Jakie są formy reklamy w telewizji?
Jednym z najbardziej skutecznych sposobów promowania produktów i marek jest już od lat reklama telewizyjna. Na jej oddziaływanie na ludzkie wybory konsumpcyjne ma wpływ wykorzystywana w reklamach silna sztuka perswazji. Jak obecnie przedstawiają się główne możliwości promowania produktów w telewizji?
Artykuł sponsorowany
Reklama w TV – czy nadal jest opłacalne?
Mimo rozwoju Internetu, jako medium telewizja nadal dociera do największej grupy odbiorców i jest najpopularniejszym środkiem przekazu. Osoby w każdym wieku oglądają bowiem swoje ulubione programy, pomiędzy którymi wyświetlane są tak zwane bloki reklamowe. W jednym czasie mogą oglądać je tysiące osób. Jak to wygląda w praktyce? Zgodnie z badaniami KPMG o (międzynarodowej sieci firm audytorsko-doradczych) czas poświęcany na konsumpcję treści w mass mediach, to znaczy na oglądanie telewizji wzrasta corocznie o około 2,8%. Statystyczny Polak w 2020 roku spędzał przed telewizorem średnio 4 godziny i 20 minut dziennie. W takim czasie może obejrzeć wiele reklam, niezależnie od ich formy. Sytuacja ta sprawia, że reklama telewizyjna jest współcześnie jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do potencjalnego klienta. Długi czas spędzany przed telewizorem przez widzów gwarantuje najwyższą skuteczność reklam telewizyjnych i czyni je bardzo opłacalnym rodzajem marketingu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę specjaliści zajmujący się na co dzień kampaniami i marketingiem przedsiębiorstw. Dlatego też reklama TV to wykorzystywany przez nich środek wyrazu, który skutkuje odczuwalnym wzrostem sprzedaży.
Możliwości reklamowania w TV
Najczęściej wykorzystywanymi obecnie możliwościami są:
Banery sponsorskie
Banery sponsorskie w trzech wariantach: slajder, animacja, filmy reklamowe kręcone kamerą. Takie banery wyświetlane są do 8 sekund przed programem. Sponsoring telewizyjny można łatwo rozpoznać dzięki temu, że pojawiają się przed nimi słowa Na program zaprasza sponsor programu – producent/marka. Banery sponsorskie są wyjątkowo skuteczną i atrakcyjną, a zarazem stosunkowo tanią formą reklamy. Nie da się jednak z góry określić ich ceny, nie ma tu stałych kwot – koszt sponsorowania zależny jest od umowy z telewizją. Dużą zaletą banerów sponsorskich jest promocja marki przez podkreślenie faktu jej zaangażowania finansowego w powstanie danego programu telewizyjnego. Wybierając taką formę reklamy można zyskać nieco większą akceptację odbiorców dla tego sposobu obecności reklamodawcy przy ich ulubionym programie telewizyjnym.
Lokowanie produktów
Lokowanie produktów w programach TV czy serialach, z ang. “product placement”, to reklama w telewizji polegająca na tym, że w fabule serialu lub w trakcie programu (śniadaniowego, rozrywkowego), można zauważyć obecność wybranego produktu. Zazwyczaj jest ono bardzo subtelne (nie jest otwartą formą reklamy tv, jak inne jej typy). Choć zdarzają się sytuacje podkreślania walorów danej rzeczy. Lokowanie produktu, który zobaczy się w ulubionym programie, ma zachęcić widza do jego zakupu i zastosowania. Działa to na zasadzie “skoro korzysta z tego mój ulubiony bohater, to może ja też spróbuję”. Ten typ reklamy, czyli dobrze widoczne w tle nazwy firm oraz produktów, najlepiej pokazywać w programach cieszących się największą popularnością wśród widzów. Wtedy producent artykułów będzie miał większą pewność co do skuteczności zastosowanej reklamy. Product placement często jest opcją tańszą niż spot reklamowy. Obecnie za lokowanie produktu uważa się także współpracę ze znanymi ludźmi, którzy w programach TV ukazują wybraną markę w jak najlepszym świetle.
Spoty reklamowe
Spoty reklamowe (do 60 sekund). Są to krótkie filmiki, które – w zależności od potrzeb reklamodawcy – mogą przybierać różne formy. Są to:
- rekomendacja – znana i ceniona osoba albo wręcz przeciwnie – przeciętny użytkownik poleca wybór produktu danej marki,
- demonstracja – w reklamie ukazuje się produkt i zasady jego działania; czasem przyjmuje to formę porównawczą – kiedy to firma przedstawiająca swój produkt wykazuje jego wyższość nad konkurencyjnymi ofertami,
- scenka rodzajowa, w której przedstawia się wykorzystanie/jedzenie reklamowanego produktu w “życiu codziennym”,
- ukazanie produktu jako niezbędnego do funkcjonowania, na zasadzie przedstawienia kawałka życia i schematu: kłopot-rozwiązanie-zadowolenie,
- humor – zastosowanie żartów, które czynią reklamę bardziej interesującą dla widza,
- animacja – wykorzystywana najczęściej do reklamowania produktów przeznaczonych dla dzieci.
Przygotowanie i produkcja reklam telewizyjnych w formie krótkiego, ale skutecznego spotu są dość czasochłonne. Wymaga to bardzo dużej kreatywności, umiejętności technicznych oraz wyraźnego określenia celu reklamy oraz grupy docelowej, do której ma zostać skierowana.
Interesuje Cię reklama w telewizji? Sprawdź ofertę domu mediowego – Warszawskiej Grupy Mediowej!
Wartoprzeczytać
Jakie są formy reklamy w telewizji?
Jednym z najbardziej skutecznych sposobów promowania produktów i marek jest już od lat reklama telewizyjna. Na jej oddziaływanie na ludzkie wybory konsumpcyjne ma wpływ wykorzystywana w reklamach silna sztuka perswazji. Jak obecnie przedstawiają się główne możliwości promowania produktów w telewizji?
Artykuł sponsorowany
Reklama w TV – czy nadal jest opłacalne?
Mimo rozwoju Internetu, jako medium telewizja nadal dociera do największej grupy odbiorców i jest najpopularniejszym środkiem przekazu. Osoby w każdym wieku oglądają bowiem swoje ulubione programy, pomiędzy którymi wyświetlane są tak zwane bloki reklamowe. W jednym czasie mogą oglądać je tysiące osób. Jak to wygląda w praktyce? Zgodnie z badaniami KPMG o (międzynarodowej sieci firm audytorsko-doradczych) czas poświęcany na konsumpcję treści w mass mediach, to znaczy na oglądanie telewizji wzrasta corocznie o około 2,8%. Statystyczny Polak w 2020 roku spędzał przed telewizorem średnio 4 godziny i 20 minut dziennie. W takim czasie może obejrzeć wiele reklam, niezależnie od ich formy. Sytuacja ta sprawia, że reklama telewizyjna jest współcześnie jednym z najskuteczniejszych sposobów na dotarcie do potencjalnego klienta. Długi czas spędzany przed telewizorem przez widzów gwarantuje najwyższą skuteczność reklam telewizyjnych i czyni je bardzo opłacalnym rodzajem marketingu. Doskonale zdają sobie z tego sprawę specjaliści zajmujący się na co dzień kampaniami i marketingiem przedsiębiorstw. Dlatego też reklama TV to wykorzystywany przez nich środek wyrazu, który skutkuje odczuwalnym wzrostem sprzedaży.
Możliwości reklamowania w TV
Najczęściej wykorzystywanymi obecnie możliwościami są:
Banery sponsorskie
Banery sponsorskie w trzech wariantach: slajder, animacja, filmy reklamowe kręcone kamerą. Takie banery wyświetlane są do 8 sekund przed programem. Sponsoring telewizyjny można łatwo rozpoznać dzięki temu, że pojawiają się przed nimi słowa Na program zaprasza sponsor programu – producent/marka. Banery sponsorskie są wyjątkowo skuteczną i atrakcyjną, a zarazem stosunkowo tanią formą reklamy. Nie da się jednak z góry określić ich ceny, nie ma tu stałych kwot – koszt sponsorowania zależny jest od umowy z telewizją. Dużą zaletą banerów sponsorskich jest promocja marki przez podkreślenie faktu jej zaangażowania finansowego w powstanie danego programu telewizyjnego. Wybierając taką formę reklamy można zyskać nieco większą akceptację odbiorców dla tego sposobu obecności reklamodawcy przy ich ulubionym programie telewizyjnym.
Lokowanie produktów
Lokowanie produktów w programach TV czy serialach, z ang. “product placement”, to reklama w telewizji polegająca na tym, że w fabule serialu lub w trakcie programu (śniadaniowego, rozrywkowego), można zauważyć obecność wybranego produktu. Zazwyczaj jest ono bardzo subtelne (nie jest otwartą formą reklamy tv, jak inne jej typy). Choć zdarzają się sytuacje podkreślania walorów danej rzeczy. Lokowanie produktu, który zobaczy się w ulubionym programie, ma zachęcić widza do jego zakupu i zastosowania. Działa to na zasadzie “skoro korzysta z tego mój ulubiony bohater, to może ja też spróbuję”. Ten typ reklamy, czyli dobrze widoczne w tle nazwy firm oraz produktów, najlepiej pokazywać w programach cieszących się największą popularnością wśród widzów. Wtedy producent artykułów będzie miał większą pewność co do skuteczności zastosowanej reklamy. Product placement często jest opcją tańszą niż spot reklamowy. Obecnie za lokowanie produktu uważa się także współpracę ze znanymi ludźmi, którzy w programach TV ukazują wybraną markę w jak najlepszym świetle.
Spoty reklamowe
Spoty reklamowe (do 60 sekund). Są to krótkie filmiki, które – w zależności od potrzeb reklamodawcy – mogą przybierać różne formy. Są to:
- rekomendacja – znana i ceniona osoba albo wręcz przeciwnie – przeciętny użytkownik poleca wybór produktu danej marki,
- demonstracja – w reklamie ukazuje się produkt i zasady jego działania; czasem przyjmuje to formę porównawczą – kiedy to firma przedstawiająca swój produkt wykazuje jego wyższość nad konkurencyjnymi ofertami,
- scenka rodzajowa, w której przedstawia się wykorzystanie/jedzenie reklamowanego produktu w “życiu codziennym”,
- ukazanie produktu jako niezbędnego do funkcjonowania, na zasadzie przedstawienia kawałka życia i schematu: kłopot-rozwiązanie-zadowolenie,
- humor – zastosowanie żartów, które czynią reklamę bardziej interesującą dla widza,
- animacja – wykorzystywana najczęściej do reklamowania produktów przeznaczonych dla dzieci.
Przygotowanie i produkcja reklam telewizyjnych w formie krótkiego, ale skutecznego spotu są dość czasochłonne. Wymaga to bardzo dużej kreatywności, umiejętności technicznych oraz wyraźnego określenia celu reklamy oraz grupy docelowej, do której ma zostać skierowana.
Interesuje Cię reklama w telewizji? Sprawdź ofertę domu mediowego – Warszawskiej Grupy Mediowej!