W miejscu dawnej zajezdni nowa siedziba Zakładu Techniki [ZDJĘCIA]
Poznaliśmy firmy, które będą chciały wybudować nową siedzibę Zakładu Techniki MPK-Łódź na Helenówku.
Do przetargu stanęły trzy konsorcja, jednak każde zaproponowało cenę wyższą niż przewidywany przez MPK budżet.
Najwyższa oferta opiewa na niemal 270 mln zł, najniższa na 182 mln zł. MPK zamierza przeznaczyć na budowę Zakładu Techniki 103 mln zł.
Dawna zajezdnia tramwajowa, która aktualnie jest pustostanem grożącym zawaleniem, zmieni się w nowoczesne hale remontowe i niewielki biurowiec. Obecna siedziba ZT przy ul. Tramwajowej zostanie zburzona pod nową drogę z torowiskiem, która ma stanowić przedłużenie ul. Węglowej.
![W miejscu dawnej zajezdni nowa siedziba Zakładu Techniki [ZDJĘCIA] 36 78208 5b0ef77dda157121619eb6415985098e](/wp-content/archiwum/files/78208-5b0ef77dda157121619eb6415985098e.jpg)
Zamiast zajezdni Zakład Techniki
Dawna zajezdnia “Helenówek”funkcjonowała do 2012 r.Jako ostatnia eksploatowała jąMiędzygminna Komunikacja Tramwajowa. Jednak jej historia jest znacznie dłuższa. Z zajezdni zachowała się głównie historyczna hala, która w tym roku obchodzi swoje stulecie. Część tego obiektu jest objęta ochroną konserwatora zabytków, co zostanie uwzględnione przy budowie nowej siedziby ZT. MPK-Łódź ma już gotowy projekt nowego obiektu, więc wybrany ma zostać tylko wykonawca prac budowalnych. Jutro o godz. 11. okaże się, ile firm jest zainteresowanych takim zleceniem i czy kwota wstępnie zaplanowana przez spółkę miejską na tę inwestycję, nie będzie za niska. Wówczas odwlekłaby się budowa nowej siedziby Zakładu Techniki MPK-Łódź, zajmującego się naprawą i modernizacją tramwajów oraz naprawą podzespołów do autobusów.
Zachowają zabytkowe elementy
Z historycznej hali zachowane zostaną tylko ściany boczne. Konserwator uznał, że pozostać powinna też zostać czołowa ściana dawnej bileterii, w której obecnie znajduje się portiernia.
W hali, którą wybudowano w 1922 r. powstaną warsztaty. Naprawiane będą w nich m.in. wózki tramwajowe. Z historyczną halą sąsiadować będą dwie nowe. W hali północnej, czyli od strony krańcówki tramwajowej i ul. Stara Baśń, powstanie m.in. myjnia, lakiernia czy kabina śrutownicza. Z kolei w hali południowej mają powstać stanowiska do naprawy podzespołów oraz magazyn.
Bramownica eksponatem
Ze względu na to, że działka na Helenówku jest dużo mniejsza niż teren przy ul. Tramwajowej, który zajmuje obecnie Zakład Techniki, nie wszystko uda się przenieść. ZT będzie musiał zrezygnować z przesuwnicy bramowej, która w obecnej lokalizacji przemieszcza się po specjalnym pasażu. Służy ona do przenoszenia modernizowanych czy naprawianych wagonów z jednego toru na drugi. W nowej siedzibie ZT nie będzie na taki pasaż miejsca, więc bramownica trafi przed siedzibę jako eksponat. Dodatkowo umieszczony w niej zostanie tramwaj żeby zobrazować, do czego to urządzenie służy. Natomiast na tyłach nowej siedziby ZT powstanie niewielki budynek biurowy.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI OKOMUNIKACJI MIEJSKIEJ |