ul. Północnej, nie będą też jeździły po placu i po części ul. Pomorskiej. Żeby chociaż trochę osłodzić smutki pasażerów, tramwaje powrócą na fragment ul. Kilińskiego i Franciszkańskiej. Tylko niewiele to da.
Tylko jedna linia tramwajowa
Tuż przy Centrum Krwiodawstwa w Łodzi przy ul. Franciszkańskiej zamontowano nakładkę torową. Ma ona umożliwić tramwajom zmianę kierunku jazdy na drodze bez wylotu, bo ul. Franciszkańska jest nieprzejezdna od skrzyżowania z ul. Wojska Polskiego. Tory zdemontowano za Centrum Krwiodawstwa już jesienią, akurat po usunięciu awarii wodociągowej. W ich miejscu położono betonowe płyty. I właśnie przed tymi płytami będą manewrować dwukierunkowe tramwaje.
Dużo zachodu, a po fragmencie ul. Kilińskiego (między Pomorską a Północną) i odcinku Franciszkańskiej (Północna – Centrum Krwiodawstwa) będzie kursować tylko jedna linia nr 17. Pomijając już to, że odcinek ma długość zaledwie 550 m. Od poniedziałku trasa siedemnastki to:
STOKI Telefoniczna, Pomorska, Kilińskiego, Franciszkańska CENTRUM KRWIODAWSTWA
Wyjazd tylko po Narutowicza
Również tylko tramwaje linii 17 będą kursowały po ul. Pomorskiej. Co więcej, wszystkie poranne wyjazdy oraz wieczorne zjazdy do Zajezdni Telefoniczna, będą realizowane wyłącznie po ul. Narutowicza. A to tradycyjnie oznacza ogromne, tramwajowe korki. Dlaczego? Bo to największa tramwajowa zajezdnia w Łodzi i obsługuje większość linii.
Do tej pory po ul. Pomorskiej kursowała jeszcze linia nr 9. Od poniedziałku jej trasa będzie przebiegać:
OLECHÓW – Ofiar Terroryzmu 11 Września, Odnowiciela, Hetmańska, Rokicińska, Piłsudskiego, Kopcińskiego, Narutowicza, P.O.W., Rodziny Poznańskich DW. ŁÓDŹ FABRYCZNA
A trasa linii 15, która jeszcze dwa tygodnie temu przebiegała przez ul. Pomorską, zmieni się następująco:
CHOJNY KURCZAKI – Rzgowska, Paderewskiego, rondo Lotników Lwowskich, Politechniki, Żeromskiego, Kopernika, Gdańska, Legionów, Zachodnia, Zgierska HELENÓWEK
To właśnie tramwaje linii 15 będą korzystały z nowych łuków, które powstały na skręcie z ul. Zachodniej w ul. Legionów i odwrotnie.
Czytaj: Nowe łuki tramwajowe na Zachodniej – Legionów mają zminimalizować wykolejenia tramwajów [ZDJĘCIA]
Modernizacja nie dla ruchu tramwajowego
Tramwaje jeszcze długo będą omijać Pomorską, Północną i oczywiście pl. Wolności, którego modernizacja ma potrwać rok. Niestety, na nowym placu nie będzie już rodna tramwajowego, co w perspektywie okaże się bolączką. Obecny układ torowiska na pl. Wolności usprawnia ruch tramwajowy w centrum miasta, ponieważ daje możliwość poprowadzenie objazdów w przypadku blokady torowiska m.in przy zdarzeniach komunikacyjnych. Po likwidacji ronda tramwajowego wagony będą mogły zawracać tylko na pętli Północna, jeśli oczywiście powstaną dodatkowe łuki w jej stronę z ul. Nowomiejskiej. Jeśli nie, najbliższa “zawrotka” będzie możliwa na Żabieńcu albo pl. Niepodległości.
Czytaj: Pożegnanie ronda tramwajowego przed remontem na placu Wolności w Łodzi
Rewitalizacja z pominięciem pętli
O ile pętla przy ul. Północnej ma być ratunkiem dla ruchu tramwajowego w centrum, o tyle nie wiadomo, jak długo przetrwa bez remontu. Ostatnia wymiana zwrotnic miała tam miejsce na początku lat 90., a obecny stan torowiska nie pozwala na kursowanie tramwajów niskopodłogowych. Niestety, początkowo zakładana modernizacja krańcówki została wyrzucona z projektu przebudowy ul. Północnej. Zatem wysłużona krańcówka, która powstała na początku lat 50., będzie sąsiadować z nowoczesnymi Bulwarami Północnymi. Najwyraźniej celem prowadzonej właśnie rewitalizacji kwartału nie jest usprawnienie niskoemisyjnego transportu, co raczej powinno iść w parze.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |