Drugi dzień Europejskiego Forum Gospodarczego w Łodzi. Sprawdź, o czym rozmawiają eksperci
Trwa drugi dzień spotkań w ramach Europejskiego Forum Gospodarczego. Uczestnicy rozmawiają na tematy innowacyjności, nowych technologii, logistyki, handlu, czy funduszy unijnych.
Tematem jednego z paneli dyskusyjnych są cyfrowe zmiany w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Od stycznia ZUS zajmie się wypłacaniem świadczeń w ramach programu 500+.
Obsługa programu zostanie zautomatyzowana więc osoby pobierające świadczenie powinny przygotować się na zmiany. – Składanie wniosków będzie mogło odbywać się tylko w sposób cyfrowy, czyli przez internet. Nie będzie wniosków papierowych. Tylko dzięki temu możemy taką czynność zautomatyzować. Środki trafią tylko na konta bankowe uprawnionych osób – mówi Paweł Jaroszek, członek zarządu ZUS.
Na stronie ZUS-u znajdziemy kalkulator emerytalny za pomocą, którego można wyliczyć wysokość emerytury czekającej nas za kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt lat.
– Precyzyjnie można określić kilka parametrów, dzięki czemu będzie można wyliczyć, jak będzie kształtowała się państwa emerytura – dodaje Jaroszek.
Sposobem na zwiększenie emerytury jest wydłużenie aktywności zawodowej, co zarazem skróci czas pobierania świadczeń. Statystyczny Polak/Polka pobiera emeryturę przez ponad 200 miesięcy.
Europejskie Forum Gospodarcze organizowane jest przez władze województwa łódzkiego. Wczwartek (28 października)poznaliśmy laureatów nagrody gospodarczej województwa łódzkiego “Biznes na plus”.
Posłuchaj rozmowy z członkiem zarządu ZUS Pawłem Jaroszkiem:
Nazwa | Plik | Autor |
Rozmowa z Pawłem Jaroszkiem, członkiem zarządu ZUS | audio (m4a) audio (oga) |
Czwartkowym “Gościem po 8″ był Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego”. Rozmawialiśmy m.in. o Europejskim Forum Gospodarczym
“Kolej dla klimatu – klimat dla kolei” to kolejny wątek Europejskiego Forum Gospodarczego.
25% zanieczyszczeń powietrza pochodzi z transportu, ale blisko 3/4 zanieczyszczeń transportowych generują samochody osobowe i ciężarowe. – Kolej w całej emisji to śladowe wartości, zaledwie 0,5%. Pociąg jest w stanie zabrać bardzo wielu pasażerów na raz lub kilkadziesiąt kontenerów i tym samym z dróg znika właśnie te kilkadziesiąt ciężarówek – mówi Jakub Majewski z fundacji Prokolej.
W dodatku pociągi elektryczne mogą być zasilane energią pochodzącą z odnawialnych źródeł energii. – W Norwegii lub np. Austrii kolej jest zeroemisyjna. Cały prąd, który zużywają pociągi jest produkowany z odnawialnych źródeł energii. U nas nie jest tak dobrze, wciąż mamy problem z energetyką węglową. Plan kolejarzy jest taki, żeby 85% energii zużywanej przez pociągi, już w 2030 roku to była energia zielona – dodaje Jakub Majewski
Przez ostatnie 30 lat w Polsce zlikwidowano ponad 3700 km linii kolejowych. Od 2015 roku przywrócono do użytku 200 km linii.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI Z ŁODZI I REGIONU |