Działki z przetargu od gminy lub miasta – jak kupić?
Zarówno gminy, jak i miasta, często są właścicielami terenów, które niekiedy decydują się wystawić na sprzedaż, w celu uzyskania dodatkowych środków do budżetu, czy zwiększenia atrakcyjności danej lokalizacji. W tym celu organizowany jest przetarg, którego przedmiotem jest konkretna działka. Kto może wziąć w nim udział? Jak kupić działkę z przetargu od miasta lub gminy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.
Artykuł partnera
Kto może wziąć udział w przetargu na sprzedaż nieruchomości organizowanym przez gminę lub miasto?
O tym, kto może uczestniczyć w sprzedaży nieruchomości należącej do miasta lub gminy decyduje rodzaj organizowanego przetargu. Z reguły są to przetargi ustne, co oznacza, że uczestnicy spotykają się w wyznaczonym miejscu i terminie, a następnie licytują daną nieruchomość. W tym przypadku wyróżnia się przetarg nieograniczony oraz ograniczony. W tym pierwszym udział może wziąć każdy, kto nie jest związany z członkami komisji przetargowej oraz organizatorem przetargu.
W przetargu ograniczonym mogą wziąć natomiast udział jedynie osoby spełniające dodatkowe warunki określone przez organizatora, np. mieszkańcy gminy lub miasta niedysponujący własnym domem lub mieszkaniem, czy właściciele sąsiednich działek, ponieważ do działki nie dobiega droga dojazdowa. Warto również wiedzieć, że gmina lub miasto może sprzedać działkę w formie przetargu pisemnego. W tym przypadku komisja wybiera najkorzystniejszą ofertę, co nie oznacza, że musi być ona najwyższa. Zadecydować może np. najlepszy pomysł na zagospodarowanie danej działki.
Gdzie szukać ogłoszeń o przetargach?
Aby wziąć udział w przetargu na zakup nieruchomości od miasta lub gminy, należy najpierw uzyskać informację, że taka licytacja jest organizowana. Warto wiedzieć, że organizatorzy mają obowiązek zamieścić tego typu informacje w ogólnodostępnym miejscu. W związku z tym, ogłoszenia o przetargach znajdują się zazwyczaj na tablicach ogłoszeń właściwych urzędów oraz na ich stronach internetowych (w Biuletynie Informacji Publicznej).
Informacje o przetargach są również dostępne w Internecie, a najwygodniej jest ich szukać na dedykowanym portaluListaprzetargow.pl. Jest to najbardziej aktualna internetowa baza przetargów i licytacji nieruchomości z całej Polski.
Warto również wiedzieć, że zgodnie z przepisami prawa w sytuacji, gdy cena wywoławcza działki przekracza równowartość 10 tys. euro, informacja o jej planowanej sprzedaży w formie przetargu musi zostać opublikowana w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest zbywana nieruchomość, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu.
Jeżeli jednak cena wywoławcza działki przekracza równowartość 100 tys. euro ogłoszenie o organizowanym przetargu musi ukazać się w prasie codziennej ogólnokrajowej, i to co najmniej na 2 miesiące przed terminem samego przetargu. Przy niższych kwotach okres wyprzedzenia wynosi minimum 30 dni.
Jak kupić działkę z przetargu od miasta lub gminy?
Procedura zakupu działki z przetargu od miasta lub gminy obejmuje kilka kroków, a należyte jej przeprowadzenie pozwala skutecznie wylicytować nieruchomość. W tym celu należy:
- znaleźć ogłoszenie o przetargu, a następnie dokładnie się z nim zapoznać;
- dokonać oględzin działki oraz zweryfikować jej stan prawny, np. możliwość zabudowy;
- wpłacić wadium;
- wziąć udział w przetargu;
- wpłacić kwotę za którą wylicytowano działkę oraz dopełnić wszystkich innych formalności.
Wzięcie udziału w przetargu organizowanym przez miasto lub gminę pozwala nabyć działkę w dobrej lokalizacji, która nie jest dostępna w standardowej sprzedaży. Oczywiście każdorazowo należy pamiętać o właściwym zweryfikowaniu nieruchomości oraz jej przeznaczeniu w lokalnym planie zagospodarowania przestrzennego.