Podpisano umowę na projekt budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości [ZDJĘCIA]
W 45 minut do Warszawy, w 1 h 10 min. do Wrocławia – w takim czasie ma zmieścić się przejazd z Łodzi do tych miast po wybudowaniu tunelu dalekobieżnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dziś (23.11) podpisano kontrakt na projekt czterokilometrowego odcinka na zachód od stacji Łódź Fabryczna.
Kontrakt opiewa na blisko 60 mln zł, a budowlane prace podziemne mają ruszyć w 2023 roku. Należy przypomnieć, że ta inwestycja jest wznowieniem projektu z 2012 roku, kiedy spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zawiesiła prace nad szybką linią Warszawa-Łódź-Poznań/Wrocław po opracowaniu koncepcji i uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. – Program CPK dla województwa łódzkiego to ponad 200 km nowych linii kolejowych i ponad 300 km linii zmodernizowanych. Linie komunikacyjne będą zbiegać się w Łodzi, która, w wyniku wielu zaszłości historycznych, bardzo długo była upośledzona kolejowo – zaznacza Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.
Na Dworcu Fabrycznym w Łodzi podpisano kontrakt na projekt tunelu prowadzącego na zachód od stacji. To pierwsza inwestycja Centralnego Portu Komunikacyjnego, która wkroczyła w fazę projektowania i posiada decyzję środowiskową. Waldemar Buda, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, widzi w niej wiele korzyści. – Świetne skomunikowanie Łodzi poprzez ring autostradowy, średnicowy tunel i Kolej Dużych Prędkości. To szansa dla Łodzi. Albo miasto z tego skorzysta i rzeczywiście zatrzymamy bardzo negatywne trendy, albo nadal będziemy się wyludniać – dodaje.
Tunel dalekobieżny w Łodzi to najbardziej zaawansowany projekt w CPK. Prace budowlane będą prawdopodobnie przeprowadzane w analogiczny sposób, do budowy tunelu średnicowego. Zdaniem Mikołaja Wilda, prezesa CPK, Dworzec Łódź Fabryczna został stworzony jako dworzec dla KDP. To podkreśla jego znaczenie dla aglomeracji i podróży nie tylko po samej Polsce. – Skala dworca umożliwia zatrzymywanie się na nim pociągów dużej prędkości, które mają 400 m i są przystosowane do podróży międzynarodowych i krajowych. Tunel będzie miał 4 km i będzie wychodził na powierzchnię w okolicy Lublinka – dodaje.
Niektórzy mieszkańcy województwa łódzkiego nie są zadowoleni z możliwych przebiegów Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na razie nie wiadomo, który wariant zostanie wybrany. Jak tłumaczy Mikołaj Wild, nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, a ostateczny przebieg będzie konsultowany z mieszkańcami województwa.
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Podpisano umowy na projekt budowy tunelu dla Kolei Dużych Prędkości | audio (m4a) audio (oga) |
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |