Rola polskich kolei w okresie Bitwy Warszawskiej – konferencja IPN
Naukowcy przypominają zadania, jakim musieli sprostać kolejarze podczas przełomowych wydarzeń związanych z Bitwą Warszawską. W Łodzi rozpoczęła się dwudniowa konferencja naukowa zorganizowana przez łódzki Instytut Pamięci Narodowej.
Pracownicy IPN i zaproszeni prelegenci podczas tego wydarzenia po raz kolejny przybliżają nieznane czynniki i fakty, które wpłynęły na przebieg historii naszego kraju. – Kolejarze pracowali z pełnym poświęceniem i byli świetnie zorganizowani – mówi dyrektor łódzkiego IPN dr hab. Dariusz Rogut. -Dzięki temu Wojsko Polskie nie tylko otrzymywało bardzo sprawnie, chociażby zapasy amunicji potrzebne do prowadzenia bieżącej walki, ale miało możliwość transportu rannych z pola walki,czycałego zaplecza sanitarnego. Także przerzutu różnego rodzaju materiałów aprowizacyjnych, nie tylko uzbrojenia i amunicji, ale chociażby żywności -wyjaśnia Dariusz Rogut.
Prelegenci podkreślają, że polskie kolejnictwo na przestrzeni 100 lat przeszło wiele znaczących zmian. Przed 1919 rokiem Warszawa nie miała połączenia kolejowego z Poznaniem, starano się też o zbudowanie magistrali kolejowej ze Śląska do Gdyni, aby ułatwić transport węgla. Ale okres międzywojenny był również bardzo intensywny dla polskich firm produkujących tabor kolejowy, o czym przekonywał prezes zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Janusz Malinowski. – Przed samym wybuchem II Wojny Światowej Polska lokomotywa otrzymała złoty medal na wystawie taboru kolejowego w Paryżu, więc te osiągnięcia w tak krótkim czasie na kolei, były bardzo duże – mówiJanusz Malinowski..
Organizatorem konferencji jest Instytut Pamięci Narodowej w Łodzi. Wydarzenie potrwa do jutra.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |