Polska otrzymała z Komisji Europejskiej 47 mln euro na realizację projektów kolejowych. Dwa z nich dotyczą Łodzi
KE przyznała dofinansowanie w ramach programu “Łączymy Europę”, który ma służyć integracji transportowej państw wspólnoty ze szczególnym uwzględnieniem połączeń kolejowych.

Blisko 100 projektów rywalizowało o 300 mln euro z funduszy Komisji Europejskiej. Wśród zwycięzców znalazło się PKP, które wspólnie z Centralnym Portem Komunikacyjnym zgłosiło projekt dotyczący budowy tunelu średnicowego dla Kolei Dużych Prędkości, który uzupełni łódzki tunel dla kolei konwencjonalnej.
– Dzięki temu ten piękny dworzec (Łódź Fabryczna – red.) wypełni się pasażerami. Obecnie jest to dworzec końcowy, ale dzięki realizacji tych inwestycji będzie przez niego przebiegał cały ruch na osi wschód-zachód. Do Warszawy z kierunku Poznania, Wrocławia i Berlina – Marcin Horała, wiceminister infrastruktury,pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Komisja przyznała dofinansowanie na zaprojektowanie dokumentacji tunelu dla KDP oraz stworzenie dokumentacji dla szprychy Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę – Łódź – Sieradz i Poznań.
Posłuchaj i dowiedz się więcej:
Nazwa | Plik | Autor |
Polska otrzymała z Komisje Europejskiej 47 mln euro na realizację projektów kolejowych. Dwa z nich dotyczą Łodzi | audio (m4a) audio (oga) |
Pierwsze linie mają zostać oddane do użytku w 2027 roku razem z lotniskiem w Baranowie. Wówczas z Warszawy do CPK dojedziemy w 15 minut, a z Łodzi do CPK w pół godziny. Komponent kolejowy projektu CPK zdobył uznanie komisji europejskiej stąd dodatkowe środki z funduszy wspólnoty. – W czwartek mieliśmy oficjalną delegację Komisji Europejskiej. Kierunek propozycji dotyczył zwiększenia finansowania kolei. Jestem przekonany, że w większości Kolej Dużych Prędkości będzie finansowana ze środków europejskich. Czy będzie to 60, czy 70 procent całej inwestycji, obecnietrudno powiedzieć – mówi wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda.
Unia Europejska stawia na kolej w kontekście Zielonego Ładu i konieczności redukcji emisji CO2. Istnieje duża szansa, że drugi tunel średnicowy zostanie wydrążony przez maszynę, która już w Łodzi pracuje, natomiast Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie – połączony z KDP – ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Więcej informacji nt. programu “Łączymy Europę” i zwycięskich projektów znajdziecie TUTAJ.
ZDJĘCIA, NAGRANIA WIDEO, WIĘCEJ INFORMACJI OKOMUNIKACJI MIEJSKIEJ |